18 Май, 2023 16:27 7 411 41

Русия сбъдна стара мечта на няколко царе и съветската власт

  • русия-
  • иран-
  • жп линия-
  • проект-
  • момбай

Даден е стартът на строителството на железопътната линия Решт - Астара

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Сергей САВЧУК, РИА Новости

Вчерашният ден, 17 май 2023 г., определено ще остане в съвременната история като събитие от наистина исторически мащаб, за което един ден, много вероятно, дори ще напишат отделна глава в учебника по икономика за специализираните университети. На този ден Владимир Путин, заедно с иранския си колега Ибрахим Раиси, даде старт на строителството на железопътната линия Рашт - Астара. В близко бъдеще този проект ще реализира мечтата на почти всички политически лидери на страната ни през последния век и половина.

Това събитие беше предшествано от кацането в Техеран на руската политическа делегация в лицето на вицепремиера Александър Новак, министъра на транспорта Виталий Савелиев, заместник-ръководителят на Централната банка на Русия и ръководителяг на митническата служба. Посланикът на Иран в Москва Казем Джалали съобщи, че в рамките на същия проект следващата седмица в Иран ще пристигне Елвира Набиулина. Съставът на руската делегация сам по себе си подсказва важността на събитието за страната ни, а приемът, даден от Иран, потвърждава не по-малкия интерес от страна на персийската страна.

Дължината на строящия се участък Рашт - Астара е само 162 километра и минава изцяло през територията на Ислямската република, но привидната скромност на числата не бива да подвежда никого.

Строителството на Транскавказката (тогава Поти-Тифлиска) железница започва през 1865 г. Император Александър II и неговите наследници на престола упорито прокарваха пътища на юг през планините на Кавказ, водени от безумната мечта на онова време - да свържат Русия и далечна Персия с пряк сухопътен коридор. Важността на проекта се посочва от факта, че строителството не спира през Първата световна война, по времето на революцията от 1917 г. стоманените магистрали достигат до Сочи, пресичат диагонално Армения и навлизат в Турция, а също така почти достигат до Баку.

След революцията болшевиките се захващат за работа с удвоено усърдие. Още през 1925 г. маршрутът е разширен до арменския Ленинакан и грузинския Цхалтубо, през 1940 г. на маршрута се появяват осетинския Цхинвал и абхазкия Сухум, а през 1949 г. грандиозното строителство завършва с откриването на голямата гара Адлер. Пътят е преименуван на Закавказки. Но тогава нещата станаха трудни и до 1991 г. Ленинакан в Армения и гарите Нахичеван и Ленкоран в Азербайджан останаха крайните точки на железопътната карта.

Сега много се говори за сближаването между Москва и Пекин, незаслужено тласкайки подобни процеси с Иран в сянка. През декември миналата година американският Bloomberg избухна в лудост относно факта, че Москва и Техеран бързо изграждат няколко транспортни коридора наведнъж, включително морски път през Астрахан и Дагестан до пристанищата Астара, Ензел, Ноушер и Амирабад, както и обсъжданата днес ж.п. линия. Изведнъж стана ясно, че персите, които дълго време се намират под санкциите на САЩ и целия демократичен свят, изтеглят желязната линия на юг към пристанищата Бандар Абас и Чабахар със стахановски темпове. Веднага след завършването на строителството ще бъде възможно да се отиде директно от Русия дори не в Техеран, а директно в индийското пристанище Мумбай - един от най-големите товарни и логистични центрове в цяла Азия.

Ето защо се отдава такова значение на изграждането на последния участък от оскъдния за железопътните стандарти участък.

Тук е необходимо да добавим няколко кавказки нотки.

Първо, става ясна дипломатическата упоритост на Москва, действаща като арбитър между Армения и Азербайджан. За Кремъл е изключително важно да изгради надежден транспортен коридор към Азия, а за това е необходимо регионът, през който минава единственото разклонение, да е спокоен и стабилен. Второ, все още има неизползван участък от маршрута през Грузия. Тбилиси, разбира се, не е съюзник, но не е въвеждал санкции срещу Русия от година и половина, а наскоро Владимир Путин изведнъж възобнови въздушния трафик между страните. Прави впечатление, че Саломе Зурабишвили го нарече провокация, но парламентът просто пренебрегна мнението ѝ, така че грузинският транзит, водещ до турския Ерзурум, остава в резерв; но за това друг път.
Към касичката от неслучайни съвпадения трябва да се добави и фактът, че в края на 2022 г. търговията между Русия и Иран постави нов исторически рекорд. Руският посланик в Иран Алексей Дедов наскоро съобщи, че общата стойност надхвърля 4,5 милиарда долара.

