Дали сме „за“ еврото, или против. Какво ще стане с валутния борд, който сега ни пази, ако приемем еврото… Пред ФАКТИ говори икономистът и политически анализатор Николай Ников.
- Г-н Ников, президентът Румен Радев предизвика политическите партии, след като обяви, че ще поиска хората да се изкажат за това дали да приемем еврото от 1 януари 2026 година през референдум. Друг е въпросът дали ще мине през парламента, но темата е хвърлена. Вие как гледате на нещата?
- Не на еврото, не на валутния борд! Да запазим българския лев, но обезпечен с нашите златни резерви и преминаване към президентска република. Това е правилният път за България. В случай, че все пак решим да останем под монетарно робство или да го сменим с друго, не се прави с референдум в последния момент без адекватна информационна обезпеченост.
- Но е факт, че валутният борд ни предпази от доста валутни сривове. Без борд нещата не стават ли много отвързани финансово…
- Вижте, няма друга държава в света, която да е 28 годни под валутен борд. А сега имаме голям дебат дали да приемаме еврото, или не. Единствената разлика е, че се откъсваме от контрола на Международния Валутен Фонд, за да се предадем на Европейска Централна Банка. И на всичкото отгоре дебати и референдуми за това на кой ще робуваме.
- Казвате робуваме, но все пак говорим за финансова стабилност и спокойствие за хората или…
- Позицията ни е крайно унизителна за страна, която има от всичко по много. Въпреки това казваме, че избирателите са глупави, политиците корумпирани, банкерите алчни и поради тази причина не желаем да имам собствена монетарна политика.
Вариантът е да опитаме сами, но не в условия на този изхабен парламентаризъм и разграден двор. Пътят е президентска република.
– За пореден път, когато говорим с вас, казвате това. Но готови ли сме за президентска република?
- Пак ще го кажа, пътят е президентска република, ограничена свободия, ясен път и геополитическа ориентация, собствена монетарна политика и български лев, обезпечен с нашето злато. Задължаваме златодобивните компании да продават златото на актуален курс на БНБ, както и стимулираме бизнесите и домакинствата да продават своето злато също на държавната банка. В случай, че съвсем не се справим с това, винаги може да се предадем на американци, европейци, китайци или руснаци да ни контролират посредством валутен борд, единна валута или какво там е актуално.
- Как хората ще бъдат убедени, че ще е по-добре. Все още си изживяваме нашата си демокрация, а президентска република е друг строй….
- Очевидно е, че народът не е узрял за този път на спасение и ни занимават в момента дали да приемаме еврото. Може би има някаква логика и очаквания, че Европа ще ни излива пари, но как народът може да знае това? Може също и да разчитаме на блокираните резерви, обезпечаващи съществуването на валутния борд. Казват, че ще бъдат откраднати, което е сигурно, както всички пари в държавата, но все пак ще направим нещо. Една магистрала, ако струва 10 млрд. евро, ще я направим за 30 млрд. евро заради кражбите, но ще имаме магистрала.
- И все пак. Какво мислите за приемането на еврото?
- Може би няколко години след приемане на еврото да се освободим от него и да започнем да водим наша монетарна политика. Има логика, защото нашето членство в Европа е брак по сметка и каквото успеем да вземем добре, после - ако фалира Европа, се махаме. Може пък да имаме държавници, които милеят за родината, което силно ме съмнява. Няма нищо лошо в референдумите, това е демократичен и справедлив способ, но ние ги правим по безумен начин.
- Нали имахме преди години референдум за това дали да строим АЕЦ "Белене", или не?
- Да, така е. Не можехме ли да пуснем държавната компания с този проект на световните борси и да проверим чрез пазара дали има смисъл, или не. Едва тогава да правим допитване до хората. В момента, в условия на тази пълна дезинформация, да питаме хората чрез референдум „за или против еврото“ е все едно да питаме бай Кольо от село Цвръкнево какви платки да ползваме за най-новия космически кораб на НАСА.
