Мистерията около съдбата на изчезналия Боинг 777 на Малайзийските авиолинии вече прелива от цифри, графики, карти и разкрития на специалните служби. След 12 дни догадки, вчера излезе разкритие от тайландски военен радар, държано в тайна до вторник: той е фиксирал неидентифициран самолет, който лети към Куала Лумпур в 1.28 ч. в събота, 8 март, съобщи италианското издание „Кориере дела сера“. Дали този втори самолет не е бил изтребител и чий?
Две минути по-късно малайзийският Боинг изчезва (поне официално). От Банкок уточняват, че не са оповестили по-рано тези данни, тъй като от малайзийска страна не са им ги поискали. Това поведение от страна на двете правителства е меко казано необяснимо, освен ако не искат да скрият нещо или не са жертва на непреодолимо взаимно недоверие.
Отклонението от маршрута
Вторият аспект, който се наложи в последните разследвания, се отнася до промяната на курса на самолета в посока запад малко преди той да изчезне от контролните екрани. Според американски източници, цитирани от в. „Ню Йорк Таймс“ маневрата е била предварително програмирана. Някой, който много добре познава командите на системата за управление на полетите е въвел данните последователно, за да се осъществи отклонение от зададения курс - това е операция, която може да се извърши за няколко мига с натискането на няколко бутона в пилотската кабина.
Но в случая с полет МН370 изглежда трудно един и същи човек едновременно да препрограмира системата и да изключи системата за връзка със земята, както и системата за локализиране на самолета. Трябва да има двама души за това, така че може да е имало или съучастничество между двамата пилоти, или някой ги е принудил да действат така, или пък някой друг е неутрализирали пилотите и е поел контрола над машината, предполага в. "Фигаро".
Трябва да се подчертае, че в момента на отклонението самолетът се е намирал между малайзийското и виетнамското въздушно пространство – зона, в която контролните кули взаимно си подават данни. Това е идеалната точка, от която възможно най-незабелязано може да започне едно евентуално бягство. Остава въпросът дали промяната в курса е свързана с план за отвличане, или е била определена от неочаквано оперативно изискване.
Подозренията върху пилота
Друг аспект засяга полицейското разследване на командира на самолета. Според ситото на компютрите и симулатора на полета не се наблюдават елементи, които да навеждат мисълта към негови планирани криминални действия. Той не е имал връзки с подривни групи. Вероятно обаче ще се наложат още нови разследвания не само при капитана, но и при помощник-капитана на самолета. Проверки текат във връзка с факта, че многобройни местни рибари са свидетелствали как са видели самолета, летящ необичайно ниско в нощта на изчезването си. Първият сигнал е от Малакския проток, другите – от малдивския остров Кува Хувадхоо, който е извън обсега на сегашните издирвателни работи.
Внезапна авария
Бивш американски пилот, на когото „Кориере дела сера“ се позовава, подкрепя алтернативна теория на тази за отвличането. Според него на борда е възникнала неочаквана авария, може би свързана с пожар, и командирът на полета е реагирал, избирайки да се насочи към най-леката писта, без някакви пречки в близост до нея, каквато е тази на Пулау Лангкауи в пролива Малака. Според експерта, блокирането на транспондера и на системата Acars са обстоятелства, съвместими с евентуален пожар в самолета. Маневрата вдясно обаче не би помогнала Боингът да бъде спасен.
Този сценарий предизвика спорове сред специалистите: някои го смятат за правдоподобен, докато според други в него има твърде много несъответствия. Странно е, че пилотът не е отправил алармен сигнал. Освен това бе изяснено, че самолетът би могъл да лети още 7 часа. Трудно е да се повярва, че би могъл да го направи, когато на борда има пожар. Така че подобна версия се цитира, само защото оставя открити всички други хипотези, свързани с мистерията около Боинга.