Русия няма намерение да работи активно за започването на проекта за петролопровода Бургас-Александруполис, заяви за mediapool.bg правителствен източник. Той твърди, че по време на посещението на президента на Русия Владимир Путин у нас в началото на март, на българската страна е било казано ясно, че проектът не е икономически ефективен.
Президентът на "Лукойл" Вагит Алекперов, който бе в делегацията на Путин, обяснил, че за да бъде изгодно изграждането на съоръжението, то трябва да бъде натоварено максимално. Но дори и при такова натоварване, цената за преноса щяла да бъде по-висока, отколкото при сегашната практика с танкери през Босфора.
От страна на правителството в Москва решили да не се обявява, че проектът не представлява интерес за тях, а предпочели да се каже, че продължава работата по неговото осъществяване, без обаче реално да вършат нещо. Дори бе обявено, че Путин е възложил на "Лукойл" ангажимент да координира обсъждането на проекта между руските петролни компании. Това обяснява и факта, че "Лукойл България" остана в сформиращия се български консорциум за проекта.
След срещите с делегацията на Путин официално бе заявено още, че предстои посещение на министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски в Москва. Досега то не само не е осъществено, а дори не е планирано във времето. Няма и информация за раздвижване по координацията на проекта от страна на руските петролни компании.
Въпреки че Церовски заяви на 2 март, че е получил пълна подкрепа за изграждането на нефтопровода, като е бил подчертан големият интерес от руска страна към проекта, Русия все още не е подписала и държавния меморандум за стартирането на Бургас - Александруполис. Той бе парафиран от България и Гърция преди два месеца - на 29 януари в Атина, от министър Валентин Церовски и гръцкият министър на развитието Апостолос Цохадзопулос.
У нас липсата на интерес от руска страна към проекта се усети чрез обявения отказ на три фирми да участват в българското дружество "Транс- болкан ойл пайплайн", което трябва да изгражда петролопровода. Това са "Главболгарстрой", "Холикон" и "Газстрой монтаж". "Лукойл България" остана в проекта От "Главболгарстрой" днес разпространиха писмото, което са изпратили до министър Валентин Церовски. В него се подчертава, че компанията никога не е твърдяла, че проектът е икономически неефективен, тъй като подобна оценка можела да се направи едва след подробен анализ на изготвените технико-икономически проучвания, с които никоя българска компания не разполага.
Това наистина е така, защото с част от капитала на още несъздаденото дружество "Транс-болкан ойл пайплайн" трябваше да се плати именно за тази информация. От "Главболгарстрой" заявяват, че ефективното участие в проекта за тях означава да осигурят финансов ресурс от над 30 млн. евро.Те влезли в преговори с първокласна западноевропейска компания, която обаче преценила, че не може да се ангажира с финансирането. Като причини в писмото се посочват липсата на комплексна технико-икономическа обосновка и на ясни гаранции за участие в строителните работи.
Нищо чудно дружеството, ръководено от Симеон Пешов, да е получило неофициална информация за руската позиция, имайки пред вид традиционните силни позиции на компанията в Москва. При това положение от "Главболгарстрой" явно са разбрали, че дори и да се построи петролопровода, то е почти сигурно, че акционерното участие трудно би се изплатило.
В същото време дружеството не губи възможността да участва в строителните работи, защото досега няма яснота за това как ще се определят изпълнителите на проекта.
Общо събрание на "Транс Болкан пайплайн" вече е насрочено за 8 април, а до 4 април фирмите трябва да депозират парите за участието си в дружеството.
Държавата ще има "златна акция", а първоначалният уставен капитал ще бъде 3 001 000, като всяка акция ще бъде с номинал 1000 лева. До пет години капиталът на дружеството ще бъде увеличен до 160 млн. лева. Минималното участие на фирмите трябва да е 10 процента, а максималното 25%.
Коментари за липсата на интерес в проекта от руска страна се появиха и след като на 4 февруари гръцкото правителство отхвърли оферта на консорциум между "Лукойл" и "Лацис груп" за покупката на 23,5 процента от държавните рафинерии "Хеленик петролиъм".
Официалния коментар на Атина бе, че оферта е сметната за неприемлива от гледна точка на националния интерес. В гръцките медии се коментираше факта, че конкуренцията в страната може да пострада от подобна сделка, защото "Лацис груп" притежава мажоритарния пакет акции в третата по големина гръцка рафинерия - "Петрола Хелас".
Според достъпната досега от различни коментари информация за проекта Бургас- Александруполис, се предвижда през петролопровода да преминават минимум 15 млн. т. годишно, като през 2010 г. трябва да се увеличи на 25 млн.т, а през 2015 г. - на 35 млн.тона.
Оценката на експертите е, че за трасето от 270 км ще са необходими инвестиции от 681,3 млн. евро. Досегашните планове предвиждат строителството да започне през пролетта на 2004 г., а съоръжението трябва да заработи през 2006 г.
ЕС също финансира технико икономическото проучване на проекта и обеща безвъзмездно финансиране от 100 млн. евро при успешно приключване на преговорите с компаниите, осигуряващи петрол за тръбата.Мнението на експертите е, че това трасе е най-добрият вариант за заобикаляне на Босфора, като облекчи неговата натовареност. Не трябва да се забравя обаче, че има и други варианти за постигане на същата цел и това са проектите за петролопроводите Бургас-Вльора, Констанца-Триест и Одеса-Гданск.
Каквото е да се размишлява по тази тема, изборът остава в руски ръце, защото от там идва суровината, която трябва да бъде транспортирана. Надеждите на България, че ще бъде предпочетена, на този етап обаче не изглеждат големи.
Отидете към основна версия
20 Март, 2003 00:00 674 0
Русия на път да забрави за Бургас - Александруполис
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.