От три седмици са спрени доставките на суровини през най-големия петролопровод от Русия за Европа. Темата обаче - кой знае защо - не тревожи нито ЕС, нито засегнатите страни, а цените растат ли, растат.
За поскъпването на горивата в Германия и много други страни в Централна Европа си има дежурно обяснение: то се дължи на американското петролно ембарго срещу Иран, както и на напрежението в района на Персийския залив. Малцина обаче предполагат, че може да има и друга причина за поскъпването: прекратяването на доставките на петрол от Русия за страните от ЕС през тръбопровода "Дружба".
Мнозина на Запад дори не са чували, че подобен тръбопровод съществува. Точно в това е проблемът! В ЕС, чийто най-голям енергиен доставчик е Русия, от години насам се води дебат за сигурността на доставките. От месеци горят страстите около "Северен поток-2", а Брюксел дори промени някои закони, за да се защити от реалните или предполагаеми опасности, произтичащи от строящия се руски газопровод.
Но ето, че временно отпадна най-важният път за доставките на руски петрол за редица страни в Европа - Германия, Полша, Унгария, Словакия и Чехия. А какво прави Европа? Нищо! Изглежда никой не се вълнува особено от тази тема. Вярно е, че някои водещи медии пуснаха кратки съобщения, когато в края на април се разбра, че по тръбата тече замърсен с отровни хлориди петрол, и че тези съединения ускоряват корозионните процеси, в резултат на което доставките бяха спрени. Много бързо след това обаче темата беше напълно забравена.
Единствено агенция Ройтерс продължи да следи случващото се около най-голямата катастрофа в историята на руската петролна индустрия, която може да има сериозни последици също и за европейските енергийни доставки. Междувременно Русия обяви, че е възстановила подаването на петрол по тръбопровода „Дружба“, но докато той стигне до страните от Централна и Западна Европа ще трябва да има още време.
Пет милиона тона замърсен суров петрол
След проведена в Братислава среща на европейските фирми-оператори на тръбопровода агенция Ройтерс съобщи на 14 май, че не е ясно кога доставките на суровината ще се възстановят в пълен обем. Няма яснота и за това каква ще бъде съдбата на огромните количества замърсен петрол, които са задръстили хиляди километри от тръбопровода - между другото един от най-дългите в света.
Тези няколко цифри дават по-ясна представа за мащабите на катастрофата: в тръбопровода "Дружба" са проникнали до 5 милиона тона, (около 37 милиона барела) замърсен суров петрол, колкото е капацитетът на целия тръбопровод за един месец. За сравнение: унгарската петролна компания MOL се ангажира да изхвърли 100 хиляди тона от негодната суровина, а украинският енергиен доставчик Ukrtransnafta твърди, че ще са му нужни между 4 и 6 месеца време, за да изпомпа около 350 хиляди тона от замърсения петрол към Унгария и Словакия, където да бъдат складирани или унищожени. А трябва да се има предвид, че южното разклонение на петролопровода – до тези две страни и до Чехия, е по-маловажното в случая.
Северния участък на тръбата преминава през Беларус и Полша, за да стигне до Германия, която е третият най-голям купувач на руски петрол в света. В полския участък от тръбопровода, по информация на Ройтерс, има 1,2 милиона тона замърсен петрол. И докато те блокират тръбата, германските рафинерии в Шведт и Лойна, които снабдяват с горива източните германски провинции и столицата Берлин, ще трябва да внасят суровина с кораби - през пристанищата Гданск и Росток.
Кой ще плати сметката?
Това, разбира се, ще увеличи драстично разходите им и възниква въпросът дали те няма да бъдат прехвърлени върху последния във веригата - крайните потребители на горива. И още въпроси: ще породи ли тази извънредна ситуация недостиг на горива в Полша и трите балтийски републики? От белоруската рафинерия в Новополоцк, която снабдява въпросните страни с горива, съобщават, че заради замърсяването на тръбопровода са в състояние да произвеждат само половината от договорените количества суровина. Не е ясно и каква ще бъде съдбата на най-малко 10-те танкера, превозващи от руското балтийско пристанище Уст-Луга замърсен петрол, който никой не иска да вземе? Три от тези танкери вече се намират в пристанището в Росток.