В лично качество на икономист смятам, че не трябва да приемаме еврото, защото освен гореизложените мотиви очаквам, че еврото ще се срине. Европа и западът като цяло са в тежка ситуация. Има свръхзадлъжнялост, скъпи ресурси, застаряващо население и забавени темпове на икономическо развитие.
В тези условия да предадем монетарния си контрол на Европа е, меко казано, авантюристично.
Това е лично становище, мога да го обоснова с факти и логични заключения, но в случая е необходимо много повече. Допитване до народа или ревизиране на решението за влизане е еврозоната трябва да стане, след като се чуят адекватни изводи на икономисти. Тези изводи трябва да се направят след дебати и сблъсъци на мнения от специалисти с различни убеждения и мотиви. Може би Българската академия на науките трябва да направят официално обобщение, за да се запознае цялата общественост с това и тогава да се прави референдум.
В случай, че обществото продължава да е толкова инертно и незаинтересовано, нищо чудно да приемем еврото, да настане икономически катаклизъм в Европа и да се върнем 100 години назад. Тогава вече ще сме бедни и съвсем неуки за наша монетарна независимост. С три думи - ще се обречем на бой, глад и диктатура. Народът трябва да стане по-бдителен и непримирим, за да може да изисква адекватност от тези, които взимат решения.
----------------
Николай Ников. Роден е през 1977г. Учил е „Международен бизнес“ в лондонския филиал на Американския международен университет в Ричмънд (American International University) и „Застрахователен и Риск мениджмънт“ в Сити Юнивърсити (City University Business School) в Лондон. Има също и докторантура по Икономика и Управление от ЮЗУ Благоевград. След динамична кариера в лондонското сити се завръща в България и до 2012 г. е развивал кариера в сферата на финансите. Също така е бил главен координатор в направление „Управление на мултинационални застрахователни програми“ към AIG, Европа (Великобритания), Лондон. В момента разработва теории и преподава в областта на икономическите и бизнес науки. Също така, развива бизнес в областта на индустриалното предприемачество.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ганя Путинофила
Коментиран от #12, #27
09:09 13.05.2025
2 пеласг
Това завинаги го компрометира.
Сетил се сега да си прави сметчици........
Коментиран от #118, #142
09:09 13.05.2025
3 Дрът русофил
Русофилите да потънат в инфлация като 1997г.
Коментиран от #159
09:10 13.05.2025
4 Иван
Коментиран от #9, #10, #14, #140
09:10 13.05.2025
5 Да приемем разплащане във всички валути
Коментиран от #78
09:11 13.05.2025
6 Сандо
Коментиран от #81
09:13 13.05.2025
7 Племето се хвана за еврото
Инвеститори няма, другите бягат!
09:13 13.05.2025
8 Майора
09:13 13.05.2025
9 Помним
До коментар #4 от "Иван":
Кутия цигари струваше 6 цента =100 лв. Сега струва $4.Коментиран от #39, #49
09:13 13.05.2025
10 Сандо
До коментар #4 от "Иван":
А ти помниш ли как ни докараха до това състояние?Не,разбира се,защото така и не разбирате големите игри на големите чичковци с малките алчни и невежи глупачета.09:15 13.05.2025
11 Кукавица кука
09:15 13.05.2025
12 провинциалист
До коментар #1 от "Ганя Путинофила":
Ами той човекът и той това казва - да махнем борда. Само че да гарантираме лева с наше си злато. Я махни петрола и виж какво ще стане с долара!Коментиран от #127
09:18 13.05.2025
13 Весел Патиланец
Коментиран от #16
09:19 13.05.2025
14 факуса
До коментар #4 от "Иван":
а помниш ли кой и защо го направи айвън,или не ти е изгодно да го пишеш09:27 13.05.2025
15 1488
09:29 13.05.2025
16 Ку-ку
До коментар #13 от "Весел Патиланец":
Така е и нагледен пример са "харвардските тарикати"..... 🤣09:31 13.05.2025
17 Артелерист
Коментиран от #141
09:34 13.05.2025
18 Валутен бордюр
09:46 13.05.2025
19 Просто човек
09:47 13.05.2025
20 Сзо
Коментиран от #30
09:48 13.05.2025
21 Никой
Защо в кабинета на този иначе млад човек - но все пак - се изтъква за величие - няма 1 книга - празно бюро, имахме един такъв колега - държеше си само визитки на бюрото, явно е бил толкова умен, че - не му трябва нищо.
