Законодателят се опитва с нормативни промени да спре закупуването на българска земеделска земя от офшорни дружества и чужденци без специалните за това права, както и заобикалянето на забраните чрез регистрация на местно юридическо лице, съобщават експертите юристи на „Агро и пари”.
Това е нова разпоредба, отнасяща се до правото на собственост върху земеделски земи, в сила от 1 май 2015 г. Съгласно ал. 1 на чл. 40а на търговско дружество по чл. 3, ал. 7 - офшорка, което притежава земеделска земя, се налага имуществена санкция в размер на 100 лв. на притежаван декар земеделска земя. При повторно нарушение: когато търговското дружество вече е било санкционирано, но три месеца след това продължава да притежава право на собственост върху земеделски земи, имуществената санкция е в троен размер на първоначално наложената санкция. В този си завишен размер санкция се прилага и за всяко следващо нарушение.
Законът сега въвежда административно-наказателна отговорност за нарушаване на забраната по чл. 3, ал. 7 от ЗСПЗЗ и обхваща и трите ограничения за притежаване на право на собственост върху земеделски земи от търговски дружества. До момента нарушаването на забраните не бе обвързано със санкция.
Първото ограничение (чл. 3, ал. 7, т. 1) не позволява да придобиват и притежават земеделски земи търговски дружества, в които съдружница или акционери са пряко или косвено дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим по смисъла на накратко наричания Закон за офшорните дружества (Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици (обн., ДВ, бр. 1 от 3 януари 2014 г., в сила от 1 януари 2014 г.). А кои са юрисдикциите с преференциален данъчен режим се определя в § 1, т. 64 от Закона за корпоративното подоходно облагане.
Второто ограничение (по т. 2 на ал. 7) за придобиване и притежаване на земеделска земя се отнася до търговски дружества, в които съдружници или акционери са чужденци, или чуждестранни юридически лица извън тези с право да придобиват земеделска земя, както и еднолични търговски дружества, учредени от такива физически или юридически лица.
Да придобиват право на собственост върху земеделска земя могат само чужденци или чуждестранни юридически лица при условията на международен договор, ратифициран по реда на чл. 22, ал. 2 от Конституцията на Република България, обнародван и влязъл в сила, а чужденците - и при наследяване по закон.
Такова право имат и граждани на държавите - членки на Европейския съюз, и на държавите - страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридически лица от тези държави при условията на ЗСПЗЗ, след 1 януари 2015 г., когато изтече срокът, определен в Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.
Забраната по т. 2 на ал. 7 е насочена към това да се спре заобикалянето на ограниченията за придобиване на земеделска земя от чужденци чрез регистрация на местно юридическо лице. Тази практика намери широко приложение и въпреки конституционния текст значителни площи земеделски земи към момента се притежават именно от търговски дружества, в които съдружници и акционери са чуждестранни юридически лица и чужденци без право да придобиват земеделска земя.
Ограничението по т. 3 на ал. 7 е насочено към акционерни дружества, които са издали акции на приносител. То има за цел да не допусне заобикаляне на ограничителния режим по ЗСПЗЗ като лица, които са без право да придобиват и притежават земеделска земя, участват в дружества - собственици на такава земя, възползвайки се от анонимната собственост на капитала на тези дружества.
Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Повече по темата за актуалните промени в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и по други важни теми за агро бизнеса можете да прочетете в мартенския брой на списание „Агро и пари”. Изданието вече шест години се превърна в надежден източник на актуална и навременна информация в подкрепа на земеделските производители и фирми в сектор „Земеделие” и отговаря на въпроси на читателите, които засягат тяхното реализиране като успешни фермери, бързото и ефективно усвояване на средства по европейско и национално подпомагане, управление на техните данъци и осигуряването им, дава отговори на горещи поземлени въпроси и казуси, разглежда темите биоземеделие, ОСП, директни плащания и други важни теми.
Ето и още полезни теми в броя:
Тема на броя: ДИРЕКТНИ ПЛАЩАНИЯ 2015 г.
От 2015 г. ще се прилагат 10 схеми за обвързано с производството подпомагане – повече в статията, посветена на СХЕМИ И МЕРКИ ЗА ДИРЕКТНИ ПЛАЩАНИЯ;
Прием от 1 март до 15 май 2015 г. на заявления по първите четири мерки от новата Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. – т.нар. ПЛАЩАНИЯ НА ПЛОЩ;
За МЛАДИТЕ ФЕРМЕРИ - Кое е новото по подмярка 6.1 от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г.
Един милион лева ресурс за застраховане за 2015 г. Държавна помощ за съфинансиране на застрахователни премии при доброволно застраховане на селскостопанска продукция
Данъци: Попълване и подаване на годишни данъчни декларации за облагане на доходите на физическите лица.
Всеки абонат на списание „Агро и пари” получава право на безплатен отговор на въпрос и експертна помощ, както и достъп до персонална парола за интернет архива на списанието с всички излезли до момента броеве.
Актуалния брой можете да поръчате по телефон 02/ 96 99 191 или през сайта на „Резон-България” ЕООД на адрес: http://www.rezon.bg/agro_i_pari.htm
Поръчка през интернет: http://cdf.rezon.bg/cgi-bin/reqcdap.cgi