Eлектронната система за стабилност, вече се превърна в същия задължителен атрибут на автомобила като, да речем, ръчната спирачка. В повечето случаи тя наистина помага на водача. При определени условия обаче системата може да ви направи лоша услуга.
Пряката задача на ESP-то е да поддържа т.нар. курсова устойчивост на автомобила. Това се случва при хлъзгането на колелата по пътното платно. За постигане на тази цел системата има способността да забавя принудително прекалено бързо въртящото се колело или обратно - да го отключва в случай, че се плъзга поради твърде ефективно задействани спирачни механизми.
ESP-то работи и чрез функциите на антиблокираща спирачна система (ABS) - помагайки да не загубите контрол над автомобила при спиране. Освен това Електронната стабилизираща програма може да попречи на работата на двигателя, като "насилствено" намали оборотите, така че колелата да не се въртят прекалено бързо и така да се предотврати приплъзването им.
И така, в какви случаи ESP-то може да стане не асистент, а провокатор на произшествия?
Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване. Като цяло, когато е непредсказуемо хлъзгаво. При такива условия най-честата ситуация, в която ESP няма да ви е приятел, е рязко и неочаквано спиране на автомобила отпред. Това се случва при гъст градски трафик, когато шофьорът на превозното средство отпред например изведнъж забелязва пешеходец, който просто се приближава до „зебрата“ и решава да го пропусне.
При извънградско шофиране през зимата, когато пътят е заснежен, а ви се налага да изкачите стръмен наклон, ESP-то също не помага. В подобни ситуации колата трябва да се ускорява, а не да се забавя. Но с включен електронен помощник, давате газ, но ESP, усещайки, че задвижващите колела се осмеляват леко да се плъзгат, веднага „задушава“ двигателя. И в резултат на това колата губи мощност и инерция.
Това обаче са сравнително редки случаи и именно заради тях в автомобилите е предвиден бутон за принудително изключване на стабилизиращата програма. В повечето случаи обаче, както вече споменахме, електронната стабилизираща програма е добър помощник на водача.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Наблюдател
Коментиран от #6, #9
14:18 07.01.2021
3 Джуган
До коментар #1 от "Христо":
Подкрепям, тракшън контролът е този който се намесва и ми реже оборотите като се качвам на Витоша в дълбок сняг. Ако не съм го изключил преди стръмното и си губя цялата инерция и в един момент ще затъна, а с изключен - газ, газ, отпускам, пак газ газ, буксува но драпа нагоре.Коментиран от #24
14:22 07.01.2021
4 zeus
Коментиран от #12, #15, #17
14:27 07.01.2021
5 Дедо Клец
14:29 07.01.2021
6 DBS
До коментар #2 от "Наблюдател":
Сложили са просто снимка на кола .... не става въпрос за инсиния изобщо. Коя кола е устойчива на лед и ... кал!?Инсиния може да няма най-доброто управление на света , но се държи съвсем прилично на сняг . Като всяка нормална кола обута с подходящи гуми.
ESP е добре да се изключи ако си затънал или трябва да катареиш по дълбок сняг.
14:43 07.01.2021
7 нтгнг
В първата част на статията е описано как действа есп.
Но в частта
Публикувано във факти.бг: Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване
Какво точно ще се случи не става ясно ?!?
Коментиран от #11
14:49 07.01.2021
8 ААА8
15:07 07.01.2021
9 аЗ123
До коментар #2 от "Наблюдател":
Личи си колко си карал Инсигния. Тази от снимката е и 4х4Коментиран от #10
15:21 07.01.2021
10 Наблюдател
До коментар #9 от "аЗ123":
Никога не съм карал този модел Опел. Даже не съм влизал в Инсигния. Дори не съм се доближавал до такава кола.Коментиран от #25
16:43 07.01.2021
11 Българин
До коментар #7 от "нтгнг":
Ами катериш баир и ти трябва Ускорение,а системата не ти дава и в резултат губиш Инерция и гумите ще почнат да превъртат...Ще се наложи да се върнеш обратно назад,да изключиш ESP да се засилиш Наново и да качиш Баира...Това става...18:02 07.01.2021
12 Rado
До коментар #4 от "zeus":
В момента ЛАДА е безаналогова, защото и сега пак трябва да слагаш чували с пясък и да помпиш спирачката за да може да спреш.18:19 07.01.2021
13 Секта Мекта
Коментиран от #14
19:15 07.01.2021
14 Димитър
До коментар #13 от "Секта Мекта":
То си е всичко ясно. Щом си човек, който си е купил френски експеримент и на жена си ще клекнеш.19:56 07.01.2021
15 type-R
До коментар #4 от "zeus":
Затова и викат "асистент", а не "шофьор". Електрониката също греши. А както винаги автопроизводителите си рекламират стоката повече отколкото действително заслужава.00:57 08.01.2021
16 Гост
Коментиран от #18
08:28 08.01.2021
17 Иво
До коментар #4 от "zeus":
Едно време умря и го погребаха! На времето каквото било,било. Станахме 2021!09:19 08.01.2021
18 qwerty
До коментар #16 от "Гост":
проблема не е в марката, а в некадърно написаната програма. имах паджеро 3 и се катерих към язовир калин. на изкачване при обратните завои с включено само задно предаване есп направо спря автомобила, след превключване на 4Н нещата се оправиха. сега съм с един паркетник с постоянно зацепено 4х4 и при изкачване към паничище на първия стръмен и заледен завой ми се включи есп, защото колата поднесе и недозави10:16 08.01.2021
19 Карачо
11:02 08.01.2021
20 Скрунджо
14:25 08.01.2021
21 Некой си
Пък и обилен?
Кажете нещо за климатиците, че те са актуални сега!
14:46 08.01.2021
22 фен
18:27 08.01.2021
23 ввв
19:27 08.01.2021
24 Каруцар
До коментар #3 от "Джуган":
Така е, аз също подкрепям.21:29 08.01.2021
25 Алфа Чакал
До коментар #10 от "Наблюдател":
И много добре правиш00:45 09.01.2021
26 Много прости ей
Майкоо майкоооо
04:11 09.01.2021