Отидете към основна версия

1 790 8

Какви задачи ще има на изпитите след 4-ти, 7-и и 10-и клас

  • задачи-
  • национално външно оценяване

Министерство на образованието и науката публикува моделите на националното външно оценяване

Снимка: Shutterstock

С началото на новата учебна година отново става належащ въпросът за изпитите след 4-ти, 7-и и 10-и клас. С внимание към родителите и учениците Министерство на образованието и науката публикува моделите на националното външно оценяване (НВО), предаде dariknews.bg.

4-ти клас: НВО

Националното външно оценяване по ♦ математика ♦ в края на 4-ти клас цели да установи степента на постиженията на всеки ученик по отношение на изискванията за резултатите от обучението по математика в края на началния етап на основно образование, определени с Държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка и с учебните програми за общообразователната подготовка по математика в 1 - 4 клас, посочват от МОН.

НВО по математика в 4-ти клас ще проверява математическата компетентност на учениците, свързана със: знания за числата и за принципа на образуване на редицата на естествените числа; умения за смятане – събиране, изваждане, умножение и деление; умения за намиране на неизвестно число; знания за мерни единици и умения за действия с еднородни именувани числа; умения за намиране обиколка на геометрична фигура и на лице на правоъгълник/ квадрат; умения за описване на ситуации от реалния свят с математически модели; умения за логическо и пространствено мислене; умения за разчитане на информация, представена в различен вид - таблица, графика, инфограма и др.

Тестът по математика за НВО съдържа 25 задачи. Решаването на теста предполага записване на отговорите на тестовите задачи в отделна бланка. Времетраенето е 60 минути, а за учениците със специални образователни потребности e до 30 минути над определеното време.

Тук промените са свързани с това, че тестът отново ще съдържа 25 задачи, но с различен брой от различните типове. Досега децата имаха 18 задачи с избираем отговор; 5 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача с разширен свободен отговор и 1 текстова задача с 3 разширени свободни отговори (с три подусловия). През 2024/25 г. задачите с избираем отговор се намаляват до 16, задачи с кратък свободен отговор - до 4, задачите с разширен свободен отговор се увеличават от 1 на 4 бр., а задачата с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия остава една.

Подборът на учебното съдържание, проверявано през учебната 2024– 2025 година, се основава на очаквани резултати от обучението по математика в следните области на
компетентност. Ще има задачи с избираем отговор, с кратък свободен отговор, с разширен свободен отговор, с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия. Оценяването се осъществява по предварително утвърдени критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, определен според трудността ѝ. Индивидуалният резултат от теста се образува като сбор от получения брой точки за всички задачи. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

Националното външно оценяване по ♦ български език и литература (БЕЛ) ♦ в края на 4-ти клас цели да установи степента на постиженията на всеки ученик по отношение на изискванията за резултатите от обучението по български език и литература в края на началния етап на основно образование, определени с Държавния образователен стандарт за

общообразователната подготовка и с учебните програми по български език и литература за общообразователната подготовка в 1 - 4-ти клас, посочват от МОН.

С националното външно оценяване по български език и литература в 4-ти клас се проверяват компетентности на учениците, свързани с: прилагане на основни правила на българския книжовен език; четене и разбиране на текстове, функциониращи в комуникативната практика; отговор на въпрос, свързан със съдържанието на текст и/или с интерпретиране на конкретна комуникативна ситуация; създаване на текст с определена комуникативна цел.

Националното външно оценяване на учениците от 4-ти клас се осъществява чрез писмено изпитване - тест. Тестът по БЕЛ за НВО в края на 4-ти клас съдържа 25 задачи с избираем и със свободен отговор. Решаването на теста предполага записване на отговорите на тестовите задачи върху отделна бланка.

Задачите включват: езикови, литературни, речева задача с творчески характер. С езиковите задачи се проверява владеенето на книжовните норми, които са базови за езиковата култура, а с литературните задачи - уменията за четене с разбиране. Речевата задача е с творчески характер и предполага създаване на кратък текст (от 3 до 7 изречения) с помощта на словесна и/или визуална опора.

