Отидете към основна версия

3 579 45

Търгът за самолетите - състезание с един кон

  • изтребители-
  • търг-
  • грипен

Ако българската власт задкулисно саботира офертите на държави - партньори от ЕС, каквито са Италия и Швеция, за да фаворизира третата, то какво доверие ще има в нас Европа?

Снимката е илюстративна
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Офертите за нови изтребители за българската бойна авиация са факт – четири предложения от три държави: две от САЩ за Ф-16 и Ф-18, от Швеция за „Грипен” и от Италия за употребявани „Юрофайтър”.

И когато сложната материя на огромните по обем поръчки би трябвало безпристрастно, спокойно и без натиск да се обсъжда от комисия от компетентни лица, на сцената се появи премиерът Бойко Борисов.

В типичен стил между откриването на ремонтирана спортна зала и обещанието за нов стадион той зачеркна една от офертите – тази на италианците. Мотивът на пръв поглед е добронамерен – самолетите да са нови, а пилотите от Граф Игнатиево да са спокойни, когато свалят найлона от седалките...

И обществената поръчка отиде на кино! Подобна политическа, груба намеса не се случва за първи път.

Това стана и преди година и половина, когато служебното правителство определи за фаворит предложението на шведската компания „Грипен”. Тогава в средите на атлантическите ястреби се разигра истинска истерия, около която се родиха същински бисери – противоконституционна комисия, чиято цел бе да разследва и дискредитира държавния глава, абсурдни твърдения, че с шведски изтребители сме ставали зависими от… Русия, че и при самолетите било като при колите – тези на старо били по-хубави (тогавашната оферта беше именно за Ф-16 втора и даже трета ръка).

И въпреки че сега Швеция даде гаранции за дългогодишна поддръжка на „Грипените” (включително и за създаване на работни места у нас), е явно, че тенденцията на властта е конкурсът за изтребители да стане състезание с един кон: вярно куц, но без съмнение - американски.

Че е куц, говорят два факта: Ф-16 вече не се произвеждат (моделът е от началото на 70-те, пуснат от конвейера за пръв път в далечната 1976-а, спрян е през 2010-а), както и че офертата за Ф-18 е проформа (каза го категорично главният секретар на президентството Димитър Стоянов, който е дългогодишен висш офицер от ВВС).

Ако това е стремежът на властта и лично на премиера, нека го кажат открито, вместо да разиграват етюди.

Ако българската власт задкулисно саботира офертите на държави - партньори от ЕС, каквито са Италия и Швеция, за да фаворизира третата, то какво доверие ще има в нас Европа?

А какво доверие ще имат българските граждани за това как се харчат техните пари (от изтребители до пътища, саниране, стадиони). Или пък точно тази сделка без правила е била основната тема на дипломатическата активност на премиера при посещението в САЩ и е била парафирана в онези прословути 3 секунди ръкуване с Доналд Тръмп в Ню Йорк? Вследствие на всичко това бедна България, в която милиони хора пестят даже от храна и отопление, ще стане поредният щедър спонсор на американския военнопромишлен комплекс...

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини