Отидете към основна версия

3 910 14

2024 година: 1,170 млрд. лв. за строителство на магистрали

  • магистрали-
  • българия-
  • строеж

До 2030 г. ще имаме изградени 5 магистрали

Снимка: БГНЕС

„Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали. Това са „Европа“, „Видин-Ботевград“, „Струма“, „Русе - Велико Търново“ и „Хемус“. Приоритет на България е да се свърже магистрално с всички свои съседни държави, защото това е ключът към икономическото и демографско развитие.

Движението на стоки е важно за промишлеността и икономиката“, коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Той уточни, че шестата магистрала – от Дупница до Гюешево, е на фаза проектиране. Регионалният министър отбеляза, че страната закъснява изключително много с изграждането на транспортната свързаност, цитиран от economynews.bg.

„За тази цел в следващите години България трябва да увеличи дела от БВП, който инвестира в нова пътна мрежа. В момента влагаме около 0.8%, но ако искаме да наваксаме сериозното изоставане трябва от 2025 г. да отделяме по 1,2 на сто от БВП“, каза Цеков.

Министърът допълни, че бюджетът от 1,170 млрд. лв. за магистрално строителство догодина е изпълним и достатъчен, предвид проектната готовност. По думите му развитието на Северна България е свързано с изграждането на вертикалните пътни връзки между Видин и Ботевград, Русе - Велико Търново и Дуранкулак - Варна.

„Започнахме строителството на магистралата от Русе до Бяла, като сключените договори са за почти 1,5 млрд. лв. Имаме ясно договорени срокове за нейното приключване – 5 години от датата на откриване на строителната площадка. Магистралата е с дължина 132 км, но за да свърже пълноценно Северна и Южна България тя не трябва да спира при Велико Търново, а да се свърже с аутобаните „Тракия“ и „Марица“ и да стигне до Гърция през граничен пункт „Маказа“.

Ето защо през 2024 г. ще се обяви и обществена поръчка за проектиране на доизграждането на магистралното трасе до АМ „Марица“, отбеляза регионалният министър. Той посочи, че е ще се проведе анкета за име на новата магистрала от Русе до Велико Търново, като едно от обсъжданите предложения за име на магистралата е „Янтра“.

Трасето Видин - Ботевград също се строи, посочи Цеков. И допълни, че проблемът по отношение на АМ „Струма“ е преминаването през Кресненското дефиле. „Имаме решение и варианти от къде да мине магистралата. Според мен не е удачен избор едното платно да остане в дефилето, преминавайки по съществуващото трасе на Е-79.

Ето защо обявяваме обществена поръчка за проектиране и на второто платно на магистралата извън дефилето – така ще запазим биоразнообразието и Е-79 като локален път“, коментира министър Цеков. Според него, това което може да забави проекта, е да се откажем от сега избрания вариант и да не започне да се строи източният обход, по който ще минава трафикът от Гърция към София.

„Ако стартираме процеса по избор на изцяло ново трасе, това ще забави началото на строителството с между 3 и 5 години. При положение, че имаме сключен договор, че имаме влязъл в сила ОВОС, източното трасе трябва да започне да се строи.

Процедурите са в ход, имаме преписка в МОСВ за произнасяне по мерките за опазване на околната среда, има предвидени средства в бюджета, очакваме и финалното становище на ЕК и можем веднага да започнем строителството, а паралелно с това ще търсим вариант и за второто платно“, посочи Цеков.

Регионалният министър обяви, че ключът за рестарт на строителството на АМ „Хемус“ е решение на Народното събрание, с което да се позволи индексиране на цените по сключените договори. „В момента практически не се изпълнява строителство заради неактуалност на цените. Изпълнителите се позовават на стопанска непоносимост – че цените от 2019 г. не са актуални на пазара. Личното ми наблюдение потвърждава тези констатации – цените на желязо и бетон са много по-високи в момента.

Разковничето е да се приеме законодателно изменение, което да позволи актуализация на тези цени, надявам се да се приеме със закона за бюджета. По предварителни оценки актуализацията ще доведе до 30% оскъпяване в зависимост от участъците“, коментира регионалният министър. Ако строителството се възобнови, до края на 2024 г. има възможност да бъдат почти завършени участъци 1, 2 и 3.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 8 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове