Last news in Fakti

15 Ноември, 2012 14:15 2 145 0

Балет "Арабеск" със световна премиера в София

  • балет-
  • "арабеск"-
  • премиера-
  • танц-
  • спектакъл

Проектът „Танцови преводи”, чиято премиера ще бъде на 22 ноември на сцената на Държавен музикален и балетен център – София, е част от концепцията на балет „Арабеск” за сътрудничество между български и европейски творци и създаване на съвместни проекти в областта на съвременния танц.

В премиерната вечер ще бъдат показани три едноактни спектакъла, обединени около възможността да представят едни и същи идеи с езика на музиката и на танца – доколко тези идеи могат да бъдат валидни или преводими със средствата на въпросните изкуства. Танцът е посредник към новия полифоничен език на музикалните произведения и тяхното представяне като сценични постановки.

Световна премиера ще имат пиесите „Измъчвани мелодии” – хореограф Морис Кози (САЩ) по музика на Габриел Прокофиев (Великобритания), както и „Res Nulis 1”  и   „Res Nulis 2”    по музика на Пол ван Брюге (Холандия), римейк и аранжимент Петър Дундаков и хореография Боряна Сечанова и Асен Наков

Хореографът Морис Кози работи с българските танцьори от трупата на „Арабеск”  върху пиесата “Tortured Melodies” („Измъчвани мелодии”) по музика на композитора Габриел Прокофиев. Хореографията на спектакъла търси новаторски танцов език, базиран върху музикалните идеи на “String quartet No 1” (Струнен квартет № 1) на композитора.  Художник на костюмите е Цветанка Стойнова.

Морис Кози е танцьор и хореограф от американски произход с уникална творческа биография. Класически танцьор и солист на Националния балет на Канада в периода 1988-91 г.. Пристига в Европа по покана на Уилям Форсайт и осем години е солист на Франкфурт балет. С приключване на танцовата си кариера работи като хореограф на Нидерланд Данс тиътър – Холандия, Кулберг Балет, Шведски кралски балет и като асистент-хореограф на Уилям Форсайт, Леон Лайтфул, Уейн МакГрегор и др. Има изключителните права за поставяне на всички спектакли на Уилям Форсайт. Автор е на над 20 хореографски заглавия за трупите на Националния балет на Канада, Нидерланд Данс тиътър, Милуоки балет и др.

С композитора Габриел Прокофиев го свързва приятелство и творческо сътрудничество. Габриел е внук на големия Сергей Прокофиев и перспективен млад композитор, чиито произведения са използвани за съвременен танц от Рамбер данс къмпъни – Великобритания, изпълняват  се от Кралския шотландски оркестър, представяни са на концерти и фестивали в Амстердам, Ню Йорк и др., като предизвикват силен отзвук от критиката. Струнен квартет № 1 на композитора Морис Кози поставя за първи път специално за трупата на „Арабеск”.

Музикалните идеи, разработени в  „Res Nulis 1” и „Res Nulis 2”,  на водещия холандски композитор Пол ван Брюге са обединени в драматургични цялостни произведения от неговия български колега и бивш студент Петър Дундаков в съответствие с идеите на българските хореографи Боряна Сечанова и Асен Наков.

Композиторът Пол ван Брюге е едно от най-авторитетните имена в съвременната музика. През 2001 г. е номиниран за най-добър композитор от холандското списание за филмова музика „Skore” , през 2004 г. получава наградата Condor de Plaza – Аржентина, и наградата „Златен телец” за филмова музика. От 1997 г. до днес е професор по композиция и аранжимент в Codarts Rotterdam Conservatoire. Има майсторски класове по филмова музика в Холандската филмова и телевизионна академия, в Dox Barcelona, в Documenta Madrid и в Датския филмов институт.

Петър Дундаков е завършил философия в Софийския университет и композиране в Ротердамската музикална академия в класа на Пол ван Брюге. Понастоящем работи в областта на съвременната музика, кино и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др. През 2009 г. получава наградата ИКАР за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата „Маестро Димитър Вълчев” за оригинална музика от български композитор за спектакъла „Евгений Онегин”

Боряна Сечанова е автор и хореограф на над 40 балетни и театрални спектакъла на сцената на Национална опера и балет – София, балет “Арабеск”, Народен театър “Иван Вазов”, Държавна опера – Стара Загора, Държавна опера – Варна, Държавна опера – Русе, театър “Пантданс” и др. През 2006 и 2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс във Варна, след като през 1996 г. получава Първа награда за съвременна хореография на този конкурс. Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл за “Фауст” през 2003-2004 г. – Награда на град Варна за  най-добър спектакъл – “Дневникът на един съблазнител. Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата “Кристална лира” за творчески екип за спектакъла “Carmina Burana” през 2006 г.

Хореографът Асен Наков е най-перспективният млад хореограф на балет „Арабеск”, дългогодишен премиер-солист на трупата и преподавател по съвременен танц. Носител на „Кристална лира” за върхови постижения в танцовото изкуство за 1999 г. Спектаклите му „Необходима поносимост” и „Паралелна реалност” са в репертоара на балет „Арабеск”, а с последния си - „Малки правила”, става носител на наградите на публиката и на журито на VІІІ конкурс за съвременна хореография „Маргарита Арнаудова”.

Проектът „Танцови преводи“ е съсредоточен върху възможните и невъзможни преводи на идентични идеи между различни изкуства каквито са музиката и танца.   Спектаклите изследват взаимоотношенията между съзнание и тяло и възможността да разкриваш себе си в общуването с реалността и отвъд нея; в споделянето на „смисли” и в трансформирането им в идеи с единна естетика.
„Танцови преводи“ съпоставя достиженията на българските артисти с тези на признатите лидери в областта на световното музикално и танцово изкуство и представя на българската публика изключително зрелищен и новаторски спектакъл.
Проектът е съфинансиран от Столична програма “Култура” на Столична община и се реализира в подкрепа на кандидатурата на София за европейска столица на културата – 2019 г. Проектът е подкрепен от Национален фонд Култура.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА