Дочакахме ги. Да. За медицинските хеликоптери става въпрос. Ще има, купуваме, обявяваме поръчка, спираме поръчка, има пари, няма пари… Какво ли не чувахме през последните 20 години като приказки за създаването на спешна помощ по въздуха. Е, вече сме на ръка разстояние, както се казва. Днес се очаква първият хеликоптер да бъде вече у нас. Ще започне да работи малко по-късно, след като бъде сертифициран. Кой какви отговорности ще има, кога ще се ползва, къде ще кацат, кой ще задвижи системата. Отговорите ни дават от Министерство на здравеопазването. Проектът за създаване на спешна въздушна помощ у нас – наречен ХЕМС, се осъществява по Плана за възстановяване и устойчивост.
Каква е ролята на Хели мед Сървисис
„България Хели Мед Сървиз“ ЕАД е авиационен оператор. Ще извършва услуга от общ икономически интерес – полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, организирана от държавата.
Каква е ролята на Центъра за спешна медицинска помощ по въздуха (ЦСМПВ)
Центърът е лечебно заведение, в което медицински специалисти, но и с помощта на друг персонал, ще оказват спешна медицинска помощ на заболели и пострадали лица на местопроизшествието и по време на транспортирането. Дейността ще се извършва от координационна централа със стационарни диспечерски екипи и мобилни спешни екипи. Координационната централа ще осигурява оперативното ръководство при оказване на спешна медицинска помощ по въздуха, като ще възлага изпълнението на екип за спешна медицинска помощ по въздух след разрешението на Министерството на здравеопазването за ползването и активирането на въздушния транспорт и ще участва в координацията на изпълнението на полетите. Мобилните екипи ще осъществяват спешна диагностика и лечение на лица в животозастрашаващи състояния.
Центърът за спешна медицинска помощ по въздуха се състои от три основни структури – Координационна централа, Административно-стопанския сектор и Регионални бази за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха – 6 бр. на територията на цялата страна в съответните оперативни бази. Центърът е материално и технически обезпечен за работа. Към момента са назначени всички служители в Координационната централа и регионална база София, както и стартираха обученията на служителите назначени в Координационната централа. Утвърдена е програмата за първоначалното обучение на новоназначени служители за регионалните бази, които ще осъществяват спешна медицинска помощ по въздуха, както и програмата за надграждащи практически и езикови курсове на лекарите и медицинските сестри. През тази година предстои да бъде оборудвана и обезпечена с кадрови ресурс втората база в гр. Долна Митрополия и до края на годината следва да е готова и трета база за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха.
Колко бази за хеликоптерите ще има и къде ще бъдат разположени
Предвидено е изграждането на 6 оперативни бази, в който медицинските хеликоптери ще домуват. Определените места са:
1. София - летище София
2. Пловдив - летище Пловдив
3. Сливен - летище Бършен
4. Търговище - летище с. Буховци
5. Долна Митрополия – ВВВУ „Георги Бенковски“
6. Монтана, с. Габровница – летище Габровница
Какъв периметър ще обхваща всяка база
200 км в диаметър, спрямо съответната оперативна база.
С колко авиационни и медицински екипи ще разполага ХЕМС, както в момента, така и в края на проекта
Към настоящия момент по договора за доставка на 6-те бр. хеликоптери са обучени в завода на производителя в Италия 6 пилота и 4 инженера. В периода 29 януари 2024 г. до 2 февруари предстои обучение и на медицинските екипи, които ще оказват спешна медицинска помощ по въздух на първия хеликоптер. Медицинските екипи за база София са 6, като всеки екип е с 1 лекар и 1 медицинска сестра. До края на проекта и с оглед на преминаване на денонощен режим на работа, всяка от шестте бази следва да разполага с по 6 медицински екипа.
Колко и кои ще са болниците с летателни площадки
С Постановление № 310 от 15.12.2023 г. на Министерски съвет са одобрени разходи за изграждане на болнични вертолетни летища в държавни лечебни заведения с над 50 на сто държавно участие в капитала. Към настоящият момент тече процедура по геодезическо заснемане и изготвянето на аеронавигационно изследване/проучване на терените за изграждане на болнично вертолетно летище (БВЛ) на лечебните заведения, определи с горепосоченото ПМС. Различни представители на местната власт също имат желание да самофинансират изграждането на вертолетна площадка в лечебни заведения в областта/града си.
Лечебни заведения за болнична помощ, които желаят да изграждат и регистрират болнични вертолетни места за кацане/излитане, следва да подадат към Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ заявление заедно с изискуемата документация.
Кога ще дойде първият хеликоптер, докъде стигна работата по него и колко средства струва осигуряването му
Очаква се първия хеликоптер да пристигне на 31 януари, ако метеорологичните условия позволяват това. Стойността по закупуването му е в размер на 18 355 015,16 без ДДС.
Кога ще започне реално да лети, ако е в страната ни до края на януари
След като минат всички процедури по регистрацията му, очаква се процедурата да приключи в рамките на един месец.
