10 Март, 2018 22:30 23 970 55

Немислимо е България да забрани дизеловите автомобили

  • българия-
  • автомобили-
  • дизел

Според Калоян Желев продажбите на такива автомобили ще продължат да спадат

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Решението на германски съд да позволи на местните градове да забраняват дизелови автомобили е безпрецедентно, исторически решение с широки и все още трудни за цялостно осмисляне последствия. Да говорим за край на дизеловите автомобили обаче е много пожелателно и твърде прибързано, но спадът в продажбите и остатъчните им стойности ще продължи. Ако България въведе сходни мерки, това би означавало да спрем от движение половината от автомобилния си парк. Това заяви в интервю пред Факти.бг автомобилния експерт Калоян Желев, който коментира въвеждането на възможност за забрана на дизеловите коли в германски градове.

Съдът в Германия взе решение да разреши на местните градове да забраняват движението на дизелови автомобили. Такава забрана има в градове по целия свят. Наистина ли ще видим края на дизеловите автомобили и до колко това ще се отрази добре на околната среда?

Без съмнение, това е безпрецедентно, исторически решение с широки и все още трудни за цялостно осмисляне последствия. При всички случаи създава прецедент за Европа изобщо. Да говорим за край на дизеловите автомобили обаче е много пожелателно и твърде прибързано, но спадът в продажбите и остатъчните им стойности ще продължи. Поне в началото, потенциално най-засегнати се очертават германските производители.

Аналитиците пресмятат, че общата стойност на лизинговите дизелови автомобили в Европа в момента е около 200 млрд. евро и по-голямата част от финансовия риск се носи от финансовите поделения на производители като BMW, които са с най-голяма дизелова експозиция. Ако дизеловите забрани се превърнат в каскаден процес, потенциално застрашени са както PSA, така Renault и Fiat-Chrysler.

От друга страна, трябва да е напълно ясно, че никой няма да бърза със забраните: те вероятно ще бъдат ограничени като обхват и продължителност (само най-замърсените пътища, при точно определени метеопологични условия и за най-старите автомобили). Не бива да забравяме, че подобни забрани имат и обратен ефект – пречат на придвижването в урбанизираните райони. Самото правителство няма никакъв интерес да нанася тежък удар върху златната си икономическа кокошка – просто не си го представям.

Какъв ще е реалният ефект предстои да видим, но едно е гарантирано – екоактивистите ликуват.

Все повече зачестяват информациите за все по-замърсен въздух в София. Време ли е в България също да бъде взето подобно решение?

Ако България въведе сходни мерки, това би означавало да спрем от движение половината от автомобилния си парк заради лошата му структура (висока средна възраст, лошо техническо състояние и растящ дял на дизелите). На този етап подобни мерки са немислими по две причини: бедност, обуславяща качеството на парка, и липса на властова копетентност за добре обмислена, национална стратегия за модернизиране на българската автомобилизация.

А замърсяването на въздуха в София не е новост – това е просто поредната година. Нямат нито манталитета, нито капацитета за подобни мерки.

След решението в Германия се появиха информации за възможен бум на износа на дизелови автомобили към Източна Европа. Да чакат ли потребителите в България внос на автомобили със сериозно намалени цени?

Това е твърдение, подлежащо на доказване. Остатъчната стойност на най-старите автомобили несъмнено ще падне, а като страна без никакви законови или данъчни ограничения пред вноса сме естествено най-предразположени към подобен риск. Но повтарям: нека първо видим първите мерки в първите градове. Нямам съмнение, че местните власти ще внимават много.

Трябва ли в България да се въведе ограничение за движението на стари автомобили? До колко това би се отразило на възможностите на потребителите да се сдобият с превозно средство?

