15 Февруари, 2021 12:40 12 233 24

Защо е необходимо да инспектирате автомобила, когато е много студено

  • съвети-
  • зима-
  • автомобили-
  • проверка

Проверката на автомобила преди всяко пътуване е особено важна при изключително ниски температури

Защо е необходимо да инспектирате автомобила, когато е много студено - 1
Снимки: Shutterstock

Замръзванията под -10 градуса се считат за критични за превозните средства. Техническите възли и агрегати започват да работят при условия на повишени натоварвания и колкото по-ниска е температурата, толкова по-голяма е вероятността от повреди. Следователно за водачите е препоръчително да проверяват изправността на превозното средство преди всяко пътуване.

Има някои техники за проверка на системите на автомобила, които помагат да се оцени работата на най-важните компоненти и които е добре да се знаят. Особено важно е да се извършват ежедневни проверки, ако колата е изминала повече от сто хиляди километра и нейната възраст надвишава 10 години. Ето и някои съвети как правилно да инспектирате автомобил в студено време?

Гуми и колела

Разходете се около колата, като започнете от шофьорската врата нататък. Първо трябва да обърнете внимание на колелата. Гумите при -20 градуса се втвърдяват и не могат бързо да се върнат в предишната си форма. Следователно ако някоя от гумите е застъпила неравност, в първите минути на пътуването можете да усетите вибрации. При -30 градуса, при подобна ситуация , липсата на еластичност може да доведе и до разхерметизиране на гумата. За това е добре да проверите гумите преди да потеглите. Също така е важно да се премахне натрупването на сняг от подкалниковите арки, които при студено време замръзват и пречат на окачването.

Защо е необходимо да инспектирате автомобила, когато е много студено

Проверка на амортисьорите

Поради сгъстеното масло амортисьорите вече не работят добре. Често се случва, че при удар, маслото пробива уплътнението и изтича навън. Следователно си струва да погледнете в арката на колелата и да оцените визуално състоянието им. Ако върху тях се виждат следи от работна течност, е време да смените амортисьорите. В противен случай управляемостта на автомобила ще започне да се влошава.

Течове на масло и други течности

Основният проблем за автомобилите при ниски температури са гумените уплътнения. След замръзване гумените уплътнения губят своята еластичност. Течностите преминават през пукнатините, а замърсяванията от пътя попадат вътре в устройството, причинявайки процеси на окисляване и корозия. Най-лошото е, когато уплътнението на масления филтър се пробие.

Тогава маслото изтича върху асфалта и ако не забележите това, ще имате сериозни проблеми. Ето защо е важно да погледнете под капака и да проверите двигателното отделение за течове преди шофиране. На първо място, разглеждаме масления филтър и черните следи под дъното. Ако там е чисто, тогава обръщаме внимание на маншоните на полуоските. Ако са в ред, преминете към следващия елемент за проверка - маркучите на охладителната система и спирачната течност.

Защо е необходимо да инспектирате автомобила, когато е много студено

Спирачна течност

Обръщаме внимание на спирачната система. При температури под -20 градуса спирачната течност също се сгъстява. При рязко повишаване на налягането може да пробие уплътненията. Образуват се скрити течове, които не винаги могат да бъдат намерени. Поради това е важно да се провери нивото на спирачната течност.

Хидравлика на волана

Рейката на сервоуправлението също е чувствителна към ниски температури и замръзване. Прекомерната хипотермия втвърдява старите маркучи и когато се натрупа налягане, те могат да се напукат и течността да изтече. Проверката се състои във въртене на волана и респективно на колелата с работещ двигател още преди да потеглите.

Пластмасови части

При студ свойствата на материалите се променят, включително пластмасите, от които се правят броните, например. Те стават крехки. Достатъчно е да докоснете снежна преспичка при маневриране на паркинг и частта може да се спука. Ето защо е по-добре да инспектирате надвесите на автомобила и да се уверите, че нищо няма да попречи на излизането му от паркинга. В противен случай някоя от броните може да остане в снега.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ками

    18 21 Отговор
    Имам ауди2 от пет години и съм проверявала само масло и акумулатор.
    До момента,никакви проблеми....Днес запали от първия път при -18

    Коментиран от #6, #18

  • 2 Хермес

    39 10 Отговор
    Разхерметизирана гума. Яко звучи. Каквото и да значи.
  • 3 Перо

    49 9 Отговор
    Да бе,всяка сутрин трябва да правим годишен технически преглед и да имаме гараж с канал! Дрън,дрън,дрън.... .
  • 4 Съдията Дред

    14 7 Отговор
    Преди години оставих колата за 4 дни пред хотела в Банско. Беше кучи студ, до - 21 градуса. Повече от - 5 през деня не се качваше. На петия ден се качих, врътнах ключа, запали и тръгнах. А като си оставям колата извън гаража, винаги я оглеждам преди да се кача. Това ме е спасявало - веднъж ми бяха откраднали номер, като те видят катаджиите, и ти гори книжката. Да не споменавам за мой познат, дето му бяха откраднали десните гуми, и оставили колата на трупчета. Успя да потегли, колкото да паднат трупчетата.

    Коментиран от #17

  • 5 Бачо Киро

    28 4 Отговор
    Ако карате сив Голф 4 1.9 ТДИ е добре да го проверявате и при -3 градуса, да не чакате чак при -10. Същото и при Туран.
  • 6 Знайко

    4 30 Отговор

    До коментар #1 от "Ками":

    "Днес запали от първия път при -18" В кое населено място се намираше тази сутрин? В София, която е едно от най-студените населени места у нас. И където живее над 25% от населението на България, т.е. всеки 4-ти. Тази сутрин беше 2 пъти по-топло "само" -9. Толкова студено може да е било само в планините у нас и то над 2000-25000 м. н.в. Мой личен опит, преди петнайсетина години зимата в София рано сутрин 6:30 беше голям студ около минус 20. Тогава имах Пасат инжекцион бензин 1,8, който цяла нощ леше стоял на улицата. Запали, но доста по-трудно от обикновенно. Защото имах почти нов акумулатор, свещи, къбели и "нов" рециклиран стартер. Проблем обаче се оказа маслото в двигателя, което беше нормално, а не зимно. Запжчваше да свети лампата за налагането му, тъй като от студа беше замръзнало. Наложи се да го подгрея с гореща вода. Нормалните коли, с нормален акумулатор, бензин, масла и други флуиди може да се експлоатират нормално до към минус 10, най-много минус 15 градуса. За минус 20 и повече трябват специално подготвини коли, със специални масла. Или пък като правят на север норвежци, финландци, канадци, руснаци, американци/Аляска/ ... Цяла зима не гасят двигателите на колите и ги оставят да работят и през ноща, без да ги гасят.

    Коментиран от #7, #9

  • 7 Сигурно живее

    13 1 Отговор

    До коментар #6 от "Знайко":

    В гр. Трън, там студът е сибирски
  • 8 Перо

    33 5 Отговор
    Ако правите всички описани в статията проверки и процедури с цапане и губене на време,по-добре е човек да си вземе градския транспорт. И какво като видите изтекло масло от амортисьор или другаде,сигурно ще го оправите,преди тръгване за работа. Има си време и подходящи условия за това .Много тъпа статия!
  • 9 qwerty

    7 2 Отговор

    До коментар #6 от "Знайко":

    Карам Хюндай ИХ55 дизел с масло по книжка 5/30, както предполагам е препоръчително и за други марки автомобили. Сутринта в София термометърът на колата показваше -12С запали си без проблем. Единствено в студа подпомагам загряването на двигателя с печка Вебасто, която пускам след запалването му.
    Предиии много години 2005 в кучите студуве, сутрин около -25-27С имах пежо 306 бензин, което карах с 0/40 и то палеше от раз.