09:48 13.05.2025
22 Пров е
09:48 13.05.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Прав е
Коментиран от #83
09:50 13.05.2025
25 ха ха ха
09:52 13.05.2025
26 Зззззз
Николайчо , ти за кой народ говориш , че не разбрах нещо ?
09:53 13.05.2025
27 Достатъчно е да спре вземането
До коментар #1 от "Ганя Путинофила":
на нови и нови млрд €. дългове. Куръсът се крепи единствено на тях.09:55 13.05.2025
28 Питане
Пак същите отново искат "червените куфарчета в действие.
Наглост по комунистически !!!
09:56 13.05.2025
29 Ников отдавна ратува
09:57 13.05.2025
30 Доста интересно е....
До коментар #20 от "Сзо":
Копейките дори мразят България, и обичат неистово Русия, обаче стоят на безопасно разстояние от нея, виж ония плужек волгата, от обич към Русия си смени и фамилията, да звучи по руска един вид, ама и той стои надалеч от матушка Русия, кльохнал се е в Брюксел в европарламента лапа евраци и плюе против ЕС, ама пак лапа европари, тъй че както пишеш доста интересни неща се се случват с нашите продажни русофили.09:58 13.05.2025
31 Адмирал Томас Магнум
10:00 13.05.2025
32 Родина
ще бъдем роби .
Коментиран от #79
10:02 13.05.2025
33 Педро Волгата Изруждение
10:03 13.05.2025
34 Госあ
Коментиран от #42, #72, #155
10:04 13.05.2025
35 Тоя какви ги плещи? 🙊
10:05 13.05.2025
36 Русофилче опростяло
10:06 13.05.2025
37 Ами
Коментиран от #85
10:06 13.05.2025
38 Ако
10:10 13.05.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Пффф
10:12 13.05.2025
41 Руснаков
10:12 13.05.2025
42 Пффф
До коментар #34 от "Госあ":
Да, сърбите не са в ЕС, станаха китайски наложници, ако не знаеш, там президента Ши решава, а Вучич е само изпълнител.Коментиран от #86
10:14 13.05.2025
43 Наблюдател
10:15 13.05.2025
44 Ванчо Михайлов
Коментиран от #50
10:16 13.05.2025
45 Селски Каратист Майстор
Завърши с 5.60 успех, нещо такова. Накрая транжира пилета. После продадоха една къща и си отвори магазин.