Най-голямата промяна тук е премахването на диктовката и замяната ѝ с текст за редактиране и откриване на правописни грешки. Според МОН този похват традиционно се използва в обучението в началния етап, като с него ще се разнообразят типовете задачи. Отново ще се постигат целите за проверка на базовата

Времето за решаване на теста е 60 минути, а за учениците със специални образователни потребности e до 30 минути над определеното време. Подборът на учебното съдържание, проверявано през учебната 2024– 2025 година, се основава на очаквани резултати от обучението по български език и литература от областите на компетентност, определени с Държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка – езикови, комуникативноречеви, социокултурни, литературни и комуникативни компетентности.

Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

7-и клас – НВО


Тук не се задава нищо ново. От МОН са заявявали единствено ангажимент да увеличават практическите задачи, измерващи уменията на учениците, а не наизустените от тях знания.

Целите на НВО по ♦ български език и литература ♦ в 7-и клас за оценяване на резултатите от обучението на учениците включва: диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от 7-и клас; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по български език и литература, определени в учебната програма за съответния клас; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението в края на прогимназиалния етап по български език и литература, определени в държавния образователен стандарт за общо образователна подготовка; използване на резултатите от НВО по български език и литература като балообразуващ елемент при приемането на ученици в VIII клас.

Системата от задачи по български език се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебните програми от 5-и до 7-и клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до VII клас включително. Изпитът от НВО е писмен. Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест с общо 26 задачи. Времетраенето при първата част е 75 минути, при втората част – 90 мин.

Включват се 18 задачи със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен; 6 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача с разширен свободен отговор; 1 задача за създаване на текст. Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

Целите на НВО по ♦ математика ♦ в 7-и клас за оценяване на резултатите от обучението на учениците включва: диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от 7-и клас; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по математика, определени в учебната програма за съответния клас; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по математика, определени в държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка, в края на прогимназиалния етап; използване на резултатите от НВО по математика като балообразуващ елемент при приемането на ученици в 7-и клас.


Системата от задачи по математика се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебните програми от 5-и до 7-и клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до 7-ми клас включително.

Изпитът е писмен. Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест с общо 23 задачи. Времетраене на първа част е 75 минути, на втората част – 90 мин.

Включват се 20 задачи, които са със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен; 3 задачи със свободен отговор – учениците трябва да опишат и да аргументират изпълнението на определена математическа задача с аналитико-синтетичен характер. Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Оценките от националното външно оценяване в края на 7-и клас се изразяват само с количествени показатели – в брой точки, без да се приравняват към оценки. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

Целите на НВО по ♦ чужд език ♦ в 7-и клас за оценяване на резултатите от обучението на учениците включва: диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от 7-и клас; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението, определени в учебната програма; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението в края на прогимназиалния етап, определени в държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка; използване на резултатите от НВО по чужд език (по желание) като балообразуващ елемент при приемането на ученици в 7-и клас.

Целта на националното външно оценяване e да установи в края на 7-и клас степента на постигане на очакваните резултати от обучението по чужди езици, определени в учебните
програми.

Обект на измерването в тестовете по чужди езици е комуникативната компетентност на учениците на езиково равнище А2 на Общата европейска езикова рамка. Компонентите на тестовете се основават на трите езикови умения: четене, слушане и писане. Езиковите компетентности се проверяват чрез различни видове задачи: задачи с избираем отговор, задачи с кратък свободен отговор и една задача за създаване на писмен текст.

Темите на текстовете за слушане, за четене и за писмено изразяване са: приятели, интереси, задължения и отговорности в училище, вкъщи, на обществени места, бъдеща професия, ваканции и пътуване, хоби и свободно време, спорт и здравословно хранене, пазаруване и мода, природни забележителности, туризъм и околна среда, култура и исторически забележителности в България и в държавите, в които се говори изучаваният чужд език, празници и традиции в България и в държавите, в които се говори изучаваният чужд език.

Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

10-ти клас – НВО


Без изненади ще са и изпитите по български и по математика и за десетокласниците.

Целите на НВО по ♦ български език и литература ♦ в 10-и клас за оценяване на резултатите от обучението на учениците включват: диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от 10-и клас; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по български език и литература, определени в учебната програма за съответния клас от първия гимназиален етап; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по български език и литература в края на първия гимназиален етап, определени в държавния образователен стандарт (ДОС) за общообразователна подготовка; измерване на степента на постигане на отделни компетентности, свързани с четенето с разбиране като част от функционалната грамотност; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието.

