Нов вид ръчна скоростна кутия

29 Септември, 2025 11:02 19 207 41

  • скоростна кутия-
  • механична трансмисия-
  • stellantis-
  • ръчни скорости

Иновацията е дело на Stellantis

Нов вид ръчна скоростна кутия - 1

В ерата на електрификация и бързоразвиващите се автоматични трансмисии, Stellantis, един от световните автомобилни гиганти, подаде патент в Германия, който връща прожекторите върху класическата ръчна скоростна кутия. Иновацията цели да съчетае традиционното, ангажиращо шофиране с модерна електронна защита, преосмисляйки ролята на "механиката".

Същността на новата система е в хибридния контрол – комбинация от механично задвижване и интелигентно електронно управление. Компютрите на автомобила непрекъснато анализират ключови параметри в реално време, като скорост на движение, положение на педала на газта (дросела), вече включена предавка.

Въз основа на този анализ, системата може да блокира включването на предавки, които биха довели до критична ситуация или повреда на двигателя. Например, ако водачът се опита да превключи от пета на втора предавка при висока скорост, което би превишило максимално допустимите обороти, лостът физически ще окаже съпротивление, предотвратявайки т.нар. „money shift“ (скъпа грешка, водеща до сериозна повреда на агрегата).

Предимствата на тази иновация са многобройни: защита на трансмисията и двигателя: Минимизира риска от повреди, причинени от човешка грешка или ненавременно превключване, по-икономично шофиране: Чрез предотвратяване на претоварвания и работа извън оптималните обороти, системата намалява образуването на въглеродни отлагания и допринася за икономия на гориво, както и запазено усещане: Класическите елементи – педалът на съединителя и механичният лост – остават, като електрониката се намесва само при критични ситуации.

Освен като защитен механизъм, патентът предвижда и разширени възможности. Например, при завиване електрониката може временно да блокира определени предавки, за да избегне рязка промяна в натоварването на гумите и потенциална загуба на стабилност. Тази функция може да превърне системата и в инструмент за обучение на начинаещи шофьори, като постепенно ги напътства към правилната логика на превключване.

Въпреки технологичната изобретателност, идеята е обгърната в противоречие. Ръчната скоростна кутия е ценена именно заради своята простота и пълен, нефилтриран контрол над автомобила. За хардкор ентусиастите, всякаква допълнителна намеса на електрониката е стъпка към загуба на "чистотата" на механичното шофиране.

И поради тази причина критиците веднага повдигат въпроса: ако целта е да се елиминират грешките при превключване, защо да не се избере модерен автоматик, който вече предлага светкавично бърза, безопасна и по-ефективна смяна на предавките?

С продажбите на "механика" в постоянен спад, основната аудитория на ръчните трансмисии остават именно тези ентусиасти. Дали те биха приели тази "интелигентна" намеса или биха я отхвърлили като излишен компромис, предстои да разберем. Засега, патентът на Stellantis е само потенциална посока за развитие, която тепърва трябва да намери своето място в реалното производство.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Копейко

    13 42 Отговор
    В расията вече няма ръчни скоростни кутий ,само крачни

    Коментиран от #14, #15

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 матю хари

    25 51 Отговор
    Преди 20 години имаше смисъл от ръчката. Сега автоматиците са с по-добър разход и динамика - разбира се, че компютъра превключва по-добре от човек. А и в големите градове е ужасно да ръчкаш постоянно.
  • 4 Не, благодаря

    53 11 Отговор
    Какъв е смисъла като тя решава кое е добро за нея и двигателя? Значи не можеш я цедиш до дупка и от 5та на 3та и какъв е смисъла от нея?

    Коментиран от #5, #6

  • 5 матю хари

    25 39 Отговор

    До коментар #4 от "Не, благодаря":

    Електронният модул на автоматика решава по-добре от Ганчо кога да превключи - факт.
  • 6 Смисела е

    32 5 Отговор

    До коментар #4 от "Не, благодаря":

    Да се вземат едни пари
  • 7 Гражданина Х

    18 26 Отговор
    Не бих карал ръчка повече при наличието на съвременни 6, 7, 8 и 9 степенни автоматици. Да си ги карат щом искат.
  • 8 Да бе Да

    18 31 Отговор
    Който веднъж е пробвал ZF автомат знае за какво става дума. Кеф и удоволствие от шофирането а тия за ръчки ще ми говорят. Аре бегай.
  • 9 Евтинджос

    23 11 Отговор
    Ще се купува само ако цената е два пъти по-ниска от автоматика и пак няма да е достатъчно. Иначе файда няма.
  • 10 Пак смях

    39 5 Отговор
    Уж ръчна ама не съвсем. Тя ще блокира твоите решения… значи в случая ти ще си будалата дето превключва. Идва времето когато автомобилите ще управляват нас, но кой да го разбере….

