Last news in Fakti

9 Юни, 2023 08:23 4 225 48

3019 лева струва придвижването с кола в София, с градския транспорт - 365 лева

  • придвижване-
  • кола-
  • софия-
  • градски транспорт

Автомобилите в столицата се увеличават все повече, а средната им възраст е 19 години

3019 лева струва придвижването с кола в София, с градския транспорт - 365 лева - 1

Автомобилите в София се увеличават все повече, а средната им възраст е 19 години, съобщава "Екипът на София".

Общата годишна поддръжка на една такава кола възлиза на около 3019 лв., като в сумата влизат застраховка гражданска отговорност, каско, данък МПС, годишна винетка, годишно обслужване (технически преглед, масла, филтри, гуми и др.), ремонти, гориво, почистване и аксесоари. Това изчисление правят експертите по транспортно планиране от "Екипът на София“ Николай Николаев, Петър Мънъри и Виктор Чаушев, предава бТВ.

Те уточняват, че разходите варират според разхода на гориво, възрастта и мощността на автомобила, опита и възрастта на шофьора, както и честотата на ползване на автомобила.

На фона на годишните разходи за автомобил придвижването с градски транспорт с годишна карта струва 365 лв. или по 1 лв. на ден. В същото време данните сочат, че личните автомобили са паркирани средно 96% от времето и в действителност се движат само в 4% от него.

"Ако имате автомобил, вие трябва да вложите в него близо 8,3 пъти повече средства на годишна (и месечна) база от средствата, които влага човек, ползващ само градски транспорт. И 1,98 пъти повече средства от човек, ползващ влак за да се придвижи от и към София и градски транспорт, за да се придвижва в града.“, коментира Николай Николаев.

Огромният брой автомобили предизвиква и редица проблеми. Непроходимите улици и все по-големите задръствания са най-очевидният от тях. Данните показват, че заетостта на паркоместата в синя зона е около 94%, а в зелена зона – 82%, като заетостта е почти на 100% пълна в диапазона 11:00 – 17:00. "Предоставянето на още и още места за паркиране не облекчава ситуацията, а само води до по-големи задръствания. Всички са изнервени. Никой не е доволен, опасностите по улиците се увеличават и дишаме мръсен въздух.“, казва Петър Мънъри.

С увеличаването на превозните средства в София нараства значително и броят на пътно транспортните произшествия в столицата. Трафикът е причина и за повишеното замърсяване на въздуха и покачването на температурата в града. Така например в делничните дни в часовите диапазони от 07:00 – 08:00 и 17:00 – 18:00 ч., когато движението е най-натоварено, в столицата се наблюдават изключително завишени нива на фини прахови частици. Огромното количество превозни средства са причина и за чувствителното покачване на температурата в града.

Проблемите, предизвикани от наличието на твърде много автомобили в София, могат да се решат чрез насърчаването на използването на транспортни алтернативи: градски транспорт, електрически автомобили, таксита, тротинетки и колела.

Експертите са категорични, че ефективните мерки включват:

- данъчни и административни облекчения при отказ от ползване на личен автомобил;

- улеснен режим на паркиране на тротинетки, колела, коли под наем и таксита;

- гарантиране на места в натоварените райони;

- увеличаване на автопарка на градския транспорт;

- увеличаване честотата на линии на градския транспорт;

- създаването на нови линии, които да отразяват актуалните транспортни нужди на населението.

Според "Екипът на София“ Столична община може да подпомогне по-бързото и спокойно придвижване в града като:

- Популяризира използването на алтернативен транспорт и закупи повече електрически превозни средства: автомобили, камиони, микробуси и автобуси.

- „Създаде ограничения с цел намаляване на автомобилния трафик и въведе ограничения за ползването на коли в критични ситуации (например топлинна вълна), или в определени части на града, където е най-гъсто застрояването (центъра).

- Погрижи се за доставяне на повече електричество и водород, генерирани от възобновяеми източници.

- Свърже, обнови, подобри и разшири велосипедната мрежа, като се фокусира върху сигурността и избягването на конфликтни ситуации.

- Провежда информационни кампании, за да повиши обществената осведоменост, познания и нагласи по отношение смекчаването на климатичните промени.

- Въведе, подпомогне и популяризира железопътния транспорт за вътрешноградски и крайградски пътувания.

- Създаде нови линии на обществения транспорт, които да отразяват актуалните нужди на населението.


Поставете оценка:
Оценка 2 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Илчо софиянчето

    30 25 Отговор
    Просто забрана за коли в София. Паркираш в Перник и от там с влак.

