Налага ни се да пътуваме през есента, дори и когато времето е лошо. Мокрите от дъжд пътища са предпоставка за опасен аквапланинг. За щастие, няколко лесни предпазни мерки могат да ни осигурят безопасно и спокойно пътуване.
Аквапланингът превръща шофьора в зрител
Аквапланингът е реална заплаха през късното лято и в есенно време. Когато протекторът на гумата не може да изтласка цялата вода, която се намира между гумата и пътя, се губи „взаимодействието“ между двете и съответно сцеплението изчезва.
В случай на аквапланинг е важно да запазите спокойствие
„Ако автомобилът ви попадне в аквапланинг, махнете крака си от педала за газта и натиснете съединителя. Не използвайте спирачка и не въртете волана. Когато намалите скоростта, сцеплението може да се върне внезапно. Когато това се случи, искате гумите ви да сочат в правилната посока, а не към насрещното движение.“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.
Редовно проверявайте гумите си и налягането им
За щастие, можете лесно да намалите риска от аквапланинг дори преди да седнете зад волана. Първият начин е да проверявате редовно дълбочината на протектора на гумите си и да сте сигурни, че те са в добро състояние. Износените гуми изтласкват водата много по-малко, тъй като протектора вече няма нужния капацитет да събира водата.
„Според закона, минималната дълбочина на протектора е 1.6 мм, но трябва да имате предвид, че гумите губят свойствата си за предотвратяване на аквапланинг още при 4 милиметра“, казва Дражик.
В скоро проведени тестове на сп. Tekniikan Maailma (май 2018 г.), износените гуми попадат в аквапланинг при скорост от 75 км/ч. Най-добрата нова гума, по време на теста, е попаднала в аквапланинг при скорост 85 км/ч. В допълнение към дълбочината на протектора е нужно да проверявате и налягането в гумите. Ниското налягане ще увеличи риска от аквапланинг. Проверката и евентуалното напомпване на гумите са важни мерки за безопасност, които няма да ви струват нищо в най-близката бензиностанция.
Правилната скорост помага да запазите контрол
Можете да предотвратите аквапланинг и докато сте зад волана. Най-важното нещо е да поддържате правилна скорост по всяко време. На пътя, никога не разчитайте сляпо на технологията и не вземайте ограничението за скорост като минимална стойност за движение. Дори и новите гуми може да не са в състояние да предотвратят аквапланинг, ако шофирате твърде бързо в проливен дъжд.
„Най-важната предпазна мярка, която шофьора може да приложи, е да съобрази скоростта спрямо ситуацията и метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч, за да позволите на шарката на протектора да премахне цялата вода между гумата и пътната настилка.“, ни напомня Дражик.
Предвидете си повече но време за път, когато времето е дъждовно, за да премахнете какъвто и да е натиск да карате по-бързо. Също така е изключително важно да спазвате правилна дистанция за безопасност от другите коли, тъй като мократа настилка увеличава спирачния път. Бъдете внимателни и със самата пътна настилка. Както знаем, пътищата се износват и се появяват дупки и коловози, които могат да са много дълбоки.
„Ако има коловози, не карайте в тях, тъй като те събират вода. Много по-безопасно е да шофирате до коловозите, отколкото в тях.“ казва Дражик.
Помнете тези съвети при дъждовно време
1. Проверявайте дълбочината на протектора на гумите си. Препоръчителната минимална дълбочина на протектора е 4мм.
2. Проверявайте налягането в гумите си. Недостатъчно надутите гуми завиват по-бавно и също така допринасят за по-голям разход на гориво.
3. Регулирайте скоростта си спрямо метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч.
4. Карайте спокойно. Спазвайте безопасна дистанция и шофирайте със съобразена скорост.
5. Внимавайте за пътната настилка. Не карайте в коловози, тъй като те събират вода.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мокро
Коментиран от #8
09:48 21.09.2018
2 Jack Bauer
09:57 21.09.2018
3 Кольо Камиона
10:04 21.09.2018
4 Гост
Направо още нови да ги сменяме
10:04 21.09.2018
5 Емо
Гумите Nokian не ги ли хванаха в измама?
10:04 21.09.2018
6 гост
10:26 21.09.2018
7 Новак
Коментиран от #11, #19
11:48 21.09.2018
8 qwerty
До коментар #1 от "мокро":
Паджерото ми е с АТ гуми с 15мм грайфер Ханкуук. Нарочно взех тези, а не БФ-Гудрич-а точно заради този проблем - аквапланинга. Колата не е мръднала и с милиметър при влизане в локви със скорост до 120км/ч в дъждовно време. Все пак това говедо тежи 2500кг, а не е малолитражка с 1750кг тегло. Все пак трябва да се внимава и да се поддържа дистанция особено в дъждовно и заснежено време.Поздрави!!!
Коментиран от #12
11:51 21.09.2018
9 GTE
Отделно, че повечето карачи на коли натискат здраво и то масово с напълно запотени стъкла и нито нещо виждат, нито усещат, нито знаят къде са и какво трябва да се прави.
12:05 21.09.2018
10 Алексей
Та затова понякога като завали порой е по-добре да се отбие на безопасно място, бензиностанция например или да се тръгне по паралелния на магаистралата път.
12:09 21.09.2018
11 Кольо Камиона
До коментар #7 от "Новак":
Аквапланинг се получава обикновено при по високи скорости и дълбоки локви защото водата няма време да излезе изпод гумата между грайферите и колата става неуправляема. Намаляваме скоростта преди локвата, защото ако сбъркаме и тръгне ли колата, нещата се случват много бързо и няма време за нищо. Затова, никакви резки действия с волан, газ и спирачки, и държим здраво геврека. Или сцеплението се връща (то се усеща) и се отърваваме с уплаха, или става лошоооооо.12:15 21.09.2018
12 Ввв
До коментар #8 от "qwerty":
Я пак 1750 е малолитражка,шегаджияКоментиран от #16
12:21 21.09.2018
13 гост
13:17 21.09.2018
14 VIDA SPORT
16:33 21.09.2018
15 Я.Петров
21:53 21.09.2018
16 qwerty
До коментар #12 от "Ввв":
Това е образно казано, но леките автомобили са предразположени на аквапланинг точно заради по-ниското си тегло. Едно е да мине камион, автобус през някаква локва на магистралата, а друго лек автомобил. За пример мога да дам следното: Шкода Октавия с 4 пътника с общо тегло около 400кг се носеше по магистралата с 140км/ч и при всяка неравност подскачаше. С тъпата джипка по същият път и скорост не се усещаше нищо. Поздрави!!!Коментиран от #18, #21
22:35 21.09.2018
17 Алфа Ромео
22:37 21.09.2018
18 Алфа Ромео
До коментар #16 от "qwerty":
Подскача щото има по-къс ход на окачването, колите със висока проходимост имат по-голям ход на окачването за да могат да имат по-добро сцепление на офроуд пътища.22:43 21.09.2018
19 един
До коментар #7 от "Новак":
Отпускаш газта. Същото е. Смехотворен е обаче резултата от тестовете. Само 10 км/ч разлика между нова и износена гума....00:27 22.09.2018
20 гощо
08:23 22.09.2018
21 Гоуст
До коментар #16 от "qwerty":
Не килограмите са решаващи а налягането на единица площ. Сложи на коя да е малолитражка едни "писалки" гуми 145 или 155 широки и ще минеш с 200 км/ч без аквапланинг.10:29 22.09.2018
22 асддса
Ако караш твърде бързо и нови гуми няма да помогнат.
12:55 22.09.2018
23 Ефтини сензации
Това е проблем за състезателите. Нормалните шофьори каращи разумно даже и незнаят какво е.
18:07 22.09.2018
24 Срангер
Манко мила....
За владивосток ли става въпрос или за Европа?
Някой грдшно реже лентите.
И троловете грешно ви водят в азия
03:22 23.09.2018
25 Шаран БГ
12:01 23.09.2018
26 тиквеник
12:38 26.09.2018