    Коментиран от #13

  • 11 ЕКО ТЕЧ-6

    28 3 Отговор
    Ами,превключването от голяма на по-ниска предавка чрез "междинна газ и "двоен съединител" ще отпадне ли?Много от по-старите "шафьори" се кефят при тая манипулация!
  • 12 Механик

    36 1 Отговор
    Опитайте от 5-та при 150 км/ч да включите 2-ра и ще разберете, че трябва да си много як и съвсем без усещания за да направите това.
    Още повече, че 2-ра и 5-та се включват в противоположни посоки.
  • 13 карчи

    33 3 Отговор

    До коментар #10 от "Пак смях":

    Нещо, като "саламурено" сирене от тофу, лъжат джендъpите, че карат с "ръчка", също, както ги лъжат, че ядат саламурено сирене от мляко, ама то от тофу😉
  • 14 Ха ха ха

    16 3 Отговор

    До коментар #1 от "Копейко":

    Влече та еднополовата любов, а...?

    Коментиран от #26

  • 15 Коментиращ

    14 2 Отговор

    До коментар #1 от "Копейко":

    А в мозъка ти има само купени бръмбари от шорош!
  • 16 ПЗПЗСПЗС

    15 1 Отговор
    Епа, т.нар. "критици" май в случая имат право и задават съвсем резонни въпроси.

    Ние отговорът много добре го знаем - "money shift", ама от джоба на потребителя в джоба на Стелантис за нема нищо.
  • 17 Сър Мастър Бейтс

    25 9 Отговор
    Не е ли колата с ръчни скорости, не купувам. Досега не съм карал автоматик, който да не придърпва дразнещо при смяна на предавките. Това включва и уж супер мазните двойни съединители. Първо, искам аз да карам, а не колата да ме вози. Второ, когато аз си сменям скоростите го няма това придръпване. Изключение са само електричките, но те реално нямат скорости.

    Коментиран от #18, #19, #23

  • 18 Не бъди категоричен

    10 12 Отговор

    До коментар #17 от "Сър Мастър Бейтс":

    Явно не си уцелил правилния. Пробвай 8 степенния автомат на БМВ и 9ката на Мерцедес ама читави такива а не със върнати километражи без правилна поддръжка. Японски Айсин 8ца също не се усеща превключването с изключения тези без сменено масло навреме или калпав ремонт.

    Коментиран от #20

  • 19 мнение

    14 3 Отговор

    До коментар #17 от "Сър Мастър Бейтс":

    Карам от скоро двоен съединител и придърпването е много неприятно. Електричките са богове в града, но това е друга категория.

    Коментиран от #21

  • 20 Сър Мастър Бейтс

    21 6 Отговор

    До коментар #18 от "Не бъди категоричен":

    Не съм твърдял. че абсолютно всички автоматици придърпват. Примерите, които си дал са първо на скъпи коли, второ - на марки с които не искам да имам нищо общо (БМВ по принцип, Мерцедес - след 2002 година). Та да, мнението ми остава, че общодостъпните автомобили са по-добре с ръчна скоростна кутия. Мое мнение, не ангажирам с него никого.
  • 21 Сър Мастър Бейтс

    20 1 Отговор

    До коментар #19 от "мнение":

    На каква кола колега? Имай предвид, че двойните съединители не обичат трафика тип тръгни-спри, какъвто е реално във всеки един голям град.

    Коментиран от #24

  • 22 светкавична тесла у главата

    20 0 Отговор
    Още един електронен начин за препястване на управлението.
    Водачът трябва да се бори с кутията.
    Същото дето събори поне десет самолета Боинг 737-800 преди години. Система, която автоматично намалява тягата и накланя носа надолу по време на излитане.
    Човек има чувството, че зловредни извънземни злодействат над човечеството.
  • 23 Петър

    8 19 Отговор

    До коментар #17 от "Сър Мастър Бейтс":

    Ти сериозно ли???Градско шофиране с ръчни скорости при този луд трафик?Ти наистина си или мазохист или наистина те е страх да пробваш нещо ново за теб наречено автоматична скоростна кутия.Няма как съвременните двигатели да работят с ръчка.Времената са други и истината е че автомата е единствената алтернатива.

