Отидете към основна версия

24 530 27

5 начина да се убие роботизирана трансмисия

  • трансмисия-
  • скоростна кутия-
  • двоен съединител-
  • dsg-
  • powershift

Когато се появиха на пазара преди 10-15 години, роботизираните трансмисии като DSG и PowerShift натрупаха доста омраза сред автомобилистите. С времето конструкцията на предавателните кутии с два съединителя бе усъвършенствана и детските болести до голяма степен бяха излекувани. Правилната експлоатация обаче си остава единствената застраховка срещу проблеми с тези иначе изключително ефективни възли.

Подобно на обикновените ръчни скорости, главният бич за роботизираните трансмисии са износените дискове. Колкото повече се търкат те, толкова по-бързо излиза от строя кутията.

Ето защо най-голямата грешка, която може да допусне собственикът на автомобил с роботизирана трансмисия, е резкият старт от място. Той неминуемо води до сериозно търкане на дисковете един в друг, а оттам - до изтриване и прегряване.

Ако след диво ускорение от светофара в салона се появи характерният мирис на изгоряло, част от ресурса на дисковете си е заминал. Системни издевателства в този дух се заплащат скъпо, като стойността на ремонта може да надхвърли 3 000 лв.

Вторият сигурен начин да се ускори кончината на фрикционните дискове е честото използване на т.нар. "двигателна спирачка" в ръчен режим на трансмисията. При превключване на по-ниска предавка кинетичната енергия от спирането се предава на съединителите. По този начин се избягва прегряване на спирачните дискове, но това става за сметка на износване на трансмисията.

Не по-приятно за роботизираната трансмисия е движението с много ниска скорост без спиране - например в задръстване, тъй като съединителите нямат време да си "починат". Ако се редуват потегляне и спиране, износването е по-слабо, тъй като рискът от прегряване е по-нисък.

Кошмарът на скоростните кутии с два съединителя е продължителното движение при обороти на мотора, при които се налага постоянно превключване от първа на втора предавка и обратно. Най-лошият вариант на този сценарии е изкачване с пълно натоварване. Роботизирана трансмисия, експлоатирана често в такъв режим, не може да оцелее дълго.

Състезателните амбиции са последният пирон в ковчега на трансмисиите с два съединителя. "Рейсърският" прийом да се държи натисната спирачката и едновременно с това да се подава газ до 4-5 хил. об/мин, за да може колата да подскочи като ужилена при потегляне, предизвиква сериозно триене на фрикционните дискове и скъсява живота им неимоверно.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 28 гласа.

Свързани новини