Основният проблем на България, и в това отношение, е системен – бедността. Тя е която ни лишава от инструменти за решаване на проблема и алтернативи. Не можем да мислим сериозно за подобни мерки, предвид сериозния изборен риск, който крият за властта. Тя пък по манталитетни причини не е в състояние да надмогне тактическия си интерес, пренебрегвайки напълно стратегическия, т.е. националния. А няма и чисто управленски, и експертен ресурс за сериозна работа по формулирането на дългосрочна стратегия и политики: в това си състояние изпълнителната власт не разбира нищо от коли. Повтарям: нищо.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 патриот

    90 6 Отговор
    Става въпрос за забрана на дизеловите автомобили да влизат в центъра на големите градове,а не за тотална забрана.Като пишете статии,поне мислете или питайте!

    Коментиран от #3, #35

  • 2 JPower

    65 10 Отговор
    Първо, не вярвам че дизела на комшията Мърси повече от на комшийката печката на въглища. Няма никакви проблеми да се забрани дизела. Забранява се внос на дизели. Старите, колкото изкарат,толкова. НО ПРОБЛЕМА С МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ НЕ Е В ДИЗЕЛА. Аз съм за бензин но не от екологична гледна точка. Но отново в Европа се натяква,че има лизинг-кредит и БАНЛИТЕ ЩЕ СА ОЩЕТЕНИ. НА КОЙ В ЕВРОПА МУ ПУКА ЗА ЧОВЕКА???

    Коментиран от #6

  • 3 Пич

    33 4 Отговор

    До коментар #1 от "патриот":

    1.С какво да мислят?
    2.И да има с какво те не са там да го правят.
    3. Те са там да сатам да записват каквото им се каже от този който даде повече стотинки.
  • 4 МразяДизел

    26 89 Отговор
    На дизеловите леки коли да сложат данък 300 процента този на бензиновите.

    Коментиран от #5

  • 5 МАК

    58 32 Отговор

    До коментар #4 от "МразяДизел":

    Разкарай се да си пиеш хапчетата!!,карай си асматичния боклук на газ и си вярвай че не замърсяваш!! Имам си кола на тди на 20 години които е в много добро техническо състояние и не пуши заради добрата подръжка и липсата на екоглупостите!! Съгласен съм че пушещите морги които циркулират в града трябва да се спират докато не бъдат оправени ако не за скрап!!

    Коментиран от #22

  • 6 ЖЮШ

    26 34 Отговор

    До коментар #2 от "JPower":

    Хубаво не вярваш, ама на една печка с въглища се падат 30 диз. автомобила, 10 микробуса, 5 камиона и два автобуса.

    Коментиран от #7

  • 7 ЖЮШ

    22 31 Отговор

    До коментар #6 от "ЖЮШ":

    ... И печката гори само в отоплителния сезон, а онези бръмчат целогодишно.

    Коментиран от #15, #31

  • 8 gnida

    25 42 Отговор
    Ние сме в ЕС ! Нормално е да работим по същата политика и да намалим дизеловите автомобили ! Искахме евросъюз , значи няма да имаме дизели ! И всичко е точно !

    Коментиран от #11, #27

  • 9 vasik atanasova

    17 35 Отговор
    нека да мрем от рак
    а да си караме дизелите

    Коментиран от #12

  • 10 Нафталин Печков

    44 2 Отговор
    И кво, след 1,2 години всеки втори в Бг. ще кара дизелова Панамера или Рендж Ровър, за по 3000 евро! Стига сте писали глупости!
  • 11 Европеец

    41 2 Отговор

    До коментар #8 от "gnida":

    Ми тогаве да вземаме и техните заплати бе отворко.

    Коментиран от #23, #33

  • 12 Доктора

    64 1 Отговор

    До коментар #9 от "vasik atanasova":

    ...в този ред на мисли трябва да затворим и хранителните магазини щото там е пълно с канцерогенни храни!
  • 13 Икономист

    64 5 Отговор
    Ако някой забрани или ограничи дизеловите автомобили в България на секундата ще падне от власт. Тава означава пълна парализа на живота в страната. Както правилно се отбеляза големият проблем е бедността на българина.
  • 14 АвтоМоргаБГ

    39 7 Отговор
    Как БГ ще ги забрани - къде ще "изчисти" Европа съществуващият си "Дизелов Скраб", ако не в БГ! Ние сме "Чрния Дроб" на Европа - 28 г. не стигат!!!
  • 15 пешо