Коментиран от #102
10:16 13.05.2025
46 Руските ботове спамят
Имаме от всичко по много да се чете:
1.България внася стратегически ресурси като енергоизточници и храна срещу валута
2.страната е бедна на водни ресурси и проблема се задълбочава
3.Да раазчитаме че страната ще се издържа със добив на злато е просто нелепо
4.въвеждането на мита от съседните страни ще унищожи икономиката на страната за месеци
5.земеделската земя е собственост на малък процент български граждани и не предполага задоволяване на вътрешния пазар със собствено производство
Легендата за силната ръка която ще оправи България да се чете
В момента държавата се управлява от две тикви,тогава ще се управлява от една
Западна Европа е в демографска криза да се чете
В България смъртността е една от най-високите в Света и прираста на населението е един от най-ниските в Европа
Разбирате ли тоя другар на къде ви води или да
Коментиран от #95
10:18 13.05.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Пффф
Коментиран от #93
10:20 13.05.2025
49 Язе
До коментар #9 от "Помним":
Олего-френ, ама заплатата ти беше 3 долара. Демек 50 кутии.10:21 13.05.2025
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Факти
10:22 13.05.2025
52 Кривоверен алкаш
10:22 13.05.2025
53 ганю
не е авантюристично ами тъпанарско идиотско и анти национално решение
всичките зад това решение са за Алкатрас
правят го защото ЕС ги подкупва с 200млр. Евро които управляващите ще олапат
и народа освен да плаща и да трае не му остава нищо друго
трай коньо за зелена трева
Коментиран от #66
10:23 13.05.2025
54 По-добре
10:23 13.05.2025
55 Бай ГанЮ
10:25 13.05.2025
56 Дика
10:27 13.05.2025
57 ЕЦБ
10:28 13.05.2025
58 ...
10:28 13.05.2025
59 Българин
Ще ограбят всичките 70 млрд евро спестявания на хората, понеже едно яйце пак ще струва 1000 лева, като преди. Техните печалби ще са огромни, но огромната част от обикновените, от малоимотните, от бедните хора и пенсионерите ще бъдат доведени отново до просешка тояга - буквално без пари и с пенсии от по 4-5 евро на месец. При настоящите цени! Бизнесът няма да пострада толкова, а богатите хора, понеже затова са богати, ще се усетят навреме и ще минимизират загубите си, трансферирайки в евро и купувайки реални активи - понеже могат да си го позволят.
Това ще стане ако не приемем еврото. Защото след него ще падне борда.
Коментиран от #65, #69
10:30 13.05.2025
60 Пешо
10:32 13.05.2025
61 Киселяка
10:32 13.05.2025
62 Цвоков
10:32 13.05.2025
63 СПРАВЕДЛИВ
Позор е за такива "патриоти", които обслужвайки своите лични интереси, се опитват за пореден път, да продадат и унижат България, защото за тях тя е нищо, тъй като са чуждопоклонници!
10:33 13.05.2025
64 Завърнал се
10:33 13.05.2025
65 Многоточев
До коментар #59 от "Българин":
Много точно казано човек.самата Истина. Това се случи и 1997г. Не е.с. точи ножа да открадне милиардите евро спестявания на българия, а именно продажници като фатмака и путлераските копейки. Единствените които откраднаха пари и имоти на българина са комунягите ,1945 с национализацията и 1997г с фалита на банките.10:36 13.05.2025
66 Пешо
До коментар #53 от "ганю":
Тъпанарско е долара да струва 3000 лева, заплатата да е 3 долара и ти пак да си искаш лева.10:36 13.05.2025
67 Истината е нужна!
Голямо "робство" е еврото в държави като Германия, Нидерландия, Франция, Австрия...и аз искам да съм "роб"! КОЙ ИМ ДАВА ТИТЛИ И ВЪЗМОЖНОСТ ДА ПРЕПОДАВАТ НА ТАКИВА СЛУЧАЙНИ И КАТО ТОЗИ?
Коментиран от #145
10:37 13.05.2025
68 Цонков
Коментиран от #74
10:37 13.05.2025
69 Точно така е...
До коментар #59 от "Българин":
Както си го написъл, но повечето русофилско-комунистически чугунени кратуни няма да те разберат, те си искат мизерията и Русия, това е, вари го печи го, то си знае, лева... Русия... лева.... Русия..
