Спомняте ли си ученическите екскурзии и автобусите от онова време? Тогава се возихме на модерния за времето си межуградски модел „Чавдар” 11М4. Тази легенда се произвежда от 1977 г. почти до края на социализма.
За разлика от малко по-стария 11М3, този е със самоносеща конструкция и окачване на въздушна възглавница. Забележително добър за времето си автобус, той е произвеждан по лиценз на Kassbohrer Setra, разказва retro.bg.
"Чавдар" возеше изключително меко, и още тогава са произвеждани модели с климатична инсталация. Двигателят е 6-цилндров, 216 к.с. Raba по лицнез на MAN, унгарско производство . Благодарение на него, той се движи със скорост близка на днешните междуградски луксозни автобуси.
Именно този модел рейсове притежава и БМТ "Орбита" (Бюро за младежки туризъм). С него поколения младежи и ученици са ходили на екскурзии между 1984 -1986 г. до Смолян и Пампорово, до Мелник и Роженския манастрир, до Габрово (Етъра), Дряново и В.Търново.
Автобусната линия от Пловдив до село Златовръх също се е възползвала от подобни чудеса на соца.
Ето как изглеждаха автогарите преди:
Димитровград
Хисаря