Издал съм разрешение само за пътен възел "Кресна", който не предрешава трасето на АМ "Струма". Това заяви пред БНР арх. Иван Шишков, министър на регионалното развитие и блогоустройството.
"Този пътен възел ще съществува. Той е изграден наполовина. След него ще започнат разсъждения върху три варианта".
Пътният възел не предрешава нещата, но направи нещо много важно - спаси процедурата по ОВОС, така че да не загубим 4 години, отбеляза министърът.
ОВОС е направен след като е направен анализ на трите варианта, разказа Шишков.
"Той е обжалван и потвърден в съда. Но не се прилага до край. В момента се прави анализ точно на екологичните мерки. Ако се покаже ,че едното трасе трябва да е долу, ще бъде изградено това. Ако се окаже , че и двете трасета могат да бъдат горе, каквото беше искането, ще бъде изменен ОВОС и ще бъде направено така".
"Редно ли е служебният кабинет да върне процеса 4 години назад? На служебния кабинет му се налага да работи изключително интензивно, защото ако определени неща не бяха свършени в срок, щяхме да загубим много процедури и европейски пари", заяви министърът.
Процесът по изграждане на АМ "Струма" тлее вече 20 години, посочи министърът.
"В това дефиле доста хора загубиха живота си. Никой от протестиращите не иска да разбере е, че целият български народ иска час по-скоро АМ „Струма“ да бъде построена в цялост. Това ни мотивира. Тя трябва да бъде построена по всички екологични норми".
Служебният кабинет се занимава със забързването на всички магистрали, посочи още Шишков.
"Преди 9 месеца те нямаха ясна визия, нито подробни устройствени планове. Нямаше разрешение за строеж за нито една цялостна магистрала".
Жители на Кресна и природозащитници обаче настояват да се съхрани биоразнообразието на Кресненското дефиле.
Антон Драчев, от Инициативния комитет в Кресна, обясни, че хората са притеснени, защото в договора за проектиране и строителство на Лот 3 е предвиден и обходен път.
"Този обходен път предопределя изграждането на магистралата през Кресненското дефиле. Ние не сме срещу строителството на магистралата, а за изграждането на такава, на която двете платна са изтеглени в планината".
Министър Шишков обясни, че са сключили договор и анекс, според който ще се плаща на строителя само пътния възел
"Ще бъде избрано трасе, което е най-щадящо за природата. То ще бъде избрано на базата на екологичното законодателство. Чакаме произнасяне на ЕК".
Десислава Стоянова от сдружение „За Земята“ отбеляза, че тя и колегите ѝ също искат да бъде изградена магистрата, въпреки че, според нея, "това, което се предлага от служебното правителство, не е магистрала, а първокласен път".
"Представят ни като протестиращите. Ние сме експерти. Работим от доста години по този казус".
Тя обвини министър Шишков, че говори заблуждаващи неща.
"В момента има утвърден маршрут на магистралата по ОВОС. Министърът твърди, че е направена първата копка, за да се спаси т.нар. ОВОС. Реално това даде валидация на този вариант, който е за магистрала през дефилето".
Тя запита Шишков в рамките на каква процедура се извършва избор на алтернатива?
"Няма такава съществуваща процедура. Това , което твърдите, господин Шишков, не е вярно!"
Още през 2017 година ЕК сключва споразумение с българските власти, че бъдат изключени двете детелини от финансирането.
"Избирането на нов маршрут, извън Кресненското дефиле , е условие за предоставяне на европейско финансиране", отбеляза Стоянова
Ако не бяхме направили това и започнем процедура за нов ОВОС, колко време щяхме да загубим, запита мининстърът. Десислава Стоянова отговори, че биха били необхозими 6 месеца, но Шишков не се съгласи с твърдението ѝ.
"Ще бъде изградено това трасе, което докажем пред ЕК, че отговаря на екологичните норми. Желанието на определени хора е да се вземе политическо, а не експертно решение", заяви той.
В момента се завършва анализ на мерките, които ще бъдат внесени в ЕК, посочи министърът.
"Ако се окаже, че това не е добър вариант, ще се прави изменение на ОВОС. Едно е да имаме ОВОС и да му се прави изменение, друго е да започнем от начало".