При проектирането на превозно средство окачването се тества със специфични размери на колелата и гумите, за да се постигне оптимална производителност. Тоест, ако колата е оборудвана с 15-цолови джанти, но като допълнително оборудване се предлагат 16- и 17-цолови, то тогава инсталирането на последните няма да навреди на автомобила. Самият производител посочва и препоръчителните размери на гумите, които също трябва да се спазват.
Иначе, по-големите джанти в много от случаите тежат повече, което води до увеличаване на т.нар. неподресорна маса (тоест онези компоненти, които не са носени от окачването). Това може да повлияе неблагоприятно на работата на самото окачване. Също така, когато инсталирате по-големи джанти, ще трябва да инсталирате по-нископрофилни гуми, което ще намали комфорта и возията като цяло.
Освен, че може да създаде проблеми, такъв тунинг е и доста скъп. Леките сплави или кованите джанти струват няколко пъти повече от стандартните джанти. Гумите с нисък профил също са доста пъ-скъпи от препоръчаните от производителя модели.
Също така големите колела могат да повлияят и на точността на показанията на скоростомера. Факт е, че производителите на автомобили регулират скоростомерите, според предвидените от тях размери на гуми и джанти, така че след увеличаване на размера на колелата показанията ще станат неточни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАЙ Х@Й‼
- Радо, а знаеш ли, къде мога да си платя парното на колата??? Благодаря предварително.
Коментиран от #7
14:49 02.11.2021
2 БялаКраставица
Коментиран от #12
14:50 02.11.2021
3 БМВист
Коментиран от #4, #5, #6
14:59 02.11.2021
4 Маймунев
До коментар #3 от "БМВист":
Ти се радвай, че изобщо пали.15:02 02.11.2021
5 Простое
До коментар #3 от "БМВист":
С ковчег!15:02 02.11.2021
6 18 цола джанта ли е
До коментар #3 от "БМВист":
Лагерна количка ли е. Да нямаш е36 320i15:05 02.11.2021
7 Зад храста
До коментар #1 от "БАЙ Х@Й‼":
Има едни човечета с жилетки, дето стоят край пътя - като ти дойде времето ще си платиш и парното, и срока на годност на аспирина в аптечката, и налягането в пожарогасителя, и ъгъла на осветяване на мигачите, и чистотата на номера от 100м. гледан през слънчевите им очила...15:12 02.11.2021
8 Шеф Токев
15:13 02.11.2021
9 БМВист
Коментиран от #16, #34
15:23 02.11.2021
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Нямам срам
16:09 02.11.2021
12 леле
