Голяма част от асансьорите в столицата са стари, няма кой да ги поддържа и много от тях дори не минават годишен технически преглед. За това предупреждават от Българската асансьорна асоциация. Подобни проблеми има и в други големи градове у нас, съобщава БНТ.
В един столичен блок в квартал "Красна поляна" живеят 150 души и ползват малък асансьор на близо 60 години.
"Това е доста архаичен асансьор, много стар. Да, все още е в употреба, но за съжаление това са асансьори, които имат определен живот", казва асансьорният техник Боян Величков.
Семействата от блока не могат да си позволят нов асансьор. Питали дали е възможно разходите за нов да се включат към санирането на блока, но им отговорили , че за да стане това са нужни законови промени. Сега събират по 200 лв. за да ремонтират стария.
В България има над 130 000 асансьора, 90 000 от които са произведени в асансьорния завод в София. От браншовата асоциация твърдят, че повечето от тях са опасни, тъй като заводът е затворен от 30 години, части за асансьорите няма и ги поправят с подръчни материали.
"Работа има, но части няма. Много голям проблем е. Колкото има някъде, застояли по складове, по такива места. Получава се почти невъзможно да се осигурят, няма откъде да ги вземем", разказва асансьорният техник Лъчезар Иванов.
Работата със стари асансьори не създава интерес у младите хора. Сега 70% от техниците са над 60 години, а в някои градове и над 70.
Оказва се, че у нас е доста трудно и да се получи сертификат за монтьор на асансьори. За целта трябва да имате завършена специалност машинен монтьор или електромонтьор. На практика такива дисциплини отдавна не се преподават в училище. Няма и паралелки за асансьорни техници, с изключение на едно столично и едно пловдивско училище, но те са крайно недостатъчни.
"От асоциацията предлагаме във всеки един областен град да бъде открита паралелка за асансьорни техници, в която да преподават хора от бранша с опит. Това е възможно", обяснява инж. Христо Таков от Българската асансьорна асоциация.
За да се привлекат млади техници е много важно и заплащането. В момента стартовите заплати са към 1300 лв., а за хората с опит - около 2500 лв.