В България социологията е най-точната наука – получаваш точно такива данни, за каквито си си платил. Затова не е странно, че социологическите агенции са десетки, и броят им продължава да нараства.
Това си е един много доходен бизнес, който не изисква никакви познания и никакви инвестиции. Достатъчно да си хитър и нахален – качества, изконно присъщи на нашия народ.
Как можете да станете социолози и да спечелите добри пари от това?
На първо време даже не ви трябва и офис. Можете да провеждате разговорите с клиентите си по кафенетата.
Направете си срещи с хора от ръководството на всяка една партия. Големите партии имат повече пари, но пък малките са особено амбициозни и не жалят средства. Особено тия, дето не знаят, ще прескочат ли четирипроцентовата бариера или не.
Предложете им услугите си. При първата среща те със сигурност ще ви отсвирят и ще ви кажат: “ние работим с еди-коя си агенция, те са си наши хора, дават ни хубави данни и т.н.”
Вие обаче не се отчайвайте. Сега може и да отказват да работят с вас, но идват избори и ще им се наложи да работят с всички.
Напишете самото социологическо проучване. Не е нужно да правите анкети и да разпитвате някакви хора, защото така или иначе никой няма да проверява метода, по който са събирани данните.
Моят съвет е да дадете лоши резултати на тези партии, които най-грубо са ви отказали да работят с вашата агенция и да напишете оптимистични цифри за онези, които може би са склонни към сътрудничество.
Напишете сензационно висок резултат за някоя партия, която няма шанс за парламента – прогнозирайте й да кажем 15 процента. Това ще превърне проучването ви в сензация, и ще ви гарантира участие в поне няколко сутрешни блока, където ще ви поканят да анализирате данните си.
Това е ключовият момент в кариерата ви. Излизането ви на сцената трябва да бъде запомнящо се.
Да речем, че са ви поканили в някакъв сутрешен блок и срещу вас са утвърдени социолози, които оспорват данните ви, защото единият обслужва БСП, а другият ГЕРБ и яростно трябва да бранят интересите на тия, които им поръчват музиката.
Дръжте се ехидно и иронично и подмятайте заядливи реплики от сорта “всички знаят кой ви плаща”... Ако водещите ви попитат колко хора сте анкетирали, кажете, че това е “представителна извадка”. Всички български социологически агенции работят по метода на представителната извадка – тоест представят си го и си го вадят.
Възможно е водещите да ви попитат – добре де, как става така, че във всички социологически проучвания най-висок рейтинг от политиците има Кристалина Георгиева, при положение, че повечето българи изобщо нямат представа с какво се занимава тя?
Обяснете, че именно това е причината рейтингът й да е висок. В България хората те харесват само ако не знаят какво правиш. Научат ли – веднага те намразват.
Ако усетите, че разговорът започва да става скучен, се нахвърлете върху събеседниците си с обиди – “курви на Бойко”, “подлоги на Станишев” и т.н. Това ще ви гарантира отразяване във всички жълти сайтове, които дори ще изведат думите ви в заглавие, защото според тях обидните думички най-много привличат читателя.
След като обидите събеседниците си, е добре да наругаете и водещите – “продажници”, “антибългари”, “турски мекерета” и т.н.
След успешната ви медийна изява се обадете отново в централите на големите партии и сговорчиво им обяснете, че сте отворен за преговори и смятате, че може да се постигне “взаимоизгодно сътрудничество”. Ако ви платят, резултатите им ще станат далеч по-добри. Но ако не искат да плащат, рейтингът им главоломно ще се срине още в следващото проучване.
Това е предложение, на което няма да могат да откажат.
А колкото повече наближават изборите – толкова по богата ще става агенцията ви.
Успех!
Иво Сиромахов
сценарист
www.ivosiromahov.com