Отидете към основна версия

4 274 48

3019 лева струва придвижването с кола в София, с градския транспорт - 365 лева

  • придвижване-
  • кола-
  • софия-
  • градски транспорт

Автомобилите в столицата се увеличават все повече, а средната им възраст е 19 години

Автомобилите в София се увеличават все повече, а средната им възраст е 19 години, съобщава "Екипът на София".

Общата годишна поддръжка на една такава кола възлиза на около 3019 лв., като в сумата влизат застраховка гражданска отговорност, каско, данък МПС, годишна винетка, годишно обслужване (технически преглед, масла, филтри, гуми и др.), ремонти, гориво, почистване и аксесоари. Това изчисление правят експертите по транспортно планиране от "Екипът на София“ Николай Николаев, Петър Мънъри и Виктор Чаушев, предава бТВ.

Те уточняват, че разходите варират според разхода на гориво, възрастта и мощността на автомобила, опита и възрастта на шофьора, както и честотата на ползване на автомобила.

На фона на годишните разходи за автомобил придвижването с градски транспорт с годишна карта струва 365 лв. или по 1 лв. на ден. В същото време данните сочат, че личните автомобили са паркирани средно 96% от времето и в действителност се движат само в 4% от него.

"Ако имате автомобил, вие трябва да вложите в него близо 8,3 пъти повече средства на годишна (и месечна) база от средствата, които влага човек, ползващ само градски транспорт. И 1,98 пъти повече средства от човек, ползващ влак за да се придвижи от и към София и градски транспорт, за да се придвижва в града.“, коментира Николай Николаев.

Огромният брой автомобили предизвиква и редица проблеми. Непроходимите улици и все по-големите задръствания са най-очевидният от тях. Данните показват, че заетостта на паркоместата в синя зона е около 94%, а в зелена зона – 82%, като заетостта е почти на 100% пълна в диапазона 11:00 – 17:00. "Предоставянето на още и още места за паркиране не облекчава ситуацията, а само води до по-големи задръствания. Всички са изнервени. Никой не е доволен, опасностите по улиците се увеличават и дишаме мръсен въздух.“, казва Петър Мънъри.

С увеличаването на превозните средства в София нараства значително и броят на пътно транспортните произшествия в столицата. Трафикът е причина и за повишеното замърсяване на въздуха и покачването на температурата в града. Така например в делничните дни в часовите диапазони от 07:00 – 08:00 и 17:00 – 18:00 ч., когато движението е най-натоварено, в столицата се наблюдават изключително завишени нива на фини прахови частици. Огромното количество превозни средства са причина и за чувствителното покачване на температурата в града.

Проблемите, предизвикани от наличието на твърде много автомобили в София, могат да се решат чрез насърчаването на използването на транспортни алтернативи: градски транспорт, електрически автомобили, таксита, тротинетки и колела.

Експертите са категорични, че ефективните мерки включват:

- данъчни и административни облекчения при отказ от ползване на личен автомобил;

- улеснен режим на паркиране на тротинетки, колела, коли под наем и таксита;

- гарантиране на места в натоварените райони;

- увеличаване на автопарка на градския транспорт;

- увеличаване честотата на линии на градския транспорт;

- създаването на нови линии, които да отразяват актуалните транспортни нужди на населението.

Според "Екипът на София“ Столична община може да подпомогне по-бързото и спокойно придвижване в града като:

- Популяризира използването на алтернативен транспорт и закупи повече електрически превозни средства: автомобили, камиони, микробуси и автобуси.

- „Създаде ограничения с цел намаляване на автомобилния трафик и въведе ограничения за ползването на коли в критични ситуации (например топлинна вълна), или в определени части на града, където е най-гъсто застрояването (центъра).

- Погрижи се за доставяне на повече електричество и водород, генерирани от възобновяеми източници.

- Свърже, обнови, подобри и разшири велосипедната мрежа, като се фокусира върху сигурността и избягването на конфликтни ситуации.

- Провежда информационни кампании, за да повиши обществената осведоменост, познания и нагласи по отношение смекчаването на климатичните промени.

- Въведе, подпомогне и популяризира железопътния транспорт за вътрешноградски и крайградски пътувания.

- Създаде нови линии на обществения транспорт, които да отразяват актуалните нужди на населението.

Поставете оценка:
Оценка 2 от 30 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове