Отидете към основна версия

4 357 1

Тайната е разкрита: Как Леонардо да Винчи е нарисувал "Мона Лиза"?

  • мона лиза-
  • леонардо да винчи-
  • техника-
  • изкуство-
  • боя

Учените получиха нова информация за техниките, които Леонардо е използвал, за да нарисува своя шедьовър

Снимка: ЕРА/БГЕНС

Използвайки рентгенови лъчи, за да надникнат в химическата структура на малка частица от прочутото произведение на изкуството "Мона Лиза", учените получиха нова информация за техниките, които Леонардо да Винчи е използвал, за да нарисува своя революционен портрет на жената с изящна загадъчна усмивка.

Изследването, публикувано в сряда в Journal of the American Chemical Society, показва, че прочутият с любопитството си, ученолюбието си и изобретателността си италиански ренесансов майстор може би е бил в особено експериментаторско настроение, когато в началото на XVI в. е започнал да работи върху "Мона Лиза".

Рецептата за маслена боя, която Леонардо е използвал като основен слой, за да подготви паното от тополово дърво, изглежда е била различна за "Мона Лиза" със свой собствен отличителен химически подпис, открива екипът от учени и историци на изкуството във Франция и Великобритания.

"Той е обичал да експериментира и всяка от картините му е напълно различна от техническа гледна точка", казва Виктор Гонзалес, водещ автор на изследването и химик в най-висшата френска изследователска организация CNRS. Гонзалес е изследвал химическия състав на десетки творби на Леонардо, Рембранд и други художници.

"Плумбонакритът е наистина пръстов отпечатък на неговата рецепта. Това е първият път, в който можем да го потвърдим химически", казва Гонзалес.

След Леонардо холандският майстор Рембранд може би е използвал подобна рецепта, когато е рисувал през XVII в.; Гонзалес и други изследователи вече са открили плумбонакрит и в неговите творби.

"Това ни казва също, че тези рецепти са се предавали в продължение на векове. Това е била много добра рецепта", казва Гонзалес.

Смята се, че Леонардо е разтворил оловен оксид на прах, който има оранжев цвят, в ленено или орехово масло, като е нагрял сместа, за да получи по-гъста и бързосъхнеща паста.

"Това, което ще получите, е масло с много хубав златист цвят. То тече повече като мед", казва Гонзалес.

Но "Мона Лиза" - за която Лувърът твърди, че е портрет на Лиза Герардини, съпруга на флорентински търговец на коприна - и други творби на Леонардо все още имат други тайни за разкриване.

"Със сигурност има още много, много неща за откриване. Едва ли сме надраскали повърхността. Това, което казваме, е само още една малка тухла в познанието", казва Гонзалес.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 17 гласа.

Свързани новини