Отидете към основна версия

10 474 15

Защо илюминаторите на самолета са елипсовидни

  • самолет-
  • илюминатор-
  • форма

Формата е продиктувана от инженерни съображения

Снимки: М. Богданова ©

Едва ли има някой, който при вида на самолет поне веднъж не се е запитвал защо прозорците му не са квадратни или правоъгълни, а точно елипсовидни. Особената форма е продиктувана от инженерни съображения.

Интересно е да се отбележи, че в първите пътнически самолети, прозорците действително са били правоъгълни. Такива са летателните машини от 50-те години на миналия век. Но всичко се променя при първите опити да бъдат въведени реактивните двигатели. Първите тестове са във Великобритания през 1954 г. Два иновативни самолета „Комета” с правоъгълни илюминатори просто са се пръснали във въздуха.

Обяснението е проста геометрия. Правоъгълният прозорец има четири ъгъла, съответно четири слаби точки. Най-голямо натоварване при илюминаторите има точно по ъглите и оттам тръгват и пукнатините.

Фюзелажът на самолет е подложен на физически натиск постоянно. Също така има рязка промяна на температурата и налягането по времена полет, при излитане и кацане. Разликата в налягането отвън и вътре в самолета може да достигне три пъти. В резултат при използването на правоъгълни илюминатори се амортизира металът, което може да доведе до инциденти, тъй като фюзелажът по ъглите, където са илюминаторите, става уязвим. Съвсем друга е ситуацията, когато става дума за кръгли илюминатори. Там каквото и да е натоварването, то е разпределено равномерно и няма точка на критично напрежение.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини