Ние транспонираме част от газовата директива, която се опитва да защити страните членки, които транспортират газови потоци извън Европейския съюз - към трети страни, и от друга страна ЕС да може да наблюдава преговорите, които страните членки - като България, които са гранични, водейки преговори да не засегнат интересите на други страни на ЕС, така и да не нарушат съответните принципи, които са залегнали в ЕС и в директивата, която транспонираме.
Това каза в "Още от деня" на БНТ депутатът от ГЕРБ и председател на Енергийната комисия Валентин Николов като коментар на приетите днес на второ четене промени в Енергийния закон.
Той обясни, че промените не касаят само "Турски поток", но и "Северен поток-2" и т.н.
"Слагайки тази част от директивата, ние искаме да задължим правителството да извести вече ЕК за приключения проект, който е част от нашата мрежа, и така Европейската комисия да знае, че съществува такъв тръбопровод, който ще транспортира от трета страна газ през България. Европейската комисия ще бъде вид арбитър и когато има нужда ще се намесва във връзка с тези взаимоотношения, за да може да защити правото в Европейския съюз", отбеляза Николов.
Председателят на Енергийната комисия заяви, че по "Балкански поток" тече газ, но не в пълния капацитет, защото все още не са напълно готови компресорните станции, както и измервателната и компресорната станция в Сърбия, "но вече всичко е в график и ние чакаме този 20-годишен период, когато "Булгартрансгаз" трябва да получи 9 млрд. от преноса на газ през България", посочи той.
Николов каза, че в момента по "Балкански поток" тече газ, който "Газпром експорт" доставя, другата част от капацитета е заета от швейцарска фирма.
С приетите днес промени се преформулират всички услуги, които системният оператор трябва да притежава, "за да може да гарантира сигурността на системата - това е т.нар. "топъл резерв", първичната услуга на системата, вторично ръчно, вторично автоматично. По този начин чрез търгове, които системният оператор ще прави, той ще получава тези услуги от различни източници в целия ЕС", коментира Николов.
Той обясни, че "топъл резерв" означава следното:
"Ако една въглищна централа е спечелила търга за топъл резерв, то в момента тя работи, продава си електрическата енергия на борсата, но не е на пълния си капацитет. Участвала е през системния оператор за услугата "топъл резерв" и при необходимост ще вдигне мощността и ще покрие нуждите при недостиг".
Николов увери, че тези промени ще могат да осигурят по-бързо включване при недостиг и няма да допусне срив. Със сигурност топлият резерв няма да струва на България по-скъпо.
През 2025 г. няма да спираме въглищните централи, а ще спрем държавната помощ към тях, уточни той.
Валентин Николов каза, че "в този законопроект се задължават ЕРП-тата във фактурата да дават товаровия профил на всеки един от потребителите. Когато този профил е наличен - в КЕВР в момента с предходно задължение от Закона за енергетиката вече е направена платформа, в която има оферти. Със своя товаров профил, потребителят ще знае каква цена всеки може да му даде и когато излезе на свободния пазар, той ще има свободата да си избере доставчик на енергия и с едно кликване да сключи договор с него. Това ще стане факт след влизането на закона в сила".
По повод вчерашното решение на кабинета да се използва наличното оборудване на АЕЦ "Белена" за въвеждане на нова мощност на площадка на АЕЦ "Козлодуй" Валентин Николов подчерта, че това е преминаване на следващ етап. "Има огромни фирми, които могат да намерят финансиране за 7-ми блок и да направят проект с последните писъци в ядрената енергетика".
Що се отнася до "Белене" и АЕЦ "Козлодуй" - "в момента имаме два конкурентни проекта. Ако единият проект покаже, че има инвеститор, докаже, че има възвращаемост, то този проект ще тръгне. Но аз съм сигурен, че 7-ми блок на АЕЦ "Козлодуй" е много по-перспективен и върви по стъпките, които са написани по Европейската комисия", категоричен беше Николов.
"АЕЦ Козлодуй – Нови мощности“ ще може да разпределя акциите. Трябва да се структурира собствеността и финансирането, така че Министерството на енергетиката може да прави тази стъпка. /Министерство на енергетиката е принципал на АЕЦ "Козлодуй"/. "Вече имаме предложения, които Министерски съвет може да обсъди във връзка с това разпределение на акциите и финансирането и аз съм сигурен, че това е много перспективно като избор", подчерта Николов.