Вчера от ФАКТИ ви разказахме за неприятностите на IT експерта Цветан Такев по пътя до сдобиване със електронна винетка. Свързахме се с Такев, а той ни разказа как при изписването на регистрационния си номер, когато купувал винетка онлайн, в „СО“ вместо буквата „О“ поставил цифрата „0“. След като се свързал с БГТОЛ и „Интелигентни трафик системи“ АД, получил отговори, че не е възможно регистрационния номер, за който е платил сумата от 97 лева за годишна винетка, да бъде редактиран. Така на Такев му се наложило да плати нови 97 лева, за да получи винетка. Въпросите, които вълнуваха Такев бяха защо няма възможност за редакция на регистрационен номер, защо не се прави проверка в регистъра на КАТ дали регистрационният е действителен при купуване на винетка и къде отиват парите за недействителни регистрационни номера. Целия разказ можете да видите ТУК.
Няколко часа след публикуването на разказа на Цветан Такев относно неговия лош опит в купуването на електронна винетка, в електронната поща на ФАКТИ получихме писмо от още един потърпевш. „По повод на публикуваното мнение на г-н Такев бих искала да споделя, че аз също съм потърпевша и съм изпратила на 08.01.2021 г. писмо-жалба до Омбудсмана на Република България с копие до Министерство на регионалното развитие и благоустройство, АПИ и Комисията за защита на потребителите. Още чакам отговори на въпросите ми. А дали ще ги дочакам, не е ясно!“, пише в писмото.
В писмото си до нас читателят моли да информираме, когато получим отговори на зададените въпроси към АПИ, „Интелигентни трафик системи“ АД и БГТОЛ. Припомняме въпросите, които изпратихме до тях на 2 февруари 2021 година: имa ли възмoжнocт зa издaвaнe нa фaктурa при купувaнe нa винeткa; имa ли връзкa мeжду рeгиcтърa нa КAТ и cиcтeмитe зa купувaнe нa eлeктрoннa винeткa и aкo нe, зaщo; имa ли възмoжнocт зa рeдaкция нa cгрeшeн рeгиcтрaциoнeн нoмeр и aкo нe, зaщo и къдe oтивaт пaритe oт eлeктрoнни винeтки, купeни зa нeдeйcтвитeлни рeгиcтрaциoнни нoмeрa.
Към този момент не сме получили отговори на въпросите от АПИ и БГТОЛ. Получихме обаче отговори от „Интелигентни трафик системи“ АД, които са национален доставчик на услуги за електронно таксуване на пътни такси и официален партньор на АПИ. Подчертаните текстове в текста по-долу представляват въпросите, които изпратихме. Публикуваме изпратените отговори без редакция:
„1. Как може да се получи фактура за фирма при купуване на електронна винетка?
Съгласно чл. 6, ал. 1 от НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА, РЕДА И ПРАВИЛАТА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ И ФУНКЦИОНИРАНЕ НА СМЕСЕНА СИСТЕМА ЗА ТАКСУВАНЕ НА РАЗЛИЧНИТЕ КАТЕГОРИИ ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА НА БАЗА ВРЕМЕ И НА БАЗА ИЗМИНАТО РАЗСТОЯНИЕ (Наредбата), при заплащането на винетната такса се издава електронна винетка, която представлява електронен документ с текстови запис по смисъла на чл. 3, ал. 1 от Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги. При покупка на електронна винетка, независимо дали се плащането се извършва от физическо или юридическо лице, електронната винетка се изпраща под формата на електронно съобщение на електронен адрес, в случай че такъв е посочен при закупуването ѝ, като същата се отразява и в електронната система за издадените електронни винетки, поддържана от Агенция "Пътна инфраструктура". При заплащане на винетната такса по начин, различен от предвидения в чл. 7, ал. 2 от Наредбата, ползвателят получава платежен документ, потвърждаващ заплащането на съответната такса за заявения период и пътно превозно средство.
2. Може ли да се направи корекция на автомобилен регистрационен номер при грешка в изписването?
2.1. Ако да, как?
2.3. Ако не, защо?
Корекция на задължителни данни декларирани от собственика/ползвателя на ППС, при покупка на електронна винетка, а именно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетната такса съгласно периодите, посочени в чл. 4, ал. 2 (съгласно чл. 5, ал. 2 от Наредбата), не е възможна, на основание чл. 5, ал. 3 от Наредбата, а именно отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса.
3. Системата на КАТ свързана ли е със системите за закупуване на електронна винетка?
3.1. Ако не, защо това не е направено?
3.2. Ако не, обсъждано ли е такова свързване, работи ли се по него?
„Интелигентни трафик системи“ АД е национален доставчик на услуга, със сключен договор при публично оповестени Общи условия (Общи условия към договорите за предоставяне на услуга за електронно събиране на пътни такси между Агенцията и Националните доставчици на услуга за електронно събиране на пътни такси), където не е упоменато изискване за интеграция със системите на Министерство на вътрешните работи.
Съгласно чл. 167 а, ал. 5 от Закон за движение по пътищата органите по чл. 165 и чл. 167, ал. 3 – 3б имат достъп до електронната система по ал. 3 и до информационната система по ал. 4 за целите на осъществявания контрол върху спазването на задължението за заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Съгласно действащото законодателство, достъпа до Електронната система за събиране на пътни такси от контролните органи представляващи Министерство на вътрешните работи е свързан с упражняване на контролна дейност.
4. По какъв начин от страна на доставчика на услугата се извършва проверка дали един регистрационен номер е действителен при купуване на онлайн винетка?
На основание чл. 5, ал. 3 от Наредбата, а именно отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса, на националните доставчици на услуга не се вменява отговорност по извършване на проверка относно действителността на регистрационен номер.
Съгласно чл. 5 от Наредба за условията и реда за събиране на таксите за ползване на пътната инфраструктура по Закона за пътищата, събирането на винетни такси не следва пряко или непряко да води до дискриминация въз основа на националността на превозвача, страната или мястото на регистрация на превозвача или на превозното средство или въз основа на началния или крайния пункт на транспортната операция. Извършването на проверка относно действителността на чуждестранен регистрационен номер би възпрепятствало предаването на услугата от страна на „Интелигентни трафик системи“ АД.
5. Къде отиват парите, които са събрани от винетки, купени за недействителни регистрационни номера?
„Интелигентни трафик системи“ АД предоставя услуги, съгласно публично оповестени Общи условия, от името и за сметка на Агенция „Пътна инфраструктура“.
За всяка активирана електронна винетка „Интелигентни трафик системи“ АД, дължи и заплаща на Агенция „Пътна инфраструктура“ стойността ѝ, в зависимост от декларираният период на валидност и категория от собственика/потребителя“.
Както съобщихме и вчера, Цветан Такев от своя страна също се свързва с „Интелигентни трафик системи“ АД, също на 2 февруари. Отговори на въпросите си получава също днес. Отговорите изпратени към нас и към него са почти напълно идентични. Единствената разлика е, че при нас в скоби е уточнено пълното наименование на Общите условия – тоест Общи условия към договорите за предоставяне на услуга за електронно събиране на пътни такси между Агенцията и Националните доставчици на услуга за електронно събиране на пътни такси.
Посочената в отговора на „Интелигентни трафик системи“ АД Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и база изминато разстояние е приета с постановление на Министерски съвет № 285 от 10.12.2018 година. Агенция „Пътна инфраструктура“ е специализирана агенция към Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Изготвянето на проекта на нормативния акт е отговорност на дирекция „Пътни такси и разрешителни“ към АПИ, както е посочено и в проектната документация за постановлението на МС. Общите условия към договорите за предоставяне на услуга за електронно събиране на пътни такси между Агенцията (бел. : АПИ) и Националните доставчици на услуга за електронно събиране на пътни такси са приети от Управителния съвет на АПИ на 29 ноември 2019 година. Продължаваме да очакваме техните отговори на нашите въпроси.