Млякото, млечните продукти, олиото и редица други стоки в Германия започнаха да поевтиняват. Инфлацията като цяло остава висока, но по-изгодните цени на енергията и бензина постепенно нормализират ситуацията.
Млечните продукти в Германия започнаха да поевтиняват. Дискаунтът "Алди" намали цените на над 50 продукта. При това не става дума за еднократни промоции. Именно "Алди" обикновено задава тона на силно конкурентния пазар на супермаркетите в Германия. Ако тази верига промени цените, останалите големи в търговията на дребно обикновено следват примера ѝ.
Примерът на "Алди"
Миналата година, когато инфлацията достигна до най-високото си ниво от десетилетия насам, супермаркетите в Германия повишиха цените си. Прясното мляко, киселото и изварата сега обаче са поевтинели с до 15% в "Алди". Литър мляко там вече се продава за 0,99 евро, а не за 1,15 евро. Пакет извара от 250 грама с 20% масленост не струва вече 0,99 евро, а 0,85 евро. "Кауфланд" също обяви, че от сряда предлага на клиентите си 350 различни млечни продукти на по-ниски цени.
Това, разбира се, не е краят на високата инфлация в Германия и със сигурност няма да е краят на инфлацията при храните. Преди седмица Германската статистическа служба Дестатис съобщи, че според предварителни оценки годишното увеличение на цените през май е било 6,1 процента. Това е намаление с над един процент спрямо месец април, но като цяло нивото на инфлацията остава далеч от двата процента, които се смятат за оптимални.
Благодарение на значителното поевтиняване на цените на едро на борсово търгувания петрол и особено на природния газ, енергийните цени на дребно вече почти не увеличават инфлацията.
Растителните масла и сирената също поевтиняха
Друг пример за падащи цени са тези на растителните масла. Миналата година увеличеното търсене, предизвикано от страха, че световният пазар ще бъде лишен от голям доставчик като Украйна, доведе до поскъпване на слънчогледовото и рапичното олио. Както отчасти и до дефицит на тези стоки. Тогава литърът беше с цена от 4,99 евро дори и в дискаунтърските вериги. Тази пролет обаче тя падна до 1,89 - 1,99 евро. Ниво, което е сравнително близко до стойността от 1,39 евро, за която продуктите се продаваха преди две години.
Много малко вероятно е обаче цените да се върнат на старите им нива, отпреди инфлацията. Оттогава заплатите и пенсиите в Германия също нараснаха значително. На 24 април веригата "Лидл" намали цените на сиренето във всички свои супермаркети в Германия. Проучванията показват, че в условията на висока инфлация германските потребители са започнали да предпочитат марките на дискаунтърите пред тези на останалите магазини.
Натиск за по-ниски цени
Това даде възможност да се оказва ценови натиск над производители. През май "Лидл" отказа да продължи сътрудничеството си с култовия германски производител на желирани бонбони "Харибо", докато последният не намали стойността на продуктите си на едро до "адекватно ниво". Дотогава веригата обяви, че ще продава подобни продукти от други производители на по-ниски цени.
Още един такъв пример е отказът на веригите супермаркети "Едека" и "Реве" и дъщерните им дружества - дискаунтърите "Нето" и "Пени" - да купуват продуктите на американския хранителен гигант "Марс" под марките "Баунти", "Сникърс", "Туикс" и "Марс". Според германски търговци производителят изисквал "марсиански цени" за продуктите си.
Франц-Мартин Рауш, генерален директор на Федералната асоциация на търговците на хранителни продукти (BVLH) също каза, че очаква в близко бъдеще цените на храните в супермаркетите постепенно да спаднат.
Суровините вече са по-евтини
По-евтини също така са и редица суровини, особено дизеловото гориво, което е много важно за транспорта на стоките и за селскостопанската техника. В ценовия пик на бензина миналата есен литър дизел достигна до цена от 2,147 евро, а през януари тази година тя вече беше 1,858 евро. В първата седмица на юни бе възможно дизелът да се намери за 1,579 евро за литър.
В контекста на силната конкуренция на германския пазар на хранителни стоки, подобен силен спад на цените на горивата със сигурност ще окаже позитивен ефект и върху цените на дребно.