    Коментиран от #13

  • 10 ГТП

    40 2 Отговор
    Да преди 40 години в България основно бяха 3-4 марки коли. Това зимни гуми не се знаеше що е. Палеха на - 20 без проблем и то с масло М10Д, някои знаят каква е консистенцията му на тази температура. Бяха всички ЛА на бензин и без електроника по запалването, един кондензатор на делкото и това е. Товарните и автобусите се палеха с "колички" сутрин в гаражите и не се гасяха за повече от 30 минути през деня.
    И оживяхме ! Па сега, вижте това, вижте онова ! Е за какво даваш средно 30 бона за нова кола !? За да и правиш ГТП всяка сутрин ли? Преди години зимите бяха поне по 2 месеца и нямаше повредено окачване, двигател или някоя от системите на ЛА поради ниски температури. Вярно не бяха лукс, ама вървяха и те возеха от т. А до т. Б.

    Коментиран от #20

  • 11 Джендърче

    9 7 Отговор
    За мен и такива като мен статията е полезна. И не съвсем пи темата, но все пак е свързано с времето, по някаква причина, колкото е по студено, толкова повече имам нужда някой да ме гушне.
  • 12 Йохан

    4 4 Отговор
    Те хората в цивилизацията като купят автомобил го карат 4 или 5 години и ги продават на хората в третия свят като Българите. Ама че статия. Основен ремонт ходова част няма ли да научите как да си оправят хората
  • 13 софиянец

    5 1 Отговор

    До коментар #9 от "qwerty":

    Аз съм с Киа Сийд 1.6, 122 кс и същото масло 5/30 пълна синтетика. Тази сутрин показа -12 на таблото даже не се замисли при палене. Статията важи за автомобили с масла 10 ,20/ и пр. Трябва да се има предвид и "хубавата" българска нафта. Един колега с новичко dCi се оплака, че трудно запалил.
  • 14 Волвар

    8 1 Отговор
    Колата ми е с печка, но никога не съм я пускал. Единственото, което правя е при голям студ да използвам един руски номер за дизели - три пъти изчаквам да изгасне иконата за свещите и тогава въртя. Нямал съм отказ. После няколко километра по-полека. Без форсиране, но не и в най-ниските обороти.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Да бе

    10 0 Отговор
    Преглеждай гумите, нивото на антифриза, течността за чистачки и си поглеждай таблото, когато палиш и до като караш ! Това е за масовата практика! Другото е за специалисти!
  • 17 бай Ставри

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Съдията Дред":

    Няма как да успее да потегли без десни гуми. Нито без леви.
  • 18 ММА club

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ками":

    браво на този дето ти го е купил. въпреки че не харесвам дизеловите коли; преди време на един рожден ден един казва че взел много добър Голф дюза-помпа, нещо почна разговор за коли, аз като не ги знам му казах че сега не говорим какъв прикачен инвентар имат за тракторите, ония взе че се обиди....
  • 19 mazda 3

    4 3 Отговор
    1.6 дизел вече съм минал 220 х.км за 14 години с нея, на Пампорово пали всеки ден на -12 без никаква разлика от лятото. Обслужване само с оригинални части, на всичко пише made in Japan. За тия дето плюят Японското
  • 20 нафто

    4 0 Отговор

    До коментар #10 от "ГТП":

    Така беше колега.Учуден съм,че концерт майсторите още не са излезнали да започнат редовният си концерт по плюване на руските коли.
  • 21 няма зима

    4 1 Отговор
    При минус 20 водачите на дизелови автомобили да внимават за контрольори в градския транспорт..
  • 22 КРАДЕЦ

    1 3 Отговор
    БОЙКО ВСЕКИ ДЕН ИНСПЕКТИРА И АВТОМОБИЛА КОЙТО МУ Е И КАНЦЕЛАРИЯ И ТВ. СТУДИО ОТКРАДНАТИ ОТ НАС НЕЗАКОННО !

    Коментиран от #23

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Тъпанари !

    0 0 Отговор
    Пак за годините на колата дуднат !Когато една кола се поддържа , възрастта е без значение !