В ерата на електрификация и бързоразвиващите се автоматични трансмисии, Stellantis, един от световните автомобилни гиганти, подаде патент в Германия, който връща прожекторите върху класическата ръчна скоростна кутия. Иновацията цели да съчетае традиционното, ангажиращо шофиране с модерна електронна защита, преосмисляйки ролята на "механиката".
Същността на новата система е в хибридния контрол – комбинация от механично задвижване и интелигентно електронно управление. Компютрите на автомобила непрекъснато анализират ключови параметри в реално време, като скорост на движение, положение на педала на газта (дросела), вече включена предавка.
Въз основа на този анализ, системата може да блокира включването на предавки, които биха довели до критична ситуация или повреда на двигателя. Например, ако водачът се опита да превключи от пета на втора предавка при висока скорост, което би превишило максимално допустимите обороти, лостът физически ще окаже съпротивление, предотвратявайки т.нар. „money shift“ (скъпа грешка, водеща до сериозна повреда на агрегата).
Предимствата на тази иновация са многобройни: защита на трансмисията и двигателя: Минимизира риска от повреди, причинени от човешка грешка или ненавременно превключване, по-икономично шофиране: Чрез предотвратяване на претоварвания и работа извън оптималните обороти, системата намалява образуването на въглеродни отлагания и допринася за икономия на гориво, както и запазено усещане: Класическите елементи – педалът на съединителя и механичният лост – остават, като електрониката се намесва само при критични ситуации.
Освен като защитен механизъм, патентът предвижда и разширени възможности. Например, при завиване електрониката може временно да блокира определени предавки, за да избегне рязка промяна в натоварването на гумите и потенциална загуба на стабилност. Тази функция може да превърне системата и в инструмент за обучение на начинаещи шофьори, като постепенно ги напътства към правилната логика на превключване.
Въпреки технологичната изобретателност, идеята е обгърната в противоречие. Ръчната скоростна кутия е ценена именно заради своята простота и пълен, нефилтриран контрол над автомобила. За хардкор ентусиастите, всякаква допълнителна намеса на електрониката е стъпка към загуба на "чистотата" на механичното шофиране.
И поради тази причина критиците веднага повдигат въпроса: ако целта е да се елиминират грешките при превключване, защо да не се избере модерен автоматик, който вече предлага светкавично бърза, безопасна и по-ефективна смяна на предавките?
С продажбите на "механика" в постоянен спад, основната аудитория на ръчните трансмисии остават именно тези ентусиасти. Дали те биха приели тази "интелигентна" намеса или биха я отхвърлили като излишен компромис, предстои да разберем. Засега, патентът на Stellantis е само потенциална посока за развитие, която тепърва трябва да намери своето място в реалното производство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Копейко
Коментиран от #14, #15
11:08 29.09.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 матю хари
11:16 29.09.2025
4 Не, благодаря
Коментиран от #5, #6
11:17 29.09.2025
5 матю хари
До коментар #4 от "Не, благодаря":
Електронният модул на автоматика решава по-добре от Ганчо кога да превключи - факт.11:19 29.09.2025
6 Смисела е
До коментар #4 от "Не, благодаря":
Да се вземат едни пари11:19 29.09.2025
7 Гражданина Х
11:22 29.09.2025
8 Да бе Да
11:25 29.09.2025
9 Евтинджос
11:27 29.09.2025
10 Пак смях
Коментиран от #13
11:31 29.09.2025
11 ЕКО ТЕЧ-6
11:54 29.09.2025
12 Механик
Още повече, че 2-ра и 5-та се включват в противоположни посоки.
12:10 29.09.2025
13 карчи
До коментар #10 от "Пак смях":
Нещо, като "саламурено" сирене от тофу, лъжат джендъpите, че карат с "ръчка", също, както ги лъжат, че ядат саламурено сирене от мляко, ама то от тофу😉12:38 29.09.2025
14 Ха ха ха
До коментар #1 от "Копейко":
Влече та еднополовата любов, а...?Коментиран от #26
12:58 29.09.2025
15 Коментиращ
До коментар #1 от "Копейко":
А в мозъка ти има само купени бръмбари от шорош!12:58 29.09.2025
16 ПЗПЗСПЗС
Ние отговорът много добре го знаем - "money shift", ама от джоба на потребителя в джоба на Стелантис за нема нищо.
