Европейската прокуратура влезе в сградата на "Булгартрансгаз" преди дни, след като полицията осигури достъп до помещенията на държавния газов оператор. Причината е сигнал за нередности в изпълнението на проект, финансиран безвъзмездно от Европейската комисия. Проверка е имало и в други дружества, свързани с разширението на газохранилището в Чирен.
Влизането на хората на Кьовеши се случва дни преди визитата на турската компания БОТАШ за преговори с "Булгаргаз" за промяна на неизгодния за българското дружество договор за газови капацитети в Турция.
Като основни причини за акцията на Европейската прокуратура в "Булгартрансгаз" се сочат разширението на газохранилището в "Чирен" и сделката на "Булгаргаз" с турската компания БОТАШ.
Но какво излиза в „спящята“ ни държава
Както се вижда от факсимилето, сигналът на Българския енергиен и минен форум е подаден у нас на 14 ФЕВРУАРИ 2024 година до президента Румен Радев, Министерството на енергетиката, Народното събрание, Министерството на финансите. Днес е 15 август… Какво чакаха българските институции, какво умуваха. И понеже Европейската прокуратура се намеси, изведнъж и от немай къде всички институции се раздвижиха. А от 14 февруари до днес „спаха“. Защо „спаха“, защо бездействаха, защо пак Европа трябва да ни казва и показва „гнилите ябълки“ в клетата ни държавица.
Факти разполага със сигнала, който е адресиран до всички водещи институции в страната, във връзка да разширението газохранилището в Чирен.
Ето и пълният текст:
СИГНАЛ
ОТНОСНО: ВИСОК РИСК ЗА ЕНЕРГИЙНАТА СИГУРНОСТ НА БЪЛГАРИЯ - Компрометиране на проекта за разширение на ПГХ "Чирен", енергийната сигурност и основателни предположения за корупция.
УВАЖАЕМИ Г-Н РАДЕВ, Българският енергиен и минен форум (БЕМФ) е най-голямата НПО, работеща в обществена полза, която винаги е предлагала на вниманието на Правителството и на обществото сигнали и аргументирани предложения за преразглеждане на погрешни политики и съмнителни сделки в енергетиката. Членове и сътрудници на БЕМФ са авторитетни енергетици и професионалисти от отрасъла, които са заемали отговорни постове в него.
Поводът за този наш сигнал е тревогата ни, свързана със сериозните опасности, надвиснали над ПГХ"Чирен" за неговото технологично компрометиране поради непрофесионалните и съмнителни действия на ръководството на „Булгартрансгаз" ЕАД. Значението на ПГХ "Чирен" едва ли се нуждае от представяне - тази тема се дискутира от десетилетия, както и въпросът за неговото разширение и модернизация. През последните две десетилетия в тази посока бяха предприети редица успешни действия, резултатите от които доведоха до създаване на концептуален модел - основа за реализиране на цялостен проект за модернизация и разширение. За съжаление, обаче, някои фундаментални проблеми, свързани и предхождащи реализацията на такъв проект, все още не са решени (главно поради ниската херметичност на добивно-нагнетателните сондажи), което представлява висок риск, паралелно с неубедителните професионални качества на неговите изпълнители, избрани на последния търг за изпълнение на проекта. Без да отчита риска от тези фундаментални проблеми, ръководството на "Булгартрансгаз" ЕАД обяви обществена поръчка (ОП) за "Устройствено планиране, изработване на инвестиционен проект, доставка на необходимите материали и оборудване, изграждане и въвеждане в експлоатация на всички етапи към обект: „Разширение на капацитета на „ПГХ Чирен" сондажен фонд".
Основният обем от дейности е свързан със сондирането 10 (десет) експлоатационни наклонено-насочени сондажи и 3 наблюдателни (вертикални) за срок от 600 календарни дни.
След проведен търг и отказ на спечелилия търга ДЗЗД "Чирен Дрилинг 2022", гр. Козлодуй, да подпише съответния договор, за изпълнител на ОП е определен ДЗЗД "Екзало Дрилинг Чирен", гр. София, с участници "Главболгарстрой" АД, "Главболгарстрой Интернешънъл" АД и "Газ Проджект Девелопмънт" ЕООД, на цена от 221 221 200 лева без ДДС.
Важно за отбелязване е, че и двамата участници в процедурата нямат експертиза по организиране и изпълнение на сондажи за нефт и природен газ особено при съществуващите условия в ПГХ "Чирен". Предвид това те декларират като подизпълнители опитни чуждестранни сондажни фирми с национален и международен опит.