    39 3 Отговор

    До коментар #7 от "ЖЮШ":

    Не харесвам дизел ,но една печка за 24 часа изхвърля прахови частици колкото една кола за 3500км( еколог го каза това).А и след отоплителния сезон тая прах не се стопява със снега
  • 16 Един

    27 25 Отговор
    Може да се движим в тази посока и има начини.Например на първо време се спират от движение колите до 1995 г. независимо дали са бензин или дизел. Да се променят данъците на колите е също подходящо.Стара кола висок данък ,нова кола нисък данък.Да се въведе субсидия за всички купуващи хибридни или електрически коли така както е в Румъния и т.н.
  • 17 hienata

    42 3 Отговор
    Не харесвам дизелите, но еколозите (защото не им се плаща за това) и кмета на София (защото е най ефтино) , удобно пропускат най-големия замърсител с финни прахови частици. Разхвърлянето на пясък по заледените улици. Пясъка се смила от колите и замърсяването е на лице. Дизелите и саждите от комините са далеч назад по замърсяване с прах. Ако гледаме замърсяването с NO и CO, то отново не гледаме в правилна посока. Имам приятели от Перник които споделят, че ТЕЦ -а в събота и неделя не пуска електрофилтрите и прахоляка е невероятен, за вредните газове да не говорим, защото контролните органи са заети през уикенда да си харчат рушветите в Банско и Боровец.
    Изобщо цялата ситуация с дизелите в България е " Всичката Мара втасала, та се почесала"
  • 18 Николай

    22 1 Отговор
    Вчера на връщане от Созопол подгоних едно БМВ много зацапано отзад та не видях каква 3-ка е вдигнах 160 той като видя, че го настигам и той натисна яко и ми напълни купета с изгоряла нафта. Та се отказах да му гълтам пушека.
  • 19 СссереМ

    9 33 Отговор
    По добре да забранят газаджийките, хем опасни, хем смърдящи.

    Коментиран от #50

  • 20 DBS

    35 2 Отговор
    Проблемът с фините прахови частици изобщо не е в дизелите.Точно калта и пясъка по улиците.Масово се паркира в градинки, Ако говорим за София само един пример -тръгнете по бул. Климент Охридски от кръговото при ИКЕА към студентски.... ами от двете страни буквално тече кал при дъжд и прахохляк като е сухо.Това далеч не е единствения подобен.
    Добавяме дупки ,градинки и разни крайпътни зелени зони които ако не са станали паркинг нямат бордюри ,които да спират почвата да се разнася..... и тн и тн.
    Друг пример с град Дупница.След "снегопочистването " от двете страни на улиците има слой пясък около 20см широк и поне 1см дълбок.Минава кола след нея става пясъчна буря. Вечерно време въздуха е ужасен вижда се по уличните лампи и мирише на чад и гума изгоряла.Дизели по пътя няма толкова много в 19 часа вечерта та едва ли смърди така от тях.
    Тааа... разбира се трябва да се затегнат прегледите и чипосани тедеита ,видимо бълващи облаци след тях да се спират.Но същото важи и за сиво пушещите и смърдящи ,горящи масло бензинови коли.Тук обаче сме царе на празните приказки в сутрешните блокове.
  • 21 Желев

    21 0 Отговор
    Спрете ни тока, не искаме вода.
  • 22 Петър

    6 11 Отговор

    До коментар #5 от "МАК":

    Ти си мислиш че като твоята кола не пуши, не замърсява колкото тая кола дето пуши, е точно еднкво замърсяват и двете при еднакво количество изгорено гориво

    Коментиран от #29

  • 23 gnida

    7 9 Отговор

    До коментар #11 от "Европеец":

    Хората са си ги заслужили бе отворко , не са кът теб да седят пред компа и чоплят семки , 10ки войни и сумата и революции(политически , индустриални) са преживели за да са добре в момента и да взимат тези заплати , 500 години са седели дедите ти като агънца и още 140 кат овце , ша ми иска той техните заплати .!!!

