Инспектори от КЗК влязоха в офисите на Асоциацията на застрахователите у нас, предаде NOVA.
Причината е съмнения за картел между застрахователните дружества заради цената на застраховка „Гражданска отговорност“. Проверката започна преди дни след национален протест на таксиметровите шофьори. Те бяха провокирани от драстично поскъпване на полиците на застраховката „Гражданска отговорност” за жълтите коли.
Проверката продължи няколко часа. От офиса на Асоциацията на застрахователите бяха иззети множество документи – на хартия и на дигитални. Проверявани са и чат кореспонденции, и имейли. „Изключително трудно се доказват картели. Договорките понякога могат да бъдат устни. Целта е чрез електронна кореспонденция, която може да бъде чатове или имейли, да се установят поне някакви доказателства, които да дадат основание, че е осъществяван обмен на чувствителна търговска информация“, посочи Ирина Тагаринска от КЗК.
От бранша на таксиметровите шофьори, заради чиито протест започна проверката за картел, определиха скока в цената на застраховка „Гражданска отговорност” като пагубен и за бизнеса, и за тях самите. „Има голям отлив на шофьори, тъй като не издържат на финансовите товари, които понасят. Това са страшно много пари, всичко се покачва – граждански, каско, горива“, отбелязва един от недоволните шофьори. Той добави, че начинът да компенсират разходите е само един – да работят повече часове.
Ако КЗК открие доказателства за картел, на заместените застрахователни компании ще се наложи санкция до 10 процента от оборота за предходната година. „Участник в картел, който признае участието си и даде достатъчно доказателства на Комисията за установяване на нарушенията, би могъл да бъде освободен от санкция“, подчерта Тагаринска.
Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) оказва пълно съдействие на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по предприетата проверка, се казва в тяхна позиция до медиите. „Убедени сме, че резултатите от проверката ще демонстрират стриктното спазване на законовите разпоредби от страна на Асоциацията на българските застрахователи”, пишат още от АБЗ. „Застрахователните дружества имат свои индивидуални политики по отношение на формиране застрахователните премии по отделните линии на бизнес, включително и по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Всяка компания определя пазарното си поведение по отделните застраховки на база собствената си бизнес стратегия, рисков апетит, краткосрочни и дългосрочни цели”, подчертават от Асоциацията.