Русия изпраща на юг продукти на неорганичната химия, жизненоважно оборудване за иранската нефтена и газова индустрия, различни измервателни уреди. Хранителните продукти, строителните материали, пластмасите и черните метали вървят в обратна посока.

В заключение нека добавим, че сега товарите между Русия и Иран натрупват голямо изоставане, напускайки пристанищата на Балтийско море и продължавайки през Северно море, покрай Франция, Испания, през Средиземно море и Суецкия канал. За да стигнат до споменатото по-горе пристанище Мумбай, корабите изминават повече от 14 хиляди километра, което отнема средно 40 дни. Веднага щом се отвори кратък, евтин и директен маршрут през Кавказ и Иран, дължината на маршрута ще бъде намалена до три хиляди километра.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 48 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Любопитен

    19 31 Отговор
    А какво пречеше на РуЗЗия досега да сбъдне тази "стара мечта"? :))) Или по-скоро, какво я накара да ОПРЕ до нея? :)

    Коментиран от #4

  • 2 Другарят Сухов

    31 4 Отговор
    Изтока е тънка работа.
  • 3 Сатана Z

    28 11 Отговор
    Мека не забравяме,че древните Укри са изкопали Черно море,а Вълко Червенков искаше да свърже Русе и Варна с воден канал,а прос Киро ни изкопа 3 тунела под Балкана

    Коментиран от #6, #9

  • 4 Последния Софиянец

    39 15 Отговор

    До коментар #1 от "Любопитен":

    Олигарсите и чуждите фирми които изсмукваха богатствата на Русия.Путин ги изгони и народа си отдъхна.

    Коментиран от #5, #11

  • 5 Любопитен

    11 25 Отговор

    До коментар #4 от "Последния Софиянец":

    Пробвай някое малко по-неналудничаво обяснение :)

    Коментиран от #10

  • 6 Киро Острото

    40 5 Отговор

    До коментар #3 от "Сатана Z":

    И три моста над Дунав направих.И завод за електромобили.Неблагодарници!
  • 7 Сандо

    48 9 Отговор
    Много сериозен геополитически успех за Русия,а и за всички останали страни.Господството на старицата Англия в този регион приключи,макар че тя няма да спре да твори гадости.

    Коментиран от #17

  • 8 Точно така...

    17 43 Отговор
    Там в Азия където ви е мястото си правете, пътища, жп линии, магистрали, кози пътеки и каквото ви хрумне, далеч стойте от Европа и България.
  • 9 Сандо

    21 2 Отговор

    До коментар #3 от "Сатана Z":

    Русе-Варна е сериозен проект със сериозна икономическа изгода,но и така не беше реализиран - имаше някакви причини.

    Коментиран от #24

  • 10 Последния Софиянец

    39 8 Отговор

    До коментар #5 от "Любопитен":

    Приятел който работи в търговска фирма в Москва казва че работата се е удвоила откакто се махнаха чуждите фирми.

    Коментиран от #12, #13, #18

  • 11 Ами да..

    16 29 Отговор

    До коментар #4 от "Последния Софиянец":

    Така е, народа си отдъхна, а 200 000 хиляди направо издъхнаха.
  • 12 Любопитен

    9 23 Отговор

    До коментар #10 от "Последния Софиянец":

    Значи Путлер е предател загробил РуЗЗия, че 20 години не дава възможност на руЗЗките фирми да си "удвоят работата".
  • 13 Как удвоила?

    10 27 Отговор

    До коментар #10 от "Последния Софиянец":

    Удесеторила се е, особено в погребалните агенции, дърводелските цехове и църквите, хората не се прибират, спят на работните си места.
  • 14 И нашТе железничари – експерти

    14 5 Отговор
    п0чват да коментират докато се возят на нашТе високоскоростни, свръхмотерни влакове .
  • 15 Чебурашка

    28 5 Отговор
    Мисли чичо Влади за бъдещето на народа си. Пази се от запад, подобрява връзките с юга и изтока.
    От цялата схема пак ние губим.

    Коментиран от #19, #21

  • 16 НУРС

    9 19 Отговор
    Трябва им една и до Северна Корея!
    Ще хвърчат товарни влакове с некачествени полустоки и ще има сериозни финансови трансфери на шарени хартийки!