    Коментиран от #28

  • 24 гост

    15 7 Отговор
    Половината от нашите дизелови коли няма да минат ТЮВ и моментално ще бъдат спряни, без каквито и да е локални разпоредби. В Германия говорят за спиране на евро6 коли, а нашите не са внесени като евро3 и след това са ги изкормили от всякакви пречиствателни системи. Замерете дали отговарят на евро стандартите и им наложете данък според тези емисии, ако колата ти повишава емисиите или е неизправна тогава плащаш повече. Това е правилен стимул и Германия мина през него последните 20г.
  • 25 Гого

    6 3 Отговор
    AAAaa моля ви се спирайте дизеловите автомобили че ще фалирата автокъщите в Дупница после от къде ще взимаме таралясници.
  • 26 българин

    26 0 Отговор
    Всички знаят, че основният проблем за България е бедността. Но не всички си дават сметка, че за тази бедност са виновни крадливите и некадърни политици и олигарси.
  • 27 дааааааааа

    24 0 Отговор

    До коментар #8 от "gnida":

    Нормално е и заплащането за труд да е като в държава от ЕС. Но това не става с крадливи и некадърни олигарси и политици. Затова съдбата на давещите се е в ръцете на самите давещи се, както е казал Остап Бендер.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 МАК

    6 3 Отговор

    До коментар #22 от "Петър":

    Ами не си мисля, реален факт, няма как да ме убедиш че непушещата ми кола замърсява колкото пушеща такава! Посредствено тие изказването!пушещата кола бълва колкото за 3 като мойта- недозгоряла нафта и сажди азотни окиси и други!затова съм се постарал да модифицирам и отпуша мотора за да се подобри горенето оттам като имаш по пълно изгаряне на горивото по малко вредни емисий бълва отзад!! Които го е правил за собствената кола знае какво говоря защото не съм само аз направил такова нещо!!
  • 30 ТРОПЧО

    1 2 Отговор
    АМАН ОТ РАЗБИРАЧИ ДА ВЕ Е.. МАИ....
  • 31 Жоро

    12 3 Отговор

    До коментар #7 от "ЖЮШ":

    А защо страшните замърсявания се случват все през зимата?
  • 32 МАК

    5 1 Отговор
    Ааа аде що е тъй таз работа
  • 33 gnida

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "Европеец":

    Ами взимай , кой ти пречи ? Същото трябва да се случи и с конвенционалните горива !
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 дядо ми даде голф дизел

    9 4 Отговор

    До коментар #1 от "патриот":

    идват ми мисли ако се забранят тотално дизела, дали няма да има протести и вълна от публично недоволство така де простолюдието ще започне да протестира а ние богатите българи ще си караме 20 годишните амортизирали коли, в този ред на мисли искам да кажа че един обикновен човек с минимална заплата няма да може да си кара колата завещана от дядо му на баща му и след това на него и човека да тегли два кредити и да си ипотекира жилището да си купи бензинова кола защото ще им скочат цените :)
  • 36 прост народ

    4 6 Отговор
    Вашата логика е по добре беден и болен отколкото само беден.

    Коментиран от #37

  • 37 опалянка

    5 0 Отговор

    До коментар #36 от "прост народ":

    евреите са виновни поздрави от беверли хилс и калифорния
  • 38 Голям прос

    12 0 Отговор
    Забраняват дизелите, а поне 70℅ от електричеството им е от ТЕЦове които горят въглища
  • 39 Гост

    2 5 Отговор
    Америка над всичко
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 stk

    7 0 Отговор
    АЛО ЕКОЛОЗИТЕ Я ВИЖТЕ КАК СЕ,СЕЧЕ ЮЖНИЯ ПАРК.....АЛО ЕКОЛОЗИТЕ Я ВИЖТЕ КАК СЕ СТРОЯТ КАШИ И И СЕ СЕЧЕ ВИТОША.като се изсече утре И да пръднеш пак ще замърсявате
  • 42 75milano

    8 1 Отговор
    бегайте далече от страни членки на ЕС,и техната простотия
  • 43 Zakos

    4 4 Отговор
    Без дръстични мерки ще си останем първобитни...от един век никъкво развитие бензин и нафта и даваи да бръмчим...
  • 44 гост16

    4 5 Отговор
    с евро 6 или с допълнителни филтри и на газ....това са решенията .....и това е за нас и децата ни....и колкото по скоро толкова по добре за всички....