Кой ще бъде екипът на него – авиационен и медицински
От медицинските екипи ще работят всички назначени към момента 6, преминали съответните обучения за работа на хеликоптер от този модел, по график на дежурства.
Как ще става навигацията на хеликоптера и връзката със спешна помощ
Връзката между авиационния оператор и ЦСМПВ ще се осъществява чрез информационна система и комуникационни канали. Връзката между Центърът за спешна медицинска (ЦСМП) и ЦСМПВ ще се осъществява между координационните им централи. Хеликоптерите са оборудвани с последно ниво на навигация и авионика, съвмести с изградените и действащи комуникационни системи в страната.
Кой ще преценява кога да се ползва хеликоптера
Съобразно състоянието на всеки пациент, медицински специалист от ЦСМП ще извършва триаж и оценка на най-подходящия начин за транспорт до лечебно заведение с подходящо ниво на компетентност и кадрова обезпеченост за предоставяне на най-високо ниво на медицинска помощ. След получаване на искане за използване на медицински транспорт по въздуха, Координационният център на ЦСМПВ съвместно с оператора, ще процедират осъществяването на всеки полет.
Как ще помага ХЕМС
Изграждането на системата за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха ще доведе до следните ползи за пациентите и здравната система:
- Предоставяне на съвременна и квалифицирана спешна медицинска помощ в рамките на т. нар. „златен час“ с последващо транспортиране на пациенти и пострадали при необходимост, от и до всяка географска точка от територията на страната;
- Транспортиране на пациенти от едно медицинско заведение до друго;
- Доставяне на оборудване, кръв, органи, лекарства;
- Намаляване броя на загиналите при пътни инциденти, трудови злополуки, специфични заболявания изискващи оказването на спешна медицинска помощ в рамките на „златния час";
- Достигане до отдалечени места в страната, които към настоящия момент не са достъпни за наземните екипи на ЦСМП;
- Редуциране на престоя в болнични заведения и/или отпуск по болест в резултат на своевременно предоставена спешна медицинска помощ от една страна и своевременното транспортиране на пострадалите до специализирани болнични заведения от друга.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ХАХАХА
Коментиран от #18
09:09 31.01.2024
2 ТаУмВзе
Коментиран от #4
09:11 31.01.2024
3 Пич
09:16 31.01.2024
4 ХАХАХА
До коментар #2 от "ТаУмВзе":
След 30 години успешна демократична реформа на здравеопазването, така е?Коментиран от #12
09:22 31.01.2024
5 Не се излагайте
Бях в Лаос преди повече от 40 години. Тези машини бяха основен транспорт!
А тук ще спукаме балона от надуване!
Срамота!
Коментиран от #8
09:30 31.01.2024
6 Орел
09:39 31.01.2024
7 Уса
09:44 31.01.2024
8 ХАХАХА
До коментар #5 от "Не се излагайте":
Лаос. Къде е Лаос къде сме ние? НИЕ вървим на ЗАД? 35 години рушим изграденото?09:47 31.01.2024
9 Предвид
09:49 31.01.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 “ Спартан”
Ако, недай Бо , ви се наложи да разчитате на хеликоптера, молете се времето, да не е облачно , слънцето да не залязва на изток, да няма изригнал вулкан в Исландия, да няма свлачище в провинция в Китай, слънцето да не напича Аляска… БТР-те и родилки можеха да транспортират от най- трудно достъпни места в милата ни Родина!
Мила, Родино- гаврят се с теб!
10:01 31.01.2024
12 ТаУмВзе
До коментар #4 от "ХАХАХА":
Приключили сме Вчера, след 34 годин Кражбия са и у Война ще ни набутат. Само територията е важна, без матряла! Ако някой от тия хрантутници, можеше да Мисли до са да сме Излетели. Милиарди евро фондове Гепиха, но няма да има живи Роби да ги изплатят. Толко лачен Геноцид си е!10:06 31.01.2024
13 бай Гъдю
10:25 31.01.2024
14 Българин
Търговското здравеопазване е геноцид - то не печели от здрави хора.
10:30 31.01.2024
15 геодезист
10:30 31.01.2024
16 Суха съчка
12:29 31.01.2024
17 Един
12:34 31.01.2024
18 СЗО
До коментар #1 от "ХАХАХА":
И при това още не е пристигнал този прословут хеликоптер. Току виж нещо го забавило....12:37 31.01.2024
19 Акула
13:03 31.01.2024
20 Шегобиец
13:14 31.01.2024
21 Голяма
13:20 31.01.2024
22 Хххх
Вече и не говорят за извеждането на болниците и докторите от търговския закон. Безконтролно и безнаказано велможите с бели престилки грабят и убиват...
И какво като са подсигурили хеликоптери, като в болниците им умират деца, които са могли да спасят...
13:30 31.01.2024
23 БГ РОБ
13:42 31.01.2024
24 ВАСИЛ
15:14 31.01.2024
25 ДАНЧО
15:22 31.01.2024
26 Азазазаз
20:36 31.01.2024
27 Дейзи
19:43 02.02.2024
28 Бачев
19:48 02.02.2024
29 Калоянов
17:01 29.06.2024