Отидете към основна версия

18 064 26

Защо ESP-то е опасно при обилен снеговалеж?

  • съвети-
  • esp-
  • автомобили-
  • сняг

Тези случаи са сравнително редки, но именно заради тях е предвиден бутон за принудително изключване на стабилизиращата програма

Eлектронната система за стабилност, вече се превърна в същия задължителен атрибут на автомобила като, да речем, ръчната спирачка. В повечето случаи тя наистина помага на водача. При определени условия обаче системата може да ви направи лоша услуга.

Пряката задача на ESP-то е да поддържа т.нар. курсова устойчивост на автомобила. Това се случва при хлъзгането на колелата по пътното платно. За постигане на тази цел системата има способността да забавя принудително прекалено бързо въртящото се колело или обратно - да го отключва в случай, че се плъзга поради твърде ефективно задействани спирачни механизми.

ESP-то работи и чрез функциите на антиблокираща спирачна система (ABS) - помагайки да не загубите контрол над автомобила при спиране. Освен това Електронната стабилизираща програма може да попречи на работата на двигателя, като "насилствено" намали оборотите, така че колелата да не се въртят прекалено бързо и така да се предотврати приплъзването им.

И така, в какви случаи ESP-то може да стане не асистент, а провокатор на произшествия?

Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване. Като цяло, когато е непредсказуемо хлъзгаво. При такива условия най-честата ситуация, в която ESP няма да ви е приятел, е рязко и неочаквано спиране на автомобила отпред. Това се случва при гъст градски трафик, когато шофьорът на превозното средство отпред например изведнъж забелязва пешеходец, който просто се приближава до „зебрата“ и решава да го пропусне.

При извънградско шофиране през зимата, когато пътят е заснежен, а ви се налага да изкачите стръмен наклон, ESP-то също не помага. В подобни ситуации колата трябва да се ускорява, а не да се забавя. Но с включен електронен помощник, давате газ, но ESP, усещайки, че задвижващите колела се осмеляват леко да се плъзгат, веднага „задушава“ двигателя. И в резултат на това колата губи мощност и инерция.

Това обаче са сравнително редки случаи и именно заради тях в автомобилите е предвиден бутон за принудително изключване на стабилизиращата програма. В повечето случаи обаче, както вече споменахме, електронната стабилизираща програма е добър помощник на водача.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 33 гласа.

Свързани новини