Eлектронната система за стабилност, вече се превърна в същия задължителен атрибут на автомобила като, да речем, ръчната спирачка. В повечето случаи тя наистина помага на водача. При определени условия обаче системата може да ви направи лоша услуга.
Пряката задача на ESP-то е да поддържа т.нар. курсова устойчивост на автомобила. Това се случва при хлъзгането на колелата по пътното платно. За постигане на тази цел системата има способността да забавя принудително прекалено бързо въртящото се колело или обратно - да го отключва в случай, че се плъзга поради твърде ефективно задействани спирачни механизми.
ESP-то работи и чрез функциите на антиблокираща спирачна система (ABS) - помагайки да не загубите контрол над автомобила при спиране. Освен това Електронната стабилизираща програма може да попречи на работата на двигателя, като "насилствено" намали оборотите, така че колелата да не се въртят прекалено бързо и така да се предотврати приплъзването им.
И така, в какви случаи ESP-то може да стане не асистент, а провокатор на произшествия?
Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване. Като цяло, когато е непредсказуемо хлъзгаво. При такива условия най-честата ситуация, в която ESP няма да ви е приятел, е рязко и неочаквано спиране на автомобила отпред. Това се случва при гъст градски трафик, когато шофьорът на превозното средство отпред например изведнъж забелязва пешеходец, който просто се приближава до „зебрата“ и решава да го пропусне.
При извънградско шофиране през зимата, когато пътят е заснежен, а ви се налага да изкачите стръмен наклон, ESP-то също не помага. В подобни ситуации колата трябва да се ускорява, а не да се забавя. Но с включен електронен помощник, давате газ, но ESP, усещайки, че задвижващите колела се осмеляват леко да се плъзгат, веднага „задушава“ двигателя. И в резултат на това колата губи мощност и инерция.
Това обаче са сравнително редки случаи и именно заради тях в автомобилите е предвиден бутон за принудително изключване на стабилизиращата програма. В повечето случаи обаче, както вече споменахме, електронната стабилизираща програма е добър помощник на водача.
Коментиран от #6, #9
-9 +15
До коментар #1 от "Христо":
Подкрепям, тракшън контролът е този който се намесва и ми реже оборотите като се качвам на Витоша в дълбок сняг. Ако не съм го изключил преди стръмното и си губя цялата инерция и в един момент ще затъна, а с изключен - газ, газ, отпускам, пак газ газ, буксува но драпа нагоре.
Коментиран от #24
-3 +34
Коментиран от #12, #15, #17
-7 +49
-8 +51
До коментар #2 от "Наблюдател":
Сложили са просто снимка на кола .... не става въпрос за инсиния изобщо. Коя кола е устойчива на лед и ... кал!?
Инсиния може да няма най-доброто управление на света , но се държи съвсем прилично на сняг . Като всяка нормална кола обута с подходящи гуми.
ESP е добре да се изключи ако си затънал или трябва да катареиш по дълбок сняг.
-2 +22
В първата част на статията е описано как действа есп.
Но в частта
Публикувано във факти.бг: Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване
Какво точно ще се случи не става ясно ?!?
Коментиран от #11
-0 +21
-2 +21
До коментар #2 от "Наблюдател":
Личи си колко си карал Инсигния. Тази от снимката е и 4х4
Коментиран от #10
-7 +5
До коментар #9 от "аЗ123":
Никога не съм карал този модел Опел. Даже не съм влизал в Инсигния. Дори не съм се доближавал до такава кола.
Коментиран от #25
-3 +15
До коментар #7 от "нтгнг":
Ами катериш баир и ти трябва Ускорение,а системата не ти дава и в резултат губиш Инерция и гумите ще почнат да превъртат...Ще се наложи да се върнеш обратно назад,да изключиш ESP да се засилиш Наново и да качиш Баира...Това става...
-2 +13
До коментар #4 от "zeus":
В момента ЛАДА е безаналогова, защото и сега пак трябва да слагаш чували с пясък и да помпиш спирачката за да може да спреш.
-10 +14
Коментиран от #14
-15 +16
До коментар #13 от "Секта Мекта":
То си е всичко ясно. Щом си човек, който си е купил френски експеримент и на жена си ще клекнеш.
-2 +19
До коментар #4 от "zeus":
Затова и викат "асистент", а не "шофьор". Електрониката също греши. А както винаги автопроизводителите си рекламират стоката повече отколкото действително заслужава.
-0 +14
Коментиран от #18
-1 +21
До коментар #4 от "zeus":
Едно време умря и го погребаха! На времето каквото било,било. Станахме 2021!
-11 +5
До коментар #16 от "Гост":
проблема не е в марката, а в некадърно написаната програма. имах паджеро 3 и се катерих към язовир калин. на изкачване при обратните завои с включено само задно предаване есп направо спря автомобила, след превключване на 4Н нещата се оправиха. сега съм с един паркетник с постоянно зацепено 4х4 и при изкачване към паничище на първия стръмен и заледен завой ми се включи есп, защото колата поднесе и недозави
-0 +8
-2 +13
-8 +6
Пък и обилен?
Кажете нещо за климатиците, че те са актуални сега!
-1 +6
-3 +7
-1 +0
До коментар #3 от "Джуган":
Така е, аз също подкрепям.
-0 +0
До коментар #10 от "Наблюдател":
И много добре правиш
-1 +1
Майкоо майкоооо
-3 +1