На 25 август 2018 година автобус полетя по склон на пътя край Своге, а при инцидента загинаха 20 души. И до днес обаче няма произнесени присъди, а през май тази година Софийският апелативен съд върна на прокуратурата делото за доразследване с мотива, че по него са ясни обвиненията само за шофьора Григор Григоров, припомнят от Европейския център за транспортни политики.
Така изглежда напълно реална възможността той да остане единственият обвиняем, въпреки че допреди 3 месеца те бяха повече. По-точно петима - всички, отговорни за качеството ремонта на пътя, за който пътни експерти доказаха, че не е отговарял на стандартите и също има вина за тежкия инцидент. Петимата обвинени бяха изпълнителният директор на "Трейс София" Бисер Иванов, техническият ръководител на ремонта Иван Иванов, началникът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов, строителният инженер от фирмата за надзор Михаела Томова и Стела Попниколова, шефка на дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" по време на ремонта. Размисъл предизвиква и фактът, че само преди месец бе прекратено разследването срещу Светослав Глосов и Дончо Атанасов, шефове в АПИ по време на катастрофата.
Благодарение на активността и професионалната работа на експерти по пътна безопасност се появи надежда, че подходът при разследване на пътни инциденти ще се промени така, че да може да се установява до каква степен състоянието на инфраструктурата има съучастие в даден инцидент. А не по навик вината да се прехвърля единствено върху водача.
За съжаление, на този етап резултат от усилията на тези независими експерти няма, както няма утеха и справедливост за близките на загиналите. Силно притеснително е, че три години след катастрофата все още няма цялостен анализ, или поне намерение да се изготви такъв, на състоянието на пътната безопасност. Липсва и оценка на риска по българските пътища въпреки появилата се надежда покрай разследването за станалото край Своге.
А това е въпрос на политическа воля, точно както и напредъкът в сътрудничеството между експертите от държавната администрация и тези от неправителствения сектор.
"Надяваме се, че тези, които разполагат с властта да взимат решения в полза на обществото, няма да чакат поредната трагедия, за да предприемат епизодични действия. А веднага ще припознаят като приоритет гарантирането на безопасността по пътищата, както и на адекватна пътна инфрастуктура. Защото всички се движим по едни и същи пътища и не желаем 2-ри епизод на "Своге", "ТИР преминал мантинелата на АМ "Тракия" и погубил шестима" и т.н.", зоват от ЕЦТП.