    Коментиран от #25, #38

  • 24 мнение

    15 3 Отговор

    До коментар #21 от "Сър Мастър Бейтс":

    На кола Кия. Ами то само такъв е трафикът - тръгни-спри. На ток в града е песен карането... двг-то е като Флинстоун. Жалко, че извън града ел. колата е нула, та се принуждаваш да си вземеш двг.
  • 25 Тоалетната хартия

    18 10 Отговор

    До коментар #23 от "Петър":

    Автоматична скоростна кутия е за таксиджии, лелки и джендерите!! Никога повече няма да купя кола с автоматична скоростна кутия!!! Искам аз да управлявам колата, а не тя мене. Ако си олигофрен и не можеш да шофираш, купувай автоматик!! Определено автоматика е удобен за града и до там... Всичко друго е проблем и е опасен. Само с автоматик съм се въртят, без да го искам Аз... И то на място, където съм МИНАВАЛ ВСЕКИ ДЕН С КОЛИ НА Ръчка....

    Коментиран от #28, #31, #34, #41

  • 26 Копейко

    1 2 Отговор

    До коментар #14 от "Ха ха ха":

    Друга НЕ признавам.
    Особено с афроатлантици.
  • 27 Софийски селянин,

    8 2 Отговор
    Аз преди години от трета скорост със 90 км час минах по грешка на втора и нищо не му стана на двигателя!
    Само заби като моторна спирачка и аз веднага изключих на свободна, неутрална.
  • 28 Главно Дъ, Нъ, Пъ и Мъ

    5 9 Отговор

    До коментар #25 от "Тоалетната хартия":

    Всички автоматици имат и ръчен режим.

    Коментиран от #37

  • 29 Там е истината

    2 10 Отговор
    Друго си е руски таралясник без синхронизатори и двойно амбриране.
  • 30 Ръчката си е ръчка

    13 5 Отговор
    Имам автомобили и с ръчка и с автоматик. По ме кефи ръчката. Основното предимство на автоматика е когато си в трафик и нищо друго. С ръчката е кеф. Ти контролираш автомобила и решаваш кога да смениш предавката. Дори и за градско предпочитам ръчка само да не е в трафик. Въпреки, че предавките са напълно синхронизирани използвам "двойно амбриране" и "междинна газ" когато пожелая. А и друго голямо предимство. Жената никога не ми кара колата щото ползва автомобили само с автоматик.

    Коментиран от #32, #33

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Няма значение

    3 0 Отговор
    защо някой предпочита автоматични или чисто ръчни или хибридни скоростни кутии. Ако някой вид изчезне, а има търсене, някой ще започне да предлага. Някои ще загубят пари, други ще спечелят. Както най-често се случва, обикновеният човек ще плаща.
  • 36 Странно

    6 2 Отговор
    Как да намаля аварийно при отказ на спирачки и разбира се модерна автоматична ръчна, като ще ме изхвърли от предавка?!
  • 37 Правилно

    4 4 Отговор

    До коментар #28 от "Главно Дъ, Нъ, Пъ и Мъ":

    Авт скоростни кутии имат ръчен режим. Било то с превключване от самият скоростен лост или с пера на волана. Но имат. Не всички, разбира се. Съвременната авт. ск. кутия е в пъти по-добра от ръчната ск. кутия. С изключение на работни машини и тежък оффроуд. Чета коментарии - някои хора искат да имат чувство за контрол с ръчката!? Къде? Къде в днешно време? В градско за ускоряване от 0 до 50км//ч или от 0 до 20км/ч при задръстванията? Или на извънградско с макс скорост 140км/ч? Съвременната авт. ск. кутия може всичко което прави и ръчната, но го прави по-добре. Единствената разлика в полза на ръчката е, че е евтина. Сещайте се сами, по-нататък.
  • 38 Сър Мастър Бейтс

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "Петър":

    Всеки ден карам в периода 08-10 и после 17:30-19:00, реално в най-големите задръствания в София. Абсолютно никакви грижи, не ме натоварва, никога не съм си казвал "ей сега ако имах автоматик". Ние нямаме "луд" трафик. Ходи карай в Ел Ей или Ню Йорк, макар че и там бих искал да пробвам кола с ръчни скорости. Нищо не ме е страх да карам, ползвам Спарк от време на време - ами не е моето. В момента, в който кажат това е последната кола с ръчни скорости на пазара - отивам и я купувам. И се надявам да ме надживее.
  • 39 идея

    3 1 Отговор
    А не може ли ръчна скоростна кутия на електричка. Ма ако може да е с двоен амбрияж. И ако може да има устройство за касетки, че да си слушам записите от ВЕФ-а. За ъпдейт на софтуера да вградат и 5.25 инчови дискети.
  • 40 Предпочитам спортно каране

    0 0 Отговор
    Та колко от автомобилите в рали шампионата са автоматици?
  • 41 13675

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Тоалетната хартия":

    За, теб вече цял свят са "леки, джендари, таксиджии" явно, си тип забиваш се в рейсове гъзар без мозачни клетки, но хубавото е че изчезвате както ръчни скоростни кутии