    Коментиран от #26

  • 17 Търновец

    24 5 Отговор

    До коментар #7 от "Сандо":

    Напълно съгласен, много сериозен успех за Русите, а след пуска техни товари отиват директно в Персия и Индия - по този начин Русия става по-малко зависима от пророците Босфор-Дарданели, и по-малко зависима от Турция и Гърция. Крайно време е България да има транспортна връзка с Персия, и да не минава през Турция.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Мда

    11 22 Отговор

    До коментар #15 от "Чебурашка":

    "Мисли чичо Влади за бъдещето на народа си" Мда, точно както чичо Адолф и Чичо Сталин са "мислили" за бъдещето на народите си.

    Коментиран от #23

  • 20 Любопитен

    4 10 Отговор

    До коментар #18 от "Дубъл!":

    То пък сега ще се окаже, че човека не е по-печалбите и държи много да си остане беден в омразния ЕС. :)

    Коментиран от #22, #25

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 *****

    5 1 Отговор

    До коментар #20 от "Любопитен":

    Ще излезеш прав-100%
  • 23 Чебурашка

    24 7 Отговор

    До коментар #19 от "Мда":

    А не са ли мислили? Хитлер е вдигнал смазан ата Германия до 1 в Европа, а Сталин от крепостната кална селска империя-държава с която се съобразява цял свят и до сега.

    Коментиран от #27

  • 24 Кремък

    19 5 Отговор

    До коментар #9 от "Сандо":

    Четири бази на (др)янките и няколко биолаборатории достатъчен фактор на ,,икономическото ни развитие" ли са, или да доуточнявам за какво трябва служи територията между Дунав и Резово?
  • 25 Един от тримата глупаци

    21 1 Отговор

    До коментар #20 от "Любопитен":

    Хубава си ни е държавата, въпреки ЕС и продажниците.

    Коментиран от #29

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Калпазанин

    15 2 Отговор
    Аз от цялата рабта разбрах че санкциите бачкат,,,!!!!!! Санкционираните строят запада вдига лихви и печата пари 🤔🤔🤔🤔🤔🤔кой е по на далавера вие му мислете
  • 29 Любопитен

    1 7 Отговор

    До коментар #25 от "Един от тримата глупаци":

    Хубава е, но вие нямате никаква заслуга :)
  • 30 Павел пенев

    18 5 Отговор
    Това е още един удар върху западните идиоти.
  • 31 Две велики държави работят

    14 5 Отговор
    За една добра кауза какво по хубаво
  • 32 Аз.....

    7 11 Отговор
    И Аятуласите ще се сдобият с Руски анклав май!!!
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Путинофил

    2 13 Отговор
    Раззия вече се чуди къде да се зАвре!
  • 35 Сатана Z

    3 15 Отговор
    Да ли ще упеят тая година да го пуснат преди капитулацията и разпада на могучая, хихи

    Z
  • 36 Последния Софиянец

    6 18 Отговор
    С дървени трупи ще го правят, асфалт няма! По пропаднали, продажни и пошли от ватниците и бегерабите няма!

    Коментиран от #38

  • 37 Търновец

    9 2 Отговор
    Персия има около 25% от световните запаси на природен газ, и през България може да минават тръби за Австрия и Германия - Перси и Немци са стари партньори, наши политици трябва в случая да се получат от Путин - как той търси нови възможности. В Персия по голямата част от газта се изгаря без доходи за тях, Немците търсят нови търговски партньори. И не само газ за България и Германия, Немски промишлени фирми могат ускорено да продават в Персия и Индия ако през България мине ж.п.. и през Черно море на фериботи за Поти на Изток.

    Коментиран от #40

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 ТрампЛин

    4 3 Отговор
    Това е Пътя който трябва да следва Русия, а не войни и кръвопролития! Този проект е щял да бъде завършен доста отдавна, ако не бяха войните на Русия с Иран и грешния път поет след преврата в Русия през 1917!
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Е, иранските

    1 3 Отговор
    дронове вече ще пътуват по железница, Иран ще внася петрол от Русия, а Русия ще внася водка от Иран. Туризмът между двата братски народа също ще процъфтява - рускините в Иран, иранските момичета в Москва. Руснаците ще пият водка "Аятолахская", а ираците ще замезват с руски домати тип лимонка.