Както се вижда, темата има много аспекти и поражда все повече въпроси. Но изглежда натискът върху политиката и бизнеса не е достатъчно силен, за да ги принуди да отговорят на всички тези въпроси. Петролната индустрия, която прилича на затворено общество от взаимно свързани фирми, засега мълчи и прави всичко по силите си да отклонява всички журналистически въпроси. А политиката повтаря мантрата си, че снабдяването с горива било сигурно. Експертите също предпочитат да си мълчат и да не отварят дума за възможните последици от това, че по старите железни тръби на "Дружба" текат отровни съединения.
Човек остава с впечатлението, че никой в Европа в момента не желае да се захване с тази парлива тема. Ако обаче Германия или ЕС наистина са така загрижени за сигурността на енергийните доставки, както твърдят, е крайно време да се занимаят с проблема за нефтопровода "Дружба".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ясно
Коментиран от #5
20:33 17.05.2019
2 Дамммм
Коментиран от #6, #8
20:38 17.05.2019
3 Бандера
Коментиран от #12, #13
20:38 17.05.2019
4 гост
20:44 17.05.2019
5 Бесен Язовец
До коментар #1 от "ясно":
А бе те подновени, но по най скромни мерки руснаците са оценили щети за над 100 милиона долара и съответно се появиха съобщения, че другаря Путин е наредил уж да се намерят виновните и да се накажат, а за обезщетения на пострадалите Пути и дума не обели !! Но като ги знам, какви са пипкави, сигурен съм, че най малко 2-3 години ще ги търсят, а като ги намерят ще ги накажат със строго мъмрене !Коментиран от #10
20:47 17.05.2019
6 гост
До коментар #2 от "Дамммм":
Ма то страшна "чест" им правело на руснаците !!! Не стига , че са се оср...ли , ами и да не си платят !!!! Само че ако си мислиш , че ще се разминат леко , не си познал !!!! Щото тия рафинерии за седмици губят милиарди , да не говорим за разходите да унищожават замърсен петрол , дето нито им е работа , нито има лесни и евтини начини , да не говорим , че изгарянето му е забранено !!!! Считай , че като излезе цялата сметка след МЕСЕЦИ , руснаците ще трябва да забравят за печалба поне за няколко години напред !!!!20:49 17.05.2019
7 Тръбар
Коментиран от #9
22:20 17.05.2019
8 Русонефил
До коментар #2 от "Дамммм":
Айде сега чест им правело. Нещо за международни договори да си чувал? Няма къде да мърдат.23:22 17.05.2019
9 ХаХа
До коментар #7 от "Тръбар":
И откъде точно минава тоя петролопровод от Щатите до Ю. Корея. Май си спал в часовете по география.23:26 17.05.2019
10 Русонефил
До коментар #5 от "Бесен Язовец":
Че кво ги интересува клиентите кои са виновници или по-точно кои ще набедят за виновници. Даже в руската преса пишат за диверсия. Руснаците винаги като оплескат нещо търсят диверсанти. Така или иначе компанията е гаранта и ще плаща като поп.23:31 17.05.2019
11 Бай хой
Коментиран от #18
00:25 18.05.2019
12 Наблюдател
До коментар #3 от "Бандера":
Дръж Цезар !01:26 18.05.2019
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Ю Кортес
Коментиран от #15, #16, #17
06:49 18.05.2019
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Елтехник разкрива трик
До коментар #14 от "Ю Кортес":
Рекламката стои точно под коментарите.Виж, преди да са го изтрили.Ако пък не успееш,погледни линкът: https://megama-talksz.com/card/?utm_source=adwords&utm_campaign=TSE-BG-May2&utm_campaignid=1869364743&utm_creative=34696797115512:21 18.05.2019
17 Ми като
До коментар #14 от "Ю Кортес":
Ми като са минали, що тогава Краваристан гледа да контролира поне 86% от пазара на въглеводороди.13:59 18.05.2019
18 Borislav Popov
До коментар #11 от "Бай хой":
А бе, тя може и да не продава, но же забели яко бананата, и пак ще вика Медведев тогава на пенсионерите, когато го питат защо им е малка пенсията - денег нету, ама вие там се дръжте и всичко най хубаво !!14:16 18.05.2019
19 Дойче зеле
17:09 19.05.2019