Видях някаква жизнерадостна сметка от черноморско капанче, където бутилка вода е продадена за пет лева. Наглед нищо страшно. Ако искаш пиеш, ако не - не пиеш. Но не е съвсем така.
Собственици, арендатори и други. Когато бутилка вода по родното ни море е пет лева е обидно. Не, че няма места, където е и по десет. Може и по повече. Но тук говорим за нас си. И водата трябва да е нещо, което би следвало да е достъпно. Да не е ВИП. Да не е ексклузивно. Нищо, че е на морето. Нищо, че е с гледка към безбрежната морска шир. Когато детето ти поиска вода да не се чудиш как да му откажеш. Ами ако си с две деца?
Търговци, разберете, че проблемът е точно в петте лева. Водата ви не струва пет лева. Много хора – ваши клиенти ще се почувстват прецакани с вода за по пет лева и ще запомнят това чувство. Ще го помнят цяла година, че и повече.
Ще помнят и ще говорят. И от това ще губите вие. Прецаканите няма да запомнят колко струват плочките пред бара ви. Колко струва столът, на който седят. Те ще запомнят малките гадни нещица, които са ги накарали да се чувстват зле. Не си мислете, че някой ваш гост ще се чувства много важен, специален или ВИП с вода от пет лева. Че така му отговаряте на стандарта. Такива хора има само във вашите фантазии. Когато е принуден да си купи вода от пет лева (щото видиш ли друга няма), вашия турист се чувства изнуден.
Да, има и хора, които ще поглъщат вашата петлевова вода без да трупат гняв. Но те са единици. А сезон с единици не се прави. Единиците не пълнят кръчмата. За да са ви напълни заведенията имате нужда от клиенти. Клиенти, които толкова им е харесало, че и догодина да искат да дойдат при вас. Да ви помнят. Да са се почувствали добре. Да искат да открият същите хубави неща, които са били причина да запомнят мястото. Да чакат на опашка пред заведението ви, защото знаят, че там ще си прекарат страхотно. И вие пак ще печелите, но не от вода по пет лева а от оборот. Ще печелите повече.
Вече морета има бол, и тези, които нямат проблем да пият вода от по пет лева имат богат избор. Разберете го. Тези с възможностите вече ги поизтървахте.
Единственото нещо, с което може да си спасите сезоните е старанието. Салатата да е вкусна, сервитьорът да се усмихва или поне да не ви мрази. Менюто да не е омазано и ламинираните му страници да не се отварят с „джвак“. Солта да не е станала на една мокра буца, въпреки ориза вътре. И най-вече водата да не е пет лева. Защото десет пъти надценка е вредна за вашия бизнес освен ако не сте приели, че бизнесът ви е да изнудвате.
Туристът не е магаре. Не го товарете, докато може да носи. Защото той не е дошъл да носи, а да почива. Оставете, колко струва водата на летището в Хамбург. Тук е България и ако искате българите като клиенти - не ги обиждайте. Защото тези които бягат от вас го правят с някаква причина. Започнете с водата. Колко е просто.