Голямата част от водачите на моторни превозни средства сменят маслото според предписанията на самата смазка или тези на производителя на колата. Принципно, това е най-правилното решение - маслото се сменя на определен пробег или на време, защото с течение на времето смазочната течност губи някои от свойствата си, независимо от изминалия пробег на колата.
Знаете ли обаче, че това са условни величини? Точното време за смяна на масло не се измерва в километри, а в т.нар. моточасове. 15 000 километра пробег се равняват (в зависимост от условията на шофиране) на, от 200 до 400 моточаса. С други думи има значение дали колата се движи основно в задръствания, защото тогава работата на празен ход на двигателя е многократно по-дълга.
Ако искате да сте перфектни по отношение на смяна на маслото и да предпазите двигателя възможно най-добре, то специалистите съветват, предвид нашите климатични условия, да извършвате "операцията" два пъти в годината - пролет и есен. При това зимата трябва да се налива "по-тънко" масло, а лятото - по-гъсто. Важно е и смазочната течност да е изцяло синтетична. Въпреки тези съвети обаче, трябва да знаете, че с хубаво масло и следвайки предписанията - също няма да сбъркате.