Коментиран от #76
10:37 13.05.2025
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Хаха
10:40 13.05.2025
72 Факти
До коментар #34 от "Госあ":
Удобно забравяш, че сърбите бяха МНОГО пред нас по комунизма, защото бяха много по-свободни и отворени за запада. Оттогава имат традиции в производството, каквито ние никога не сме развивали. Знаеш ли например откога Сърбия прави автомобили в партньорство със западни марки? Сърбия е по на запад от нас и има други съседи. Въпреки това, ние днес имаме по-висок стандарт на живот и това е само благодарение на ЕС. Всяка година сме нетен бенефициент и сме милиарди отгоре. Като ще ни сравняваш с някой, сравнявай ни с балтийските държави, които бяха съветски републики и бяха тотално подчинени на Русия. Те бяха по-зле от нас когато падна комунизма. В началото на 90-те влязоха в борд и после приеха еврото. Днес са много по-добре от нас.Коментиран от #89
10:42 13.05.2025
73 Свидетелят в ръжта
10:43 13.05.2025
74 Бате Георги
До коментар #68 от "Цонков":
Напротив, точно заради такива идиоти трябва да влезем в еврото, нека ги показват.Коментиран от #114
10:43 13.05.2025
75 Милионер
10:44 13.05.2025
76 Дедо Пене
До коментар #69 от "Точно така е...":
Да заминават за Сибир, като искат рубла и Русия!!!10:44 13.05.2025
77 Икономист
10:45 13.05.2025
78 Истината е нужна!
До коментар #5 от "Да приемем разплащане във всички валути":
Турската лира, драги е с девалвация -60% за една година....това ли искаш?10:46 13.05.2025
79 Златото
До коментар #32 от "Родина":
ни замина за СССР още по татово да ни го пазят там. Още го пазят и отказват да го върнат. За наша сигурност, явно, да не вземем да го изхарчим за глупости10:48 13.05.2025
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Пенсионер
До коментар #6 от "Сандо":
Ти си в зоната на гл.у.п.аците, а българите искат да са в Еврозоната на "бедните" държави. .ГФР, Холандия, Австрия, Франция!!!10:49 13.05.2025
82 Ако
10:50 13.05.2025
83 Ванга
До коментар #24 от "Прав е":
ЗЕЛАНИЯТ ЧОРАП е великан само за едноклетъчни като теб! СРАМНО Е, ЧЕ ИМАМЕ ТАКЪВ ПРЕЗИДЕНТ10:51 13.05.2025
84 Констатираща
Изказването на Николай Ников е точно и правилно, но едва ли ще се разбере и приеме радушно от определена част от населението, която не служи на народа, а на определени кръгове и държави с меркантилни интереси към България.
10:52 13.05.2025
85 Евростат
До коментар #37 от "Ами":
Ти Възрожденец ли си ,че славиш вече долара и Тръмп...узапти се малко!10:54 13.05.2025
86 Госあ
До коментар #42 от "Пффф":
Абе не знам таа работа, ама знам че сръбските студенти по Биотехнологии и Молекулярна Биология могат да работят в най мощния институт за биотехнологии в света - БейджинДженомикс. Студентите от Техническия им Университет могат също да си намерят работа в развойния център на Хуавей в Сърбия или в много други индустриални звена. Също така Университета в Белград е с няколко десетки места от нашия - Софийски. Е такива работи, бате. Дето трудно ги разбирате.10:59 13.05.2025
87 Истината е нужна!
11:00 13.05.2025
88 коко
11:02 13.05.2025
89 Госあ
До коментар #72 от "Факти":
Не. В България беше една от трите най мощни изчислителни машини в света в БАН. Другите две бяха в Япония и сащ. Изнасяхме изчислителна електроника и биотехнологични продукти за целия свят. Имахме множество съвместни проекти с Япония и Франция, за разлика от сегашното положение, когато сините скакалци парират всякаква колаборация с технологичен Китай !Коментиран от #96
11:02 13.05.2025
90 Ало факти
11:06 13.05.2025
91 Абе
11:06 13.05.2025
92 Боже пази
11:07 13.05.2025
93 Констатираща
До коментар #48 от "Пффф":
Именно, защото е учил и бил там, е разбрал истината, домиляло му е истински за България и не може да бъде подкупен. За това има поговорка "Не питай пътник, а патник"11:07 13.05.2025
94 Абе аланкоулу....
11:11 13.05.2025
95 6566
До коментар #46 от "Руските ботове спамят":
Аман от такива "учени" за които ПРОБЛЕМА се задълбочава вместо ПРОБЛЕМЪТ!!!Аман и от късогледи политици, които на виждат по-далече от носа си...и очите им не стигат по-далече от ЕВРОТО... Скептикът вижда как еврото си отива и ... помни едни думи на Ванга за бъдещето ни...Все пак тази жена много работи е виждала и точно предсказвала...Ако имате мозъци в главите ги поразмърдайте...Беше частна собственост, стана обща собственост и отново частна собственост...Аналогично се очаква беше лев ще стане евро и после сещайте се ... пак лев...
11:11 13.05.2025
96 Имал си илюзии
До коментар #89 от "Госあ":
По времето на соца с калпавите копия на американски компютъри наречени "Правец"....И що за развита в електрониката страна бяхме като едит транзистор струваше 3.50 лева а в ГФР 12 пфенига,да не говорим че МОСФЕТ и ЦМОС схеми въобще нямаше....Коментиран от #104, #105
11:13 13.05.2025
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 1236
11:14 13.05.2025
99 тома реални
11:16 13.05.2025
100 Жоро димитров
Той не знае още откъде пикае кокошката!!!
11:19 13.05.2025
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 СПРАВЕДЛИВ
До коментар #45 от "Селски Каратист Майстор":
Това се дължи на съвремието и сегашните ценности. Повечето специалисти, завършили отлично, не могат да се реализират в живота и работят каквото им падне, за да съществуват, ако не опитат да си търсят късмета в любимата чужбина, като слуги но... Само да са зад граница.Коментиран от #113
11:20 13.05.2025
103 Жоро димитров
11:21 13.05.2025
104 Госあ
До коментар #96 от "Имал си илюзии":
Не, пак разтегате лакърдии. Има статистика и документи. Не съм споменавал Правец, въпреки че безспорно трябва. И да знаеш, първият микропроцесор е японски, не американски.11:23 13.05.2025
105 Констатираща
До коментар #96 от "Имал си илюзии":
Българин е създал компютъра и е срамота да се говори така за постиженията на България, само и само да се защитават чужди интереси! Всички знаем по история, че в България винаги е имало такива чуждопоклонници, които са се срамували от нея, но именно на тях, мястото им не е тук.11:28 13.05.2025
106 Щом
11:35 13.05.2025
107 Ну заяц!
11:35 13.05.2025
108 Лтлт
11:38 13.05.2025
109 Тоя
11:43 13.05.2025
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 Този коментар е премахнат от модератор.
112 Тоя
11:46 13.05.2025
113 Без ценности
До коментар #102 от "СПРАВЕДЛИВ":
Според едно времешните ценности млад специалист инженер и научен сътрудник е трябвало да ходи да реди тротоари, за да се класира за жилище. Да не говорим пък за редовните бригади да берат чушки и ябълки.11:57 13.05.2025
114 Чичо Ваньо
До коментар #74 от "Бате Георги":
Точно това обяснявах на един приятел - анти-евро - махнат ли борда, а много интереси има да се махне, ще станем милионери и защото не искам да се повтори 1997-ма. Той "Ама как ще махнат борда?". Ей тъй! Лесно! И искам еврото защото не вярвам на нашите "брокер-специалист-икономисти" мафиози.11:59 13.05.2025
115 000
Коментиран от #119, #123, #158
12:02 13.05.2025
116 Хахаха
Смях и позор за подобни предателчета ….
12:12 13.05.2025
117 Опааа
12:16 13.05.2025
118 Този коментар е премахнат от модератор.
119 Въпрос
До коментар #115 от "000":
Твоето проспериращо НРБ не фалира ли, не банкрутирали ли през 80-те години? За да се стигне логично до оня 10-ти ноември 1989 година. Скрий се, кремълска опорна точко!Коментиран от #120
12:30 13.05.2025
120 000
До коментар #119 от "Въпрос":
????12:40 13.05.2025
121 Пламен
12:51 13.05.2025
122 Тореро
Коментиран от #125
13:03 13.05.2025
123 Този коментар е премахнат от модератор.
124 Тореро
13:07 13.05.2025
125 Този коментар е премахнат от модератор.
126 Този коментар е премахнат от модератор.
127 стоян георгиев
До коментар #12 от "провинциалист":
Как.ще.го гарантираш със злато? Тоя иска да се махне борда щото в каламбура ще прави пари а ти ще обеднееш.само че това не ти го казва щото му трябват баламурници.13:25 13.05.2025
128 ескандер3
13:27 13.05.2025
129 Кеефф
13:33 13.05.2025
130 прогноза
13:33 13.05.2025
131 ФАКТ
Родители,баба,дядо.
И НЯМА ЕВРО,НЯМА ВАЛУТИН БОРД,
А ИМА ОФШОРНИ ФИРМИ БЕЗ ОТКАТ,
СЕНЧЕСТА ИКОНОМИКА,ХИПЕР ИНФЛАТИЯ
ТОВА ВЕЧЕ ГО ПРЕЖИВЯХМЕ,"ИКОНОМИСТЕ"
13:43 13.05.2025
132 кой тоз
13:49 13.05.2025
133 инж. Ганчо Илков
Коментиран от #135
13:51 13.05.2025
134 Факт
13:54 13.05.2025
135 Какъв БРИКС?
До коментар #133 от "инж. Ганчо Илков":
Той съществува само на хартия, и накрая този БРИКС може да се окаже оксиморон.Коментиран от #148
14:06 13.05.2025
136 браво
14:13 13.05.2025
137 БУГАРАш!
14:20 13.05.2025
138 Българин
14:22 13.05.2025
139 Павел пенев
14:38 13.05.2025
140 Павел пенев
До коментар #4 от "Иван":
А ти помниш ли, когато преди 1989 год. 1 долар беше равен 0,93 лв. и 1,45 лв. за западни туристи? Явно не помниш, защото вие от демократичната общност сте българска измет.Коментиран от #144, #157
14:42 13.05.2025
141 Чалма с петолъчка
До коментар #17 от "Артелерист":
Не 5 минути след, а само да се чуе слух за махане на борда и банките и чейндж бюрата ще се задръстят14:51 13.05.2025
142 ИСТИНАТА
До коментар #2 от "пеласг":
КОЛКО ПО-БОГАТИ СТАНАХА СТРАНИТЕ ОТ ЕВРОЗОНАТА, СЛЕД КАТО ВЪВЕДОХА ЕВРОТО?Сравнение на БВП на човек преди и след присъединяване към еврозоната:
Страни приели еврото през 1999 г.:
• Австрия: $28,000 → $52,000
• Белгия: $27,000 → $50,000
• Финландия: $26,000 → $49,000
• Франция: $26,000 → $45,000
• Германия: $29,000 → $51,000
• Ирландия: $25,000 → $90,000
• Италия: $24,000 → $36,000
• Люксембург: $45,000 → $130,000
• Нидерландия: $27,000 → $53,000
• Португалия: $12,000 → $28,000
• Испания: $18,000 → $35,000
Страни приели еврото по-късно:
• Гърция (2001): $12,000 → $20,000
• Словения (2007): $20,000 → $30,000
• Кипър (2008): $23,000 → $30,000
• Словакия (2009): $17,000 → $26,000
• Естония (2011): $14,000 → $28,000
• Латвия (2014): $15,000 → $25,000
• Литва (2015): $16,000 → $28,000
• Малта (2008): $18,000 → $32,000
• Хърватия (2023): $17,000 → $19,000
При почти всички държави БВП на човек нараства след въвеждането на еврото. Най-големи скокове: Ирландия, Люксембург, Естония.
Индексът на човешкото развитие (HDI) сочи, че всички страни в еврозоната имат “Много високо развитие”.
14:53 13.05.2025
143 Шах
14:57 13.05.2025
144 Този коментар е премахнат от модератор.
145 Язе
До коментар #67 от "Истината е нужна!":
И аз, ако може в Робски Люксембург или Робско Монако.15:10 13.05.2025
146 Пекан
Значи, президентска република по тези географски ширини означава абсолютен автократизъм, тип Турция/Иран/Русия, но без националистическия привкус. Днес може да изглежда красиво, но утре, когато почнат ограниченията, едва ли ще е толкова красиво.
Относно предложението за златния стандарт. В момента, България има около 5-6 млрд лева златен резерв и 30 млрд лв в циркулация..Та, как по-точно този мозък предлага да ги изравним? Да купим злато за 25 млрд (с какви пари?) или да редуцираме левовете в циркулация до 5 млрд (това определено би помогнало на икономиката, икономисте)?
на 100% съм съгласен, че трябва да има дискусии на ниво ЕКСПЕРТИ, а не крепостни селяни (българското общество), но когато това предложение се сложи до "утре, като фалира Европа.." очевидно, че експертизата липсва тук...
15:19 13.05.2025
147 Нищо ново!
16:29 13.05.2025
148 инж. Ганчо Илков
До коментар #135 от "Какъв БРИКС?":
Като "Светлото Бъдеще", с което Болшевишката БКП обещаваше 45 години. Цялото Строителство на Социализма, другарят Тодор Живков определи в изказване на Конгрес на БКП, като едно "недоносче". Остатъците от Болшевизираните български Комунисти, все още вярват, че Путин ще ги заведе в Комунизма. Блажени са вярващите! Общество, насилствено пролетаризирано чрез Диктатура и Тероризъм, привикнало да живее наведено пред Партийния Ръководител, няма как да знае що е Демокрация, Пазарна Конкурентно способна Икономика, Покупателна Способност и Жизнен Стандарт.17:01 13.05.2025
149 Тони Монтана
17:36 13.05.2025
150 отъ вскчко
18:13 13.05.2025
151 Този коментар е премахнат от модератор.
152 Ганьо
19:28 13.05.2025
153 Георги димитров
20:39 13.05.2025
154 Гост
20:42 13.05.2025
155 Доктор Пешо
До коментар #34 от "Госあ":
Пийте си редовно хаповете.И по малко чалга.Да и козерките на гарите непадат.Китайските пътища в Сърбия са добри и най вече метрото й което нямат.
21:48 13.05.2025
156 големсмях
21:59 13.05.2025
157 Истината е нужна!
До коментар #140 от "Павел пенев":
Дрън.дьо това не е долар, а измислен валутен лев, който е равен на 0,88-0,95 -долар но се водеше бутафорно на сметка и нямаше нито копюри, нито монета...комунистическа измислица да приберат доларите на работещите в арабските страни!!!Еврото е конвертируема валута, но левът, рублата, юана, злотата, леята, форинта не са!!!
01:25 14.05.2025
158 Дон Строгано
До коментар #115 от "000":
За 45г. България фалира 2 пъти...1967г.целият златен резерв пратен в СССР и 1988г.България с външен дълг 10млрд.долара, при БВП-22млрд долара!2024г. БВП на България е 120млрд.долара!!!т.е.почти 6 пъти повече от 1988г.
01:31 14.05.2025
159 Инфлацията
До коментар #3 от "Дрът русофил":
Беше изкуствено предизвикана , за да свалят Виденов. Това беше нашия "Майдан" с платените "протести" и "барикади". Изядохме дървото, а даже и не разбрахме..04:24 14.05.2025
160 БАБЕТ!
13:51 15.05.2025