Замръзванията под -10 градуса се считат за критични за превозните средства. Техническите възли и агрегати започват да работят при условия на повишени натоварвания и колкото по-ниска е температурата, толкова по-голяма е вероятността от повреди. Следователно за водачите е препоръчително да проверяват изправността на превозното средство преди всяко пътуване.
Има някои техники за проверка на системите на автомобила, които помагат да се оцени работата на най-важните компоненти и които е добре да се знаят. Особено важно е да се извършват ежедневни проверки, ако колата е изминала повече от сто хиляди километра и нейната възраст надвишава 10 години. Ето и някои съвети как правилно да инспектирате автомобил в студено време?
Гуми и колела
Разходете се около колата, като започнете от шофьорската врата нататък. Първо трябва да обърнете внимание на колелата. Гумите при -20 градуса се втвърдяват и не могат бързо да се върнат в предишната си форма. Следователно ако някоя от гумите е застъпила неравност, в първите минути на пътуването можете да усетите вибрации. При -30 градуса, при подобна ситуация , липсата на еластичност може да доведе и до разхерметизиране на гумата. За това е добре да проверите гумите преди да потеглите. Също така е важно да се премахне натрупването на сняг от подкалниковите арки, които при студено време замръзват и пречат на окачването.
Проверка на амортисьорите
Поради сгъстеното масло амортисьорите вече не работят добре. Често се случва, че при удар, маслото пробива уплътнението и изтича навън. Следователно си струва да погледнете в арката на колелата и да оцените визуално състоянието им. Ако върху тях се виждат следи от работна течност, е време да смените амортисьорите. В противен случай управляемостта на автомобила ще започне да се влошава.
Течове на масло и други течности
Основният проблем за автомобилите при ниски температури са гумените уплътнения. След замръзване гумените уплътнения губят своята еластичност. Течностите преминават през пукнатините, а замърсяванията от пътя попадат вътре в устройството, причинявайки процеси на окисляване и корозия. Най-лошото е, когато уплътнението на масления филтър се пробие.
Тогава маслото изтича върху асфалта и ако не забележите това, ще имате сериозни проблеми. Ето защо е важно да погледнете под капака и да проверите двигателното отделение за течове преди шофиране. На първо място, разглеждаме масления филтър и черните следи под дъното. Ако там е чисто, тогава обръщаме внимание на маншоните на полуоските. Ако са в ред, преминете към следващия елемент за проверка - маркучите на охладителната система и спирачната течност.
Спирачна течност
Обръщаме внимание на спирачната система. При температури под -20 градуса спирачната течност също се сгъстява. При рязко повишаване на налягането може да пробие уплътненията. Образуват се скрити течове, които не винаги могат да бъдат намерени. Поради това е важно да се провери нивото на спирачната течност.
Хидравлика на волана
Рейката на сервоуправлението също е чувствителна към ниски температури и замръзване. Прекомерната хипотермия втвърдява старите маркучи и когато се натрупа налягане, те могат да се напукат и течността да изтече. Проверката се състои във въртене на волана и респективно на колелата с работещ двигател още преди да потеглите.
Пластмасови части
При студ свойствата на материалите се променят, включително пластмасите, от които се правят броните, например. Те стават крехки. Достатъчно е да докоснете снежна преспичка при маневриране на паркинг и частта може да се спука. Ето защо е по-добре да инспектирате надвесите на автомобила и да се уверите, че нищо няма да попречи на излизането му от паркинга. В противен случай някоя от броните може да остане в снега.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ками
До момента,никакви проблеми....Днес запали от първия път при -18
Коментиран от #6, #18
12:49 15.02.2021
2 Хермес
12:52 15.02.2021
3 Перо
12:53 15.02.2021
4 Съдията Дред
Коментиран от #17
13:04 15.02.2021
5 Бачо Киро
13:08 15.02.2021
6 Знайко
До коментар #1 от "Ками":
"Днес запали от първия път при -18" В кое населено място се намираше тази сутрин? В София, която е едно от най-студените населени места у нас. И където живее над 25% от населението на България, т.е. всеки 4-ти. Тази сутрин беше 2 пъти по-топло "само" -9. Толкова студено може да е било само в планините у нас и то над 2000-25000 м. н.в. Мой личен опит, преди петнайсетина години зимата в София рано сутрин 6:30 беше голям студ около минус 20. Тогава имах Пасат инжекцион бензин 1,8, който цяла нощ леше стоял на улицата. Запали, но доста по-трудно от обикновенно. Защото имах почти нов акумулатор, свещи, къбели и "нов" рециклиран стартер. Проблем обаче се оказа маслото в двигателя, което беше нормално, а не зимно. Запжчваше да свети лампата за налагането му, тъй като от студа беше замръзнало. Наложи се да го подгрея с гореща вода. Нормалните коли, с нормален акумулатор, бензин, масла и други флуиди може да се експлоатират нормално до към минус 10, най-много минус 15 градуса. За минус 20 и повече трябват специално подготвини коли, със специални масла. Или пък като правят на север норвежци, финландци, канадци, руснаци, американци/Аляска/ ... Цяла зима не гасят двигателите на колите и ги оставят да работят и през ноща, без да ги гасят.Коментиран от #7, #9
13:15 15.02.2021
7 Сигурно живее
До коментар #6 от "Знайко":
В гр. Трън, там студът е сибирски13:40 15.02.2021
8 Перо
13:45 15.02.2021
9 qwerty
До коментар #6 от "Знайко":
Карам Хюндай ИХ55 дизел с масло по книжка 5/30, както предполагам е препоръчително и за други марки автомобили. Сутринта в София термометърът на колата показваше -12С запали си без проблем. Единствено в студа подпомагам загряването на двигателя с печка Вебасто, която пускам след запалването му.Предиии много години 2005 в кучите студуве, сутрин около -25-27С имах пежо 306 бензин, което карах с 0/40 и то палеше от раз.
Коментиран от #13
14:21 15.02.2021
10 ГТП
И оживяхме ! Па сега, вижте това, вижте онова ! Е за какво даваш средно 30 бона за нова кола !? За да и правиш ГТП всяка сутрин ли? Преди години зимите бяха поне по 2 месеца и нямаше повредено окачване, двигател или някоя от системите на ЛА поради ниски температури. Вярно не бяха лукс, ама вървяха и те возеха от т. А до т. Б.
Коментиран от #20
17:29 15.02.2021
11 Джендърче
19:01 15.02.2021
12 Йохан
19:37 15.02.2021
13 софиянец
До коментар #9 от "qwerty":
Аз съм с Киа Сийд 1.6, 122 кс и същото масло 5/30 пълна синтетика. Тази сутрин показа -12 на таблото даже не се замисли при палене. Статията важи за автомобили с масла 10 ,20/ и пр. Трябва да се има предвид и "хубавата" българска нафта. Един колега с новичко dCi се оплака, че трудно запалил.21:28 15.02.2021
14 Волвар
22:09 15.02.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Да бе
14:17 16.02.2021
17 бай Ставри
До коментар #4 от "Съдията Дред":
Няма как да успее да потегли без десни гуми. Нито без леви.20:50 16.02.2021
18 ММА club
До коментар #1 от "Ками":
браво на този дето ти го е купил. въпреки че не харесвам дизеловите коли; преди време на един рожден ден един казва че взел много добър Голф дюза-помпа, нещо почна разговор за коли, аз като не ги знам му казах че сега не говорим какъв прикачен инвентар имат за тракторите, ония взе че се обиди....21:11 16.02.2021
19 mazda 3
21:16 16.02.2021
20 нафто
До коментар #10 от "ГТП":
Така беше колега.Учуден съм,че концерт майсторите още не са излезнали да започнат редовният си концерт по плюване на руските коли.23:34 16.02.2021
21 няма зима
23:50 16.02.2021
22 КРАДЕЦ
Коментиран от #23
18:57 17.02.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Тъпанари !
09:47 18.02.2021