Системата от задачи по български език цели установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати, определени в ДОС за общообразователна подготовка за
първия гимназиален етап и в учебните програми за 8-и, за 9-и и за 10-и клас.

Равнището на компетентностите се проверява писмено чрез тест с общо 21 задачи. Времетраенето е 90 минути (два слети учебни часа), а за учениците със специални образователни потребности – до 30 минути над определеното време. Има 13 задачи с избираем отговор, 5 задачи с кратък свободен отговор, 1 задача за редактиране, 1 задача с разширен свободен отговор (формулиране на теза или на антитеза), 1 задача за създаване на текст (резюме, заявление или CV).

Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

Целите на НВО по ♦ математика ♦ в 10-и клас за оценяване на резултатите от обучението на учениците включва: диагностика на индивидуалния напредък и на образователните

потребности на учениците от X клас; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по математика, определени в учебната програма за съответния клас от първия гимназиален етап; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по математика, определени в държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка, в края на първи гимназиален етап; измерване на степента на постигане на отделни компетентности, свързани с математиката и математическата грамотност, придобити в класовете от първия гимназиален етап.

Системата от задачи по математика се определя от задължителното учебно съдържание съгласно утвърдените учебни програми по математика от 8-и до 10-и клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до 10-и клас включително.

Изпитът е писмен. Равнището на компетентностите се проверява писмено чрез тест с общо 17 задачи. Времетраенето е 90 минути (два слети учебни часа).

Включват се 15 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които точно един е правилният; 2 задачи с разширен свободен отговор, за решаването на които ученикът представя в писмен вид необходимите обосновки.

Националното външно оценяване ♦ по ИТ ♦ за измерване на дигиталните компетентности в края на 10-и клас цели да установи постигането на изискванията за резултатите от обучението по информационни технологии в края на първи гимназиален етап, определени с държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка, и е в съответствие с Европейската референтна рамка за дигиталните компетентности на ниво „самостоятелно ниво на владеене“ (europass.cedefop.europa.eu/bg/resources/digital-competences).

Равнището на компетентностите се проверява писмено чрез тест с общо 21 задачи, а времетраенето е 90 минути. Системата от задачи по информационни технологии се определя от задължителното учебно съдържание съгласно утвърдените учебни програми по информационни технологии от 8-и до 10-и клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до 10-и клас включително.

Има два модула. Първият е тест с 20 задачи, от които: 10 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които точно един е верен; 5 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които два са верни; 5 задачи със свободен отговор, а вторият модул е практическа задача.

Оценяването се осъществява по стандартизирани критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, който съответства на спецификата, трудността и логиката на решението на задачата.

Резултатът от НВО по ИТ за измерване на дигитални компетентности в края на 10-и клас се вписва в удостоверението за завършен първи гимназиален етап и при условие че ученикът е получил минимум 50 % от максималния брой точки на изпита, се записва и постигнатото ниво в съответствие с Европейската референтна рамка за дигиталните компетентности.

Целта на националното външно оценяване по ♦ чужд език ♦ e да установи в края на 10-и клас (край на първия гимназиален етап) степента на постигане на очакваните резултати от обучението по чужди езици, определени в учебните програми по чужди езици по нива А1, А2, В1.1 и В1 за общообразователна подготовка, както и в държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка. То има за цел и диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от 10-ти клас; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието.


Обект на измерването в тестовете по чужди езици е комуникативната компетентност на учениците на езиково равнище А1, А2, В1.1 и В1 на Общата европейска езикова рамка. Компонентите на тестовете се основават на четирите езикови умения: четене, слушане, писане и говорене. Езиковите компетентности се проверяват чрез различни видове задачи: задачи с избираем отговор, задачи с кратък свободен отговор, задачи за създаване на писмен текст и задачи за говорене.

Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Максималният брой точки от изпита е 100 т.

Всичко за Националното външно оценяване след 4-ти, 7-и и 10-и клас може да проверите ТУК

Поставете оценка:
Оценка 4 от 2 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове