Президентът Росен Плевнелиев и европейският комисар по действията в областта на климата Кони Хедегор ще открият днес в 10.00 часа в Централния военен клуб в София обществен дебат за икономическите и екологичните ползи от създаването на енергийно ефективно и нисковъглеродно общество в България. Държавният глава ще открие дебата с изказване на тема „Значението на енергийната ефективност за България“.
Дискусията е част от общоевропейската информационна кампания на Европейската комисия, наречена „Свят, който харесваш, с климат, който харесваш“. Във форума ще участват представители на Европейската банка за възстановяване и развитие, на бизнеса и на финансови и екологични организации.
40 % от енергопотреблението и емисиите на парникови газове в Европа се дължат на сградите. Следователно това е един от секторите с най-голям потенциал за икономии на енергия. Повишаването на енергийната ефективност е един от най-евтините начини за намаляване на емисиите на парникови газове в Европа. Ако подобри енергийната си ефективност, България може да понижи значително своето потребление на енергия и свързаните с него разходи.
Средностатистическото българско домакинство може да намали с до една трета количеството на енергията, която използва за отопление, само чрез поставяне на подходяща изолация. Монтирането на слънчеви панели може да намали годишната сметка за електроенергия с още 30 %.
Комисар Кони Хедегор и президентът Росен Плевнелиев ще обсъдят значението на енергийната ефективност за България, а представители на бизнеса и на финансови и екологични организации ще представят примери, как тя може да бъде постигната. Комисар Хедегор също така ще участва в обществен дебат заедно с министъра на околната среда и водите Юлиан Попов и Магдалена Малеева относно необходимите действия за повишаване на енергийната ефективност в България.
Кони Хедегор е категорична: „Всеки един от нас може да допринесе за борбата с изменението на климата – правителства, промишлени сектори, градове, както и индивидуалните потребители. Знаете ли какво можете да направите? Купувайте местни стоки или продукти с ниска консумация на енергия, използвайте велосипед или избягвайте ненужното пилеене на енергия – устойчивият подход ще ни спести пари, време и емисии. Какво ви възпира да правите нещата, които очевидно са добра идея? Очаквам с нетърпение да обсъдя това с вас.“
На проявата ще бъдат представени няколко новаторски, щадящи климата решения от представители на бизнеса в България и извън нея, например как ИКЕА развива енергийно управление в рамките на своята верига на доставки, работата на Българския съвет за устойчиво развитие, насочена към устойчиво строителство, и напредъка на Центъра за енергийна ефективност ЕнЕфект по отношение на ускоряването и засилването на въздействието на стандарта за сгради с близко до нулево потребление на енергия върху екологосъобразното икономическо развитие на България.
„Това са само няколко от многото примери в Европа за интелигенти и новаторски решения и технологии, чрез които се понижава замърсяването с CO2 и се икономисва енергия, като по този начин се намалява зависимостта на България от вноса на нефт, газ и въглища от чужбина. Тези решения са гръбнакът на кампанията „Свят, който харесваш, с климат, който харесваш“, която представям в България,“ заявява Кони Хедегор. „Щадящите климата иновации водят до икономия на средства, подобряване на качеството на живот, повишаване на броя на квалифицираните работни места и икономически растеж“.
За проявата
Сред лекторите освен комисар Кони Хедегор и президента Росен Плевнелиев са представители на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Комитета на регионите, ИКЕА, Българския съвет за устойчиво развитие и Центъра за енергийна ефективност.
Модератор на проявата ще е Сандрин Диксън-Деклев от Групата на принца на Уелс на корпоративните ръководители от ЕС по въпросите на изменението на климата.
Това събитие е част от поредица публични прояви в Източна и Южна Европа, чиято цел е европейските граждани да се включат в дебата за изменението на климата и да се насърчават личните действия за борба с него.
За кампанията „Свят, който харесваш“
Тази проява е част от общоевропейската информационна кампания на Комисията, наречена „Свят, който харесваш, с климат, който харесваш“. Тя има за цел с помощта на гражданското общество и частния бизнес да се насърчават творчески, икономически ефективни и конкурентоспособни решения за щадящ климата начин на живот.
Чрез иновации и промяна в поведението ЕС ще може да изпълни целта си за намаление на емисиите на парникови газове с 80 – 95 % до 2050 г. Според проучване по поръчка на Комисията ЕС може допълнително да намали емисиите си с 8 – 9 процента до 2020 г., или над три пъти повече от общите емисии на България на година, ако европейските домакинства променят навиците си в области като транспорт и отопление и започнат да се хранят здравословно.
От началото си през октомври 2012 г. кампанията е привлякла над 22 000 последователи в социалните мрежи и повече от 160 официални партньори, сред които са публични органи, неправителствени организации, академични институции и предприятия. Множество известни личности подкрепят кампанията – генералният секретар на ООН Бан Ки Мун, актьорите Колин Фърт и Серхио Перис-Менчета, литовският певец Юргис Диджулис, португалският колоездач Кандидо Барбоза и др.
Сред официалните партньори в България са Министерството на околната среда и водите, „Горичка“ - образователна инициатива с акцент върху устойчивостта, фондация Credo Bonum, Cleantech Bulgaria, Асоциацията на производителите на екологична енергия и Българската фотоволтаична асоциация.
За успехите на кампанията
Целта на кампанията е да бъде платформа за демонстриране на новаторски, благоприятни за климата истории на успеха от целия ЕС.
Историята от България е за първата в страната соларна станция за зареждане на електрически автомобили. Станцията, която произвежда 25 kWh електрическа енергия на ден, може да зарежда четири електрическа автомобила и да осигурява допълнителна енергия на близките жилища и офиси.
До 14 юни граждани, предприятия и организации могат да качват на сайта на кампанията информация за своите нисковъглеродни проекти и да се включат в конкурса на „Свят, който харесваш“. През лятото посетителите на сайта ще могат да гласуват и да определят списък с най-творческите, конкурентоспособни и ефективни проекти. След това жури, председателствано от Кони Хедегор и Арнолд Шварценегер, ще избере трима победители, които ще могат да представят своите проекти на церемонията за връчване на наградите Sustainia в Копенхаген през октомври 2013 г. Проектът на националния победител от България ще бъде популяризиран чрез билбордове в София през есента на 2013 г.
За повече информация посетете сайта на кампанията „Свят, който харесваш“ и социалните мрежи на следните адреси:
http://world-you-like.europa.eu
www.facebook.com/EUClimateAction
www.twitter.com/EUClimateAction (#worldulike)