    Коментиран от #46

  • 45 гост17

    2 1 Отговор
    от преодоляване на невежеството имаме нужда всички....от дрънкане ва глупости никой човек,народ или държава не е напреднал.
  • 46 МАК

    4 0 Отговор

    До коментар #44 от "гост16":

    Може и без твойте еко боклуци само трябват качествени горива и затегнат контрол по състоянието и ще има в пъти по малко замърсяване от автмобилния транспорт
  • 47 Гост и то просъ

    5 0 Отговор
    Подготвя се нова революция .Бедните западняци и автомобилните корпорации.Тези забрани са пълна глупост.Опасни са военните полигони където се стреля с обеднен уран ама това Неви интересува.Всичката мръсотия от Сирия идва и в Европа ама гафовете си мълчът за това. Пък вие се ловете за ауспуха на дизелите.
  • 48 Дядо Ан

    8 1 Отговор
    И Евро 66 да е дизеловият ни автомобил като го заредим с "чорбата" наречена нафта,която се продава по нашите бензиностанции,няма да влезе в нормите.

    Коментиран от #49

  • 49 МАК

    4 1 Отговор

    До коментар #48 от "Дядо Ан":

    Съгласен особенно ако е зле подържана отзад е страшно!!Боклукойл вън от България
  • 50 Анонимен

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "СссереМ":

    Серсем
  • 51 Тракторист

    1 1 Отговор
    "Публикувано във факти.бг: . Такава забрана има в градове по целия свят."
    Никъде няма такава забрана - конкретно за дизели.
    Има за определени модели коли и за не покриващи определени еко стандарти, но за всички дизели - до днес няма такова нещо.
  • 52 Гост

    4 0 Отговор
    Типично по български окрупняваме забраните и правим от мухата слон! В Европа драконовските забраните са само в централните градски части, а не както е описано "в градовете". Това е важно уточнение! Касаят както дизелови, така и бензинови автомобили. Вярно е, че рестрикциите за бензина са по-леки, но пък и колко са процентно вече дизелите под Е 3, дори и в България?! А с автомобил от емисионен клас Е 3, почти навсякъде имаш достъп в широк център. Така че леко намалете напрежението!
    В Италия например ограниченията са масово под Е 1 и 2... За какво и какви антики говорим! В Австрия, където целите райони на Грац и Виена са екологични зони, и там минимума е Е 3, и то само за МПС категории от М2 и N 2 нагоре! Леките автомобили не ги касае! Та правим май българска работа и слагаме каруцата пред коня! По-добре насочете усилия към сериозни ГТП с цел поддържане на всяко МПС в някакви щадящи норми!
  • 53 Роб

    2 3 Отговор
    Дизела е най мръсното гориво из между Бензина и Газта. Някаква страшна воня и облаци от сажди е зад 70% от дизелите в БГ.Давай баце да видиш к"во прави турбото...и отзад движещите се да им дишат лайната.Това е най канцерогенното гориво.Предназначено е за товарни автомобили.На дизела на леки автомобили да вдигат застраховки и да има забрани да!

    Коментиран от #54

  • 54 Стефан

    3 2 Отговор

    До коментар #53 от "Роб":

    Да доуточним,бензиновите автомобили харчат само 20%. гориво повече от дизеловите ,но 90% от бензиновите автомобили са на ГАЗ,която е в пъти по екологична от Дизела и Бензина.Стига сте си хвалили миризливите нафтови бънгий. С тях е скъпо ,зад тях вонящо и тракат като трактори.Кенефите на Европа ги карат БГ селянчетата.
  • 55 Нафталин

    0 1 Отговор
    Всички нафтови печки рано или късно ще отидат за скраб