    Коментиран от #31, #38

  • 2 хаберих

    31 2 Отговор
    Еврозоната е влязла в техническа рецесия през първите три месеца на 2023-та г.- сочат данните на "Евростат".
    Икономиката на валутния съюз се е свила с 0,1% през първото тримесечие на спрямо предходното, когато също беше отчетен спад от 0,1%.
    Две последователни тримесечия спад на икономиката се дефинират, като техническа рецесия.
  • 3 Придвижване в София

    76 7 Отговор
    а сметната винетка, гориво за целогодишно придвижване не само в София! Тъпо! И който с каквото иска, с това ще се придвижва! Демокрацията е странно нещо! Уж си свободен, но все някой те поучава и забранява и в едни момент се оказва, че само си мислиш, че имаш свобода, щото така ти казват!
  • 4 Маратон

    16 34 Отговор
    Върнете града на хората!
    Автомобилите - вън!
  • 5 ХАХАХА

    57 7 Отговор
    Като започнете да почиствате и дезинфикцирате автобусите и трамваите може и да слезнем от колите . Толкова мръсен и смрадлив е градския транспорт, че не става за ползване.

    Коментиран от #12

  • 6 шИфьорчето

    29 32 Отговор
    Направете газта 2 лв и трафика ще приключи !!!
  • 7 Мишо

    27 5 Отговор
    Много повече от 3019лв струва. 200 лв за гориво на месец е малко, при 40км на ден пробег за година горивото е само над 2500лв. Данъците и застраховките към тази сума надхвърлят значително 3000лв,а изобщо не включвам ремонти и гуми.
  • 8 Мхм

    35 3 Отговор
    А защо се увеличават ами защото всеки пцуйе София ама все тука се бута.
  • 9 ПСР

    19 4 Отговор
    Общо взето,предлаганото от"експертите",се говори от години и вече звучи,като клише.Нищо от него не се случва на практика,но се изтъква най-вече,преди Избори.
    Нашата уличка попада в Зелена зона.Съседът отсреща и жена му са пенсионери.Притежават три автомобила.Паркирани в зоната.Без коментар нататък.

    Коментиран от #26

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 оня с коня

    24 7 Отговор
    Ама нали уж сме били най-бедни в ЕС,пък колите станаха повече от Хората,щото много семейства притежават по няколко МПС-та?А има ли изобщо някой който да вярва на Евростатистиката за "Беднотия" на БГ,след като сме ПЪРВИ по сива икономика със внушителните 40% с простичката Цел Избягване на данъци?

    Коментиран от #46

  • 12 ЛюбоПитен🤔🧐🤔

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "ХАХАХА":

    Защо така мислиш?

    Коментиран от #16

  • 13 АБВ

    5 5 Отговор
    Много ви здраве ама сметките не са ви верни .Аз плащам ГО 200 лв 40 лв ГТП около 10/16 лв синя зона подръжка кола зависи .

    Коментиран от #15

  • 14 Такситата

    6 1 Отговор
    Да 6 пъти повече отколкото трябва да бъдат по норма за град с толкова жители. За техническото състояние на автомобилния парк да не говорим. Средна възраст 19 години....
  • 15 Абе ти май

    6 0 Отговор

    До коментар #13 от "АБВ":

    Се усети че сам се опровергаваш и спря да смяташ бързо бързо
  • 16 ХАХАХА

    24 2 Отговор

    До коментар #12 от "ЛюбоПитен🤔🧐🤔":

    Ти да не ползваш хеликоптер ,че ме питаш? Пълен е с хранещи ,пиещи и некъпани "столичани" , по седалките може да познаеш кой какво е ял и кой си е бъркал в носа. Ако ми се случи да се кача никога не сядам в автобус или трамвай. Да не говоря за тълпите от етноса, говорещи високо и подминавани от контролите, "абе оди пеш "както казваше ПКП

    Коментиран от #32

  • 17 Григорян

    8 3 Отговор
    В този екип са се вмъкнали 99%некадърници.
    Има си Община на гр.София,която решава много добре проблемите на София.
    Екипът пречи и изнудва кмета.
    Де се ечуло некадърници да дават съвети.
    Тези нещастни хора няма фа ги приемат никога на работа в никоя чадтна фирма
  • 18 ОК ама

    16 1 Отговор
    ако изтървеш градския транспорт, следващият автобус/тролей е след 11 до 17 минути. Линиите, които ползвам А310, ЕБ309 и Т6 почти винаги се движат "в пакет" и като минат след това висиш като "прани гащи". В южните квартали е друга бира - там е елита на града и има много алтернативи, но пък нямат улици. Решението е да се повишат значително данъците за второ, трето и тн. мпс на домакинство. На нашия паркинг има паркирани и по 4 автомобила на домакинство, докато такива с един обикалят вечер да намерят място. Другият вариант е целия град да зона и така част от антиките ще бъдат извозени за скрап или по родните места на собствениците им.
  • 19 ФЕН НА ГЕРБ