При провеждане на конкурса за ОП и след нейното възлагане, обаче, "Екзало Дрилинг Чирен" неколкократно сменя сондажния подизпълнител с фирми със спорен професионален опит при сондиране на наклонено- насочени сондажи в условия на дефицит на пластово налягане, какъвто е случаят с ПГХ "Чирен".
На 06.04.2023 г. между "Булгартрансгаз" ЕАД (възложител) и ДЗЗД "Ю Джи Ес Дрилинг Чирен" (Изпълнител) е подписан Договор № 6004 за изпълнение на ОП "Устройствено планиране, изработване на инвестиционен проект, доставка на необходимите материали и оборудване, изграждане и въвеждане в експлоатация на всички етапи към обект: Разширение на капацитета на ПГХ Чирен" сондажен фонд"
Независимо от изискванията на техническите условия по ОП, Изпълнителят предприема целенасочени действия за промяна на условията за реализация на ОП и по-конкретно замяна на планираните 10 наклонено-насочени сондажи с 10 вертикални сондажа, въпреки доказаната неефективност на предлагания подход.
За Изпълнителя икономическият ефект от предлаганата промяна на типа сондажи е по-ниски разходи за сондирането им в размер на 80-90 млн. лв. (стойността на наклонено-насочен сондаж е с около 40% по-високо от тази на вертикален сондаж).
За Възложителя няма позитивен икономически ефект, а тежки технико-икономически последствия в т.ч. компрометиране на ПГХ "Чирен". Изготвеният доклад за предлаганата подмяна е предмет на вътрешен одит в "Булгартрансгаз", възложен от изп. директор на дружеството. Заключенията от същия са скандални и би следвано да са предмет на прокурорско разследване поради пълното бездействие (или мълчаливо съдействие) на ръководството на "Булгартрансгаз" ЕАД към действията на Изпълнителя. Вместо да предприеме съответните действия за защита интересите на Възложителя, ръководството на дружеството прави опит за дискредитация на свои експерти, работещи по проекта, в т.ч. и вътрешния одитор.
Въпреки горните констатации Изпълнителят в допълнение предлага промяна и на конструкцията на сондажите от "тежка" (по-дълбоки обсадни и цялостни експлоатационни колони) на "лека" (по-плитки обсадни колони и по-интервални експлоатационни колони, като в продуктивния интервал е сегментна и с намален диаметър). Изключително рисково при газови сондажи в сложни геотехнически условия.
За Изпълнителя икономическият ефект от предлаганата промяна на конструкцията на сондажите е по-ниски разходи за сондиране и оборудване на сондажите в размер на 10-15 млн. лв. (по-ниски разходи при сондиране на отвори с малки диаметри и по-къси обсадни колони). За Възложителя няма позитивен икономически ефект, а тежки технико-икономически последствия в т.ч. компрометиране на ПГХ "Чирен".
В резюме, технико-икономическият ефект от предлаганите фундаментални промени в концептуалния проект за разширение на ПГХ "Чирен" дават възможност на Изпълнителя:
- да преодолее липсата на опит и експертиза за сондиране на наклонено-насочени сондажи
- да получи неправомерно около 100 млн. лева
За Възложителят остават всички разходи, рискове и тежки технико-икономически проблеми, свързани с бъдещата експлоатация на ПГХ "Чирен" и със сигурност неговото компрометиране.
С оглед гореизложеното експертите на БЕМФ основателно предполагат наличие на корупционна практика във въпросната обществена поръчка, чието изпълнение с избраната организация поражда и сериозни рискове за енергийната сигурност на страната. Анализирайки състоянието на проблема, експертният екип на БЕМФ, извършил анализа на действията и обстоятелствата по организиране и изпълнение на обществената поръчка, предлага:
- изпълнението на обществената поръчка да бъде прекратено незабавно, като бъдат отчетени забележките и препоръките от доклада на вътрешния одитор;
- обществената поръчка да бъде обявена повторно при обявените технически условия и реализирана след ревизия на херметичността на съществуващите сондажи, тяхната рехабилитация или ликвидиране.;
- за действията на ръководството на "Булгартрансгаз" ЕАД във вреда на дружеството и енергийната сигурност на държавата бъде сезирана Прокуратурата на Р. България, както и Европейската прокуратура поради съфинансиране на проекта и с европейски средства.