Hyundai взе стратегическо решение, което на практика слага край на използването на трансмисии с двоен съединител (DCT) в автомобилите ѝ. Технологията, която някога беше смятана за символ на инженерния прогрес и спортния дух на марката, вече е официално призната за твърде сложна, скъпа за поддръжка и ненадеждна в дългосрочен план. След множество гаранционни случаи и оплаквания от клиенти, Hyundai Motor Company, която включва Hyundai и KIA, реши постепенно да замени всички DCT трансмисии с класически осемстепенни автоматични скоростни кутии с преобразувател на въртящ момент.
Както отбелязва изданието Motor.es, тази история има иронични корени: по едно време Hyundai заимства концепцията DCT от Volkswagen, която е първата сред масовите марки, въвела подобна технология за спортни модели. Немската компания я прави популярна, а южнокорейският концерн я прави глобално достъпна, като инсталира такива кутии на почти всички свои модели по света. С течение на времето обаче става ясно, че прекомерната техническа сложност, големият брой компоненти и високата прецизност на производство (понякога до стотни от милиметъра) правят DCT много чувствителна към условията на работа и стила на шофиране.
Основните проблеми, според източника, са били не само износването на съединителите или хидравличните елементи, но и неправилното програмиране на електронното управление на кутията. Това е причинявало забавяне на превключването, тласъци, прегряване или пълен отказ на трансмисията. Когато софтуерът не е бил прецизно адаптиран към конкретен автомобил, повредите са ставали почти неизбежни.
Това доведе до хиляди гаранционни рекламации за смяна на трансмисията в различни страни, включително САЩ, където собственици на KIA Sorento съобщаваха за сериозни неизправности само след 13 000 километра. Често кутията просто е отказвала, което е принуждавало сервизните центрове да сменят течността два пъти и след това да сменят изцяло агрегата.
В крайна сметка компанията заключи, че продължаващото използване на DCT не е нито технически, нито финансово осъществимо. В резултат на това Hyundai реши да премине към традиционни автоматични трансмисии с преобразувател на въртящ момент, които, макар и по-ниски по отношение на скоростта на превключване, значително превъзхождат DCT по отношение на надеждност, плавност и издръжливост.
Първият модел, в който новата стратегия вече е внедрена, е обновеният Hyundai Santa Fe, който вече е оборудван с осемстепенна автоматична скоростна кутия. Тази стъпка бележи началото на постепенното демонтиране на цялата DCT линия в рамките на групата Hyundai-KIA.
Анализаторите отбелязват, че за бензиновите и дизеловите модификации компанията ще премине изцяло към осемстепенни автоматични скоростни кутии, а за хибридните и plug-in хибридите (HEV и PHEV) са предвидени шестстепенни опции със същия тип трансмисия. Това решение има за цел не само да намали финансовите загуби от гаранционни ремонти, но и да запази репутацията на марката, която винаги се е позиционирала като производител на технологично напреднали, но същевременно практични и надеждни автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бай Бай
Сега слагайте ZF и пей сърце.
11:13 13.10.2025
2 Име
11:28 13.10.2025
3 някой
Коментиран от #4
11:39 13.10.2025
4 ТехМеханик
До коментар #3 от "някой":
Непроверени букви написани от селско момче да завладее софията. Та кутията 7DCT е доста надеждна спрямо масата немски и е на ниво с ZF. ZF8 е сравнително по евтина и съответно ще я ползват нея вместо да произвеждат. Това е просто намаляване разходите а не поради ненадждност. КИА и 13к км може да изгърми стига да забиеш в някоя кал и да боксуваш цял ден.12:08 13.10.2025
5 12345
05:54 16.10.2025