Около две трети от търговците на дребно в Германия предвиждат увеличение на цените. "Такова увеличение не е имало от десетилетия", казват експертите.
Става дума просто за един градински фенер, разработен от хамбургска фирма. Но той илюстрира достатъчно ясно защо цените в магазините ще продължат да растат и в бъдеще. Производствените разходи в Китай са се увеличили с 16 процента, транспортните разходи до Германия са нараснали четири пъти. Към базовата цена има се добавя печалбата на компанията, търговските разходи и данъците.
Резултатът: от януари фенерът вече не струва 99 евро, а 189 евро. "Подобен скок в цената е без аналог в историята на фирмата", казва собственикът Ян Филипи. Той изобщо не е убеден, че ще може да продава фенера с новата му цена, но обяснява, че са били принудени да предпиемат тази стъпка поради нарасналите разходи.
"Страничните ефекти на пандемията"
Случаят с хамбургската фирма е типичен за германските предприятия. Към две трети от фирмите в търговията на дребно предвиждат да увеличат цените си в бъдеще - показател, какъвто германският институт Ifo не е констатирал в допитванията в Германия от 30 години насам. Икономистът от Дойче Банк Ерик Хайман не е изненадан - при положение, че има недостиг на суровините и транспортните капацитети в световен мащаб. "Оттам нататък растат и цените за фирмите по цялата верига. Такова увеличение не е имало от десетилетия", обяснява той.
Исторически рекорди достига и инфлацията - през ноември стоките и услугите в Германия са поскъпнали с 5,2 процента в сравнение с преди година. Това е най-големият ръст от почти три десетилетия.
Европейската централна банка (ЕЦБ) обяснява инфлацията със "страничните ефекти на пандемията" - връщането към старите ставки, данъците върху CO2 и рязкото покачване на цените на енергията. Тобиас Линцерт от ЕЦБ признава, че инфлацията дори е надминала очакваните нива. Но във времената на пандемия е несравнимо по-трудно да се направят точни прогнози. Същевременно множество представители на ЕЦБ казват, че и през новата година цените могат да се увеличат повече, отколкото се очаква.
Фирмите трябва да повишат цените на стоките
Реномираното берлинско издателство за настолни игри "Шмид" също се бори с нарасналите производствени и транспортни разходи, признава неговият директор Аксел Калденхофен. "През новата година ще трябва да увеличим цените с 4-5 процента." Но в краткосрочен план друг изход няма. За в бъдеще не е изключено по-голяма част от производството да се върне в Европа, за да се избегнат високите транспортни разходи.
Производителят на дизайнерски градински фенери Ян Филипи е изправен пред тежко решение - трябва да увеличи със средно 25 процента цената на своите продукти. "Не можем да си позволим дълго време да продаваме на загуба", признава той.
Трудно е да се прецени колко време ще продължи ценовият натиск, но необходимост от същностни промени в паричната политика на ЕЦБ засега няма. Експертът Тобиас Линцерт посочва: "Едва ако инфлацията се задържи трайно на два процента, ще има нужда от съответни действия в сферата на паричната политика. Едва тогава бихме могли отново да увеличим лихвите". Засега явно лихвите ще си останат нулеви. Но пък цените ще продължат да растат и през следващите месеци.