    17 3 Отговор
    И 30 ХИЛЯДИ ДА СТРУВА ЩЕ ХОДЯ ДА БАЧКАМ С КОЛАТА. ДА, С ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ Е БЕЗ ПАРИ, ПО БЪРЗО. ЩОТ С МЕТРОТО НЯМА КРЪСТОВИЩА И АВТОБУСИТЕ СЕ ДВИЖАТ В ЛЕНТА. ОСОБЕНО В ПИКОВ ЧАС. НО ! АЗ СЪМ ПРОС, НЕУК, ОТ СЕЛО СЪМ И ЗА ТВА СЪМ КЪЛБО ОТ КОМПЛЕКСИ. НА УЛИЦАТА СИ ИЗКАРВАМ ЯДА ОТ ШЕФА, ЖЕНАТА, ДЪЩЕРЯТА И КОМШИИТЕ. И НА СЕЛО КАТ СИ ХОДЯ, НЯМА ДА ПЪТУВАМ С ВЛАК Я. АЗ СЪМ СОФИЯНЕЦ. ТАКА ЧЕ ГЛЕЙТЕ СИ РАБОТАТА

    Коментиран от #22

  • 20 Кирчо

    16 0 Отговор
    Да направят бърз и удобен крайградски транспорт и се отказвам от колата с удоволствие.
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Алфа Сектант🤠

    6 1 Отговор

    До коментар #19 от "ФЕН НА ГЕРБ":

    Добре казано! Хареса ми иронията ти!

    Коментиран от #27

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Коко

    11 3 Отговор
    А пеша е без пари.С колело също.Много хубаво би било да се създаде град където колите да са забранени.Да се оставят на края на града.Също така които живеят там да могат сами да се управляват.Да си избират сами кмет или някакво управление а не партиен кмет крадец с манипулиран вот.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Явно не сте много на ясно

    16 1 Отговор

    До коментар #9 от "ПСР":

    И 10 автомобила да имат паркирани, те плащат за стикер, за паркиране в зона. Първи автомобил около 90 лв на година. Вторият вече е около 200 и така. След като не ги вдигат, то значи плащат и за трите :)
  • 27 ФЕН НА ГЕРБ

    1 4 Отговор

    До коментар #22 от "Алфа Сектант🤠":

    КАКВА ИРОНИЯ. ЩЕШЕ ДА Е СМЕШНО АКО НЕ БЕШЕ ТЪЖНО. ТЕБЕ ТИ Е ЛЕСНО, ПИТАШ ЛИ МЕ МЕНЕ. ДАНО ПОНЕ НОВОТО ПРАВИТЕЛСТВО ДА РЕШИ ПРОБЛЕМИТЕ. ДА ДАДАТ ПАРИ.
  • 28 Малко мисъл ?

    10 0 Отговор
    Проблема не е само в градския транспорт !

    Ако искаш да намалиш зависимостта от автомобили в големите градове, то трябва да развиеш добър междуградски и между селски транспорт. Денонощен и автономен. но за целта ще ти трябва и добра инфраструктура / Асфалт и маркировка /.

    Ако това бъде постигнато, то за какво ти е автомобил ?

    А сега хората ползват автомобили не само за града, а защото им е нужен за да могат през почивните дни и отпуски да излезнат от града 😉

    Затова е важно цялостен транспорт а не само в големите градове. Та ако искам да отида до вилата то да стане за минимални пари и максимално удобно време.
  • 29 Гост

    16 1 Отговор
    А така, много правилно! А учените от БАН изчислили, че да живееш нормално, храна, дрехи, дом, ти трябват 2000 на глава от семейството! А това са си почти 100 000 на година! Но като не ги харчиш, ги спестяваш! Така според тях, спирайки харчовете, след 10 години ставате милионери! Но за целта, трябва нищо да не правите и да се научите да пасете!!! В момента БАН подготвя и анализ за намаляване на разхода на ток, и превръщане на нацията в енергийни милионери!
  • 30 Студопор

    21 0 Отговор
    Който иска да се бута да живее в София, да не ми реве после, че е скъпо. Факт - скъпо е, но това се отнася за всичко : транспорт, хранителни стоки, сметки, наеми. Нарича се "стандарт".
    За това ми е смешно как хората ми се бият в гърдите как в София взимали по 2000 лева, пък в провинцията за същата длъжност плащали по 1500 или по-малко. Хубаво де, ама от тия твойте 2000, колко даваш за разходи и колко ти остават? Спестява ли? Или работиш, за да си плащаш сметките и си плащаш сметките, за да работиш?

