Според запознати източници Apple прекратява десетилетното си начинание за разработване на електрически автомобил, с което се слага край на един от най-амбициозните проекти в историята на компанията.
Решението е било обявено във вторник, като е изненадало близо 2000 служители, участващи в проекта. Главният оперативен директор Джеф Уилямс и вицепрезидентът Кевин Линч, които наблюдаваха инициативата, споделиха решението с екипа, известен като Група за специални проекти (ГСП). Те информираха служителите, че проектът постепенно ще бъде закрит, като много служители ще преминат към отдела за изкуствен интелект, ръководен от изпълнителния директор Джон Джанандреа. Тези служители ще се съсредоточат върху проектите за генеративен изкуствен интелект, които са все по-голям приоритет за Apple.
Екипът на Apple Car се състои от няколкостотин хардуерни инженери и автомобилни дизайнери. Макар че някои от тях може да имат възможност да кандидатстват за позиции в други екипи на Apple, се очакват съкращения, въпреки че точният им брой не е ясен.
Решението за прекратяване на проекта е от голямо значение за Apple, тъй като спира усилия за няколко милиарда долара, насочени към навлизане в нова индустрия. Apple започна да работи по автомобила около 2014 г., предвиждайки напълно автономно електрическо превозно средство с луксозен интериор и гласово управлявана навигация.
Проектът обаче се сблъска с предизвикателства още от самото начало, като ръководството и стратегията му бяха променяни многократно. Линч и Уилямс поеха ръководството на проекта преди няколко години, след като Дъг Фийлд, понастоящем висш ръководител във Ford Motor, напусна.
Окончателното решение за прекратяване на проекта беше взето от висшето ръководство на Apple през последните седмици, след като миналия месец беше съобщено, че проектът е достигнал критична точка. Последните вътрешни дискусии бяха свързани с отлагане на пускането на автомобила на пазара до 2028 г. и намаляване на възможностите за самоуправление от ниво 4 до ниво 2.
Първоначално Apple предвиждаше цената на автомобила да бъде около 100 000 долара. Въпреки това сред ръководителите възникнаха опасения относно постигането на маржовете на печалба, характерни за продуктите на Apple. Освен това управителният съвет на компанията се опасяваше да продължи да инвестира стотици милиони долари годишно в проект с неясни перспективи.