Анализът е публикуван в блога на журналистката Диляна Димитрова ploshtadslaveikov.blogspot.com.
Един въпрос, който тревожи интелектуалците вече десетки години, тази седмица има шанс да бъде изяснен - в какво се корени нелепата връзка между баба Ванга и някои от най-големите звезди в родното социалистическо изкуство. БНТ пуска руския сериал „Вангелия”, който пръв филмира историята на пророчицата от Рупите.
От този филм може би ще проумеем вдъхновение ли бе наистина Ванга за Светлин Русев, Любомир Левчев, Нешка Робева, как покойниците и отвъдното, с което врачката общуваше, възкръсваха в съвременното изкуство и станаха белег в стила на един бъдещ академик. Дали обаче Вангелия Гущерова не беше по-скоро средство за близост с дъщерята на Първия, за да се превърнат неколцина творци в духовни пастири на арт сцената по тоталитарно време? Или гадателката им беше просто муза?
Филмът, за съжаление, не си поставя за цел да развенчае червената митология около Ванга и нейните апостоли в културата на соца. Не се разплита и мистерията около уж левите й убеждения. Врачката привидно имаше проблеми с Държавна сигурност, но от „чудесата” й по онова време се възползва властта и култът към нея неусетно стана част от държавната политика да замъглява съзнанието на народа. Вярващите трябваше не да палят свещи в храма и да се боят от Бога, а да веят знамена пред знаменията на новозаветните икони на социалистическата идеология и да се плашат от ДС. Флиртът на комунистите с врачката от Рупите бе голямо унижение за българската православна църква.
Библията порицава общуването с прорицатели, окултисти и гадатели, но интелектуалците от най-приближения кръг от раболепие край Живкови още приживе превръщаха Ванга в светица – почти колкото бе "мъченицата" Людмила Живкова навремето в техните очи.
Образът на Ванга бе нещо като попфолк в тоталитарната култура. А след промените гадателката вече стана част от чалга митологията в медиите, където през ден изнамират нови и нови нейни предсказания. Истината е, че мнозина охотно си ги измислят, защото народът по инерция от Татово време продължава да им вярва.
Целта на този сериал не е да разплита загадки, а по-скоро да заплита мистерии и да използва стария комунистически трик да пропагандира чрез суеверията една политическа идея, този път в по-широк мащаб. Ванга посмъртно е влязла в международен начин на употреба. От „устата” й руснаците е било нужно да чуят, че Владимир (Путин) ще спаси света, а Русия ще стане велика сила. За да облече във форма това „послание”, руската държавна кинематография отново се е опряла на интелектуалците.
След промените кино пропагандата у нас все още е далеч от традициите на руската. Спектакъл като този на откриването на Зимните олимпийски игри в Сочи вероятно все още нямаме размах да направим. Но има два сериала, в които държавата прокара определени идеи и то през ефира на БНТ. „Недадените” се опита да пренапише историята за спасяването на българските евреи. А „Под прикритие” откровено работи с Министерството на вътрешните работи.
Диляна Димитрова
журналист