По предложение на министъра на околната среда и водите Асен Личев правителството одобри допълнителни трансфери в размер на 8 584 747 лева по бюджета на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) за 2021 г. за нуждите на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС). По този начин тежестта в бюджета на МОСВ намалява с близо 8,6 млн. лв.
Средствата ще бъдат използвани за разплащане на договори, свързани с изпълнението на проект „Анализи и проучвания на видове и природни местообитания, предмет на докладване по чл. 17 от Директивата на местообитанията и чл. 12 от Директивата за птиците“. Проектът е финансиран по Оперативна програма „Околна среда“.
Допълнителното финансиране към бюджета на МОСВ се осигурява със средства по сметката на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС). Средствата са остатък от приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове от инсталации чрез търг според Закона за ограничаване изменението на климата. При одобрение на извършените разходи от управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда” средствата ще бъдат възстановени на ПУДООС.
Наред с това, правителството е одобрило позицията на България по дело пред Съда на ЕС за налагане на санкции заради неизпълнение на задълженията ни за качеството на атмосферния въздух.
Страната ни е предоставила информация, че е взела мерки и се е съобразила с решение на Съда на ЕС от 2017 г., както и по задълженията ѝ съгласно европейското законодателство по отношение на агломерациите София, Пловдив, Северна, Югозападна и Югоизточна. България посочва, че е налице устойчива и трайна тенденция за постоянно намаляване на броя на превишенията на средноденонощната норма на фини прахови частици (ФПЧ10), както и постигането ѝ на територията на повече общини. За средногодишната норма на ФПЧ10 са изложени данни, които доказват спазването ѝ за 2020 г. в агломерациите София, Северна, Югозападна и Югоизточна.
Същественото подобряване на качеството на въздуха през последните години по показател ФПЧ10 във всички зони и агломерации в страната доказва, че България прилага ефективни мерки, така че периодът на превишаването на пределно допустимите стойности да бъде възможно най-кратък.
В рамките на съдебното производство България ще отправи молба към Съда да отхвърли предявения иск като недопустим, съответно неоснователен, както и да бъде отхвърлено искането на ЕК за налагане на санкции. В случай че тези искания не бъдат уважени, страната ще настоява пред Съда за налагане на минимален размер на периодична санкция за частично уважаване на иска на ЕК само по отношение на неспазените средноденонощни норми.