13:25 29.09.2025
17 Сър Мастър Бейтс
Коментиран от #18, #19, #23
14:30 29.09.2025
18 Не бъди категоричен
До коментар #17 от "Сър Мастър Бейтс":
Явно не си уцелил правилния. Пробвай 8 степенния автомат на БМВ и 9ката на Мерцедес ама читави такива а не със върнати километражи без правилна поддръжка. Японски Айсин 8ца също не се усеща превключването с изключения тези без сменено масло навреме или калпав ремонт.Коментиран от #20
15:06 29.09.2025
19 мнение
До коментар #17 от "Сър Мастър Бейтс":
Карам от скоро двоен съединител и придърпването е много неприятно. Електричките са богове в града, но това е друга категория.Коментиран от #21
15:38 29.09.2025
20 Сър Мастър Бейтс
До коментар #18 от "Не бъди категоричен":
Не съм твърдял. че абсолютно всички автоматици придърпват. Примерите, които си дал са първо на скъпи коли, второ - на марки с които не искам да имам нищо общо (БМВ по принцип, Мерцедес - след 2002 година). Та да, мнението ми остава, че общодостъпните автомобили са по-добре с ръчна скоростна кутия. Мое мнение, не ангажирам с него никого.15:51 29.09.2025
21 Сър Мастър Бейтс
До коментар #19 от "мнение":
На каква кола колега? Имай предвид, че двойните съединители не обичат трафика тип тръгни-спри, какъвто е реално във всеки един голям град.Коментиран от #24
16:59 29.09.2025
22 светкавична тесла у главата
Водачът трябва да се бори с кутията.
Същото дето събори поне десет самолета Боинг 737-800 преди години. Система, която автоматично намалява тягата и накланя носа надолу по време на излитане.
Човек има чувството, че зловредни извънземни злодействат над човечеството.
17:53 29.09.2025
23 Петър
До коментар #17 от "Сър Мастър Бейтс":
Ти сериозно ли???Градско шофиране с ръчни скорости при този луд трафик?Ти наистина си или мазохист или наистина те е страх да пробваш нещо ново за теб наречено автоматична скоростна кутия.Няма как съвременните двигатели да работят с ръчка.Времената са други и истината е че автомата е единствената алтернатива.Коментиран от #25, #38
18:02 29.09.2025
24 мнение
До коментар #21 от "Сър Мастър Бейтс":
На кола Кия. Ами то само такъв е трафикът - тръгни-спри. На ток в града е песен карането... двг-то е като Флинстоун. Жалко, че извън града ел. колата е нула, та се принуждаваш да си вземеш двг.19:07 29.09.2025
25 Тоалетната хартия
До коментар #23 от "Петър":
Автоматична скоростна кутия е за таксиджии, лелки и джендерите!! Никога повече няма да купя кола с автоматична скоростна кутия!!! Искам аз да управлявам колата, а не тя мене. Ако си олигофрен и не можеш да шофираш, купувай автоматик!! Определено автоматика е удобен за града и до там... Всичко друго е проблем и е опасен. Само с автоматик съм се въртят, без да го искам Аз... И то на място, където съм МИНАВАЛ ВСЕКИ ДЕН С КОЛИ НА Ръчка....Коментиран от #28, #31, #34, #41
20:01 29.09.2025
26 Копейко
До коментар #14 от "Ха ха ха":
Друга НЕ признавам.Особено с афроатлантици.
21:38 29.09.2025
27 Софийски селянин,
Само заби като моторна спирачка и аз веднага изключих на свободна, неутрална.
00:40 30.09.2025
28 Главно Дъ, Нъ, Пъ и Мъ
До коментар #25 от "Тоалетната хартия":
Всички автоматици имат и ръчен режим.Коментиран от #37
06:19 30.09.2025
29 Там е истината
07:53 30.09.2025
30 Ръчката си е ръчка
Коментиран от #32, #33
08:11 30.09.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Няма значение
15:02 30.09.2025
36 Странно
16:49 30.09.2025
37 Правилно
До коментар #28 от "Главно Дъ, Нъ, Пъ и Мъ":
Авт скоростни кутии имат ръчен режим. Било то с превключване от самият скоростен лост или с пера на волана. Но имат. Не всички, разбира се. Съвременната авт. ск. кутия е в пъти по-добра от ръчната ск. кутия. С изключение на работни машини и тежък оффроуд. Чета коментарии - някои хора искат да имат чувство за контрол с ръчката!? Къде? Къде в днешно време? В градско за ускоряване от 0 до 50км//ч или от 0 до 20км/ч при задръстванията? Или на извънградско с макс скорост 140км/ч? Съвременната авт. ск. кутия може всичко което прави и ръчната, но го прави по-добре. Единствената разлика в полза на ръчката е, че е евтина. Сещайте се сами, по-нататък.07:24 01.10.2025
38 Сър Мастър Бейтс
До коментар #23 от "Петър":
Всеки ден карам в периода 08-10 и после 17:30-19:00, реално в най-големите задръствания в София. Абсолютно никакви грижи, не ме натоварва, никога не съм си казвал "ей сега ако имах автоматик". Ние нямаме "луд" трафик. Ходи карай в Ел Ей или Ню Йорк, макар че и там бих искал да пробвам кола с ръчни скорости. Нищо не ме е страх да карам, ползвам Спарк от време на време - ами не е моето. В момента, в който кажат това е последната кола с ръчни скорости на пазара - отивам и я купувам. И се надявам да ме надживее.10:22 01.10.2025
39 идея
11:20 01.10.2025
40 Предпочитам спортно каране
09:04 02.10.2025
41 13675
До коментар #25 от "Тоалетната хартия":
За, теб вече цял свят са "леки, джендари, таксиджии" явно, си тип забиваш се в рейсове гъзар без мозачни клетки, но хубавото е че изчезвате както ръчни скоростни кутии21:42 04.10.2025