    Коментиран от #36

  • 31 Студопор

    16 0 Отговор

    До коментар #1 от "Илчо софиянчето":

    Ми ти като ходиш към Пловдив, защо не паркира в Септември или още по-добре: в Костенец?
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Танкиста

    10 11 Отговор
    Има универсално решение:
    - Зона в целия град.
    - Увеличаване таксите за зона: зелена 2лв, синя 4лв (минимум).
    - Увеличаване годишния абонамент за зона: 500лв зелена, 1000лв синя.
    - Ако колите на намалеят след 2 години ново увеличаване с 50%.

    Това е еединственото решениее.
  • 34 хсхах

    15 0 Отговор
    Ами да ми обеснят как най лесно се стига от кв.Левски до летище софия
  • 35 Анонимен

    6 1 Отговор
    Пускайте климатиците в адския транспорт. В метрото едвам се усеща, а на станцииите е истински ад.
  • 36 ъхъ

    5 8 Отговор

    До коментар #30 от "Студопор":

    В София всичко е по-евтино от колкото малък град в страната.
  • 37 Хейт

    12 4 Отговор
    Тази статия наистина ме развесели. Разбира се, че с кола всичко излиза много по-евтино и удобно, колкото и да вдигат застраховки, прегледи, гуми, сини зони и т.н. Нали затова всички предпочитат да си карат бангиите? 365лв ти е картата ако е вързана към твоите лични данни: има, снимка и т.н. Тоест, никой друг не може да я ползва. Ако искаш карта, която да можете да я ползвате всички в семейството - тогава е 600лв. А градския транспорт предпочитам да не го коментирам - каквото е всичко останало в държавата.
  • 38 Предложение

    7 1 Отговор

    До коментар #1 от "Илчо софиянчето":

    Даже паркираш у Пазарджик и оттам с влак.А може да паркираш във Велико Търново и оттам с влак или рейс,тъкмо и магистралата няма да е натоварена
  • 39 Хъхъ

    6 1 Отговор
    Ако бяха сметнали и времето отделено за градски транспорт и автомобили цифеата щеше да бъде различна !
  • 40 фъндъци

    4 0 Отговор
    крадат парите за паркинги и гаражи . 3 хилки на боко и за два дни ги исхарчи . за месец с колата 12 хиляди .
    брат гале 7 хил евра , пепо долара 4 хил долари
  • 41 Бай Милев

    0 3 Отговор
    невидите ли коментар не лайквате . така и с колата и миризлясалата рейска напаст
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Емо

    5 1 Отговор
    Но.. с грАдския транспорт можеш ли да се прибереш от работа, да вземеш детето от училище детска/градина, по пътя да минеш да си свършиш още нещо, да минеш през хипермаркет да напазаруваш и да се прибереш с торбите? В рамките на 2-3 часа? или ще добавиш още 2 часа в ходене между спирките на транпорта и метрото и ще се прибереш в 22-23.00 ч. през нощта. Преди да се пише и говори трябва да се мисли кое е целесъобразно и ефективно, а в случая ефективно и целесъобразно е да си спестиш време. Освен това има и квартали, в които често най-близката спирка е на 10-15 мин. пеша.
  • 46 Емо

    3 2 Отговор

    До коментар #11 от "оня с коня":

    Колите в БГ не са повече от хората, в САЩ още през 90-те години имаше 970 автомобила на 1000 души, а тук може да сметнеш - 3 млн. коли на 6 млн. души, това е по половин кола на човек. Така че недей да демагогстваш.
  • 47 Колоездач

    4 0 Отговор
    Некадърното общинско ръководство, което няма никаква визия как да се развива София, превърна този град в кочина. Прави се точно обратното на това, което трябва да се прави за ограничаване на трафика. Велоалеи на практика няма. Направи се ремонт на тунела в Люлин и какво. Не се намери място за велоалея. Е, от къде човек с колело за мине от Люлин към центъра. И това е само един пример. Всичко, всичко е сбъркано.
  • 48 Лазо

    1 0 Отговор
    В Белгия доста по-малка територия от Бг населението е със сщата численост има между 5 и 6 млн. автомобила.
    Бг с 6 млн. население има под 3 млн. автомобила. В Зап. Европа през 80-те години имаха повече на глава от населението. Ние сме така или иначе 40 г. мин. назад в развитието.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове