Ани Чепъкова е от Бургас. От години обаче живее във Великобритания. Тя работи в "Universal Design Studio", базирана в Лондон и се развива в сферата на интериорния дизайн. Занимава професионално с дизайн от осем години, а последният ѝ проект е преобразуването на старата поща в Копенхаген в петзвезден хотел.
Сградата на бившата поща е завършена през 1912 година, а в проекта по превръщането ѝ в хотел Ани Чепъкова участва като старши дизайнер на стаите. Идеята на нея и екипа ѝ е интериорът в отделните стаи на хотела да е различен и във всяка стая да се чувства домашна обстановка.
„Идеята беше хотелът да не се чувства като хотел, а сякаш да отиваш на гости у приятел, който има много добър вкус и живее е Копенхаген“, казва Ани Чекъпова. За целта, екипът трябвало да направи дизайна на всичките 393 стаи различен.
От ФАКТИ е свързахме с Ани Чепъкова – за дизайна на тази стара сграда, за идеята за домашния уют със стил, за това защо протестира и коя софийска сграда би реновирала, четете в разговора ни:
- Г-жо Чепъкова, как се случи това превръщане на пощата в Копенхаген в хотел?
- Пощата беше купена от компанията “Nordic Hotels and Resorts”. Тази компания прави хотели в скандинавските страни. На всеки няколко години, когато намерят много интересна сграда – имат интерес към сгради, които не са типични за хотели, правят различни проекти от стандартните си хотели. Съответно откриха сградата с Копенхаген, която е била за продан, купиха я и направиха състезание за дизайнери.
Преди сме работили с тях по друг проект в Стокхолм, който се казва “At Six”. Идеята беше подобна, сградата беше много различна от всички сгради, които обикновено са хотели – беше бивша банка. Сега пък беше бивша поща.
Имаше състезание, което спечелихме за частта на стаите. Проектът беше разделен на различни дизайни за лобито, стаите и ресторантите.
- Какъв е стилът на интериора в стаите?
- Идеята беше хотелът да не се чувства като хотел, а сякаш да отиваш на гости у приятел, който има много добър вкус и живее е Копенхаген. Домашна обстановка с много висок стил.
- Предполагам различни предмети в стаите?
- Да, точно така. Също така стаите са разделени и на три различни концепции, така че всеки път, когато гост се връща в хотела, да отсяда в стая, различна от тази от предходния път. Идеята е да не е като стандартен хотел, в който всяка стая е една и съща.
Дори и стаите да са в един и същи диапазон, две еднакви стаи много трудно се намират. Мебелите, аксесоарите, самите стаи като архитектура – някои имат по-високи тавани, други имат по-ниски, са различни.
- По колко отделни стаи в хотела работихте?
- Общо стаите са 393. Имахме 50 типа дизайн. В тези 50 типа имаше различни аксесоари и цветове. Избирахме например столовете да са различни, лампите да са различни. Те са няколко типа и във всеки коридор се променят.
- Това ли беше нещото, което, според Вас, спечели вниманието и конкурса – тези различни дизайни за отделните стаи?
- Да, това и самата естетика. Идеята беше човекът, който отсяда се чувства също като жител на Европа – с много европейско и минималистично усещане, но и висок вкус. Всичко, което избрахме за дизайна беше наистина специално.
- Какво беше Вашето лично участие в този дизайн?
- Аз бях старши дизайнер на този проект. Съответно аз имах мениджър, но аз ръководех останалата част от екипа.
- Хотелът е в експлоатация от едно определено време – как се възприема?
- Възприема се много добре. Отзивите са страхотни.
- Къде поставяте този проект във Вашата кариера, какво е неговото значение?
- Това е най-добрият проект, който съм правила досега. Страшно горда съм от него. Този проект наистина е специален - самата сграда, самата концепция и това, което клиентите искаха да постигнат. Не всеки ден ние като дизайнери имаме възможност да работим с такава прекрасна сграда.
- Какви бяха предизвикателствата в работата по сградата?
- Самата сграда е предизвикателство, но и манна небесна. Това беше най-трудната част от проекта, защото сградата е толкова богата – ние самите, след три години работа по проекта забелязвахме неща, които преди не сме виждали по сградата.
За нас като интериорни дизайнери работата отне три години. Архитектите бяха започнали по-рано.
- Ние се запознахме в интернет, и там Вие имате снимки с една черна тениска, на която пише „Оставка“. Вие, като човек, който безспорно е успял в чужбина – още повече с такъв голям проект, какво мислите за политическата обстановка, подкрепяте ли исканията на протестите?
- Подкрепям абсолютно. Когато се прибрах в България лятото, колкото пъти успях да отида на протест, отидох. Аз мисля, че е време за промяна, а още и за оставка и затвор.
- В тази връзка, има ли сграда в София, например, която искате да реновирате?
- Много бих искала да работя със сгради в София, особено със стари сгради от началото на века. Те са ми много интересни. Толкова малко са останали и мисля, че трябва да ги пазим, да ги гледаме с много респект и да направим всичко, което можем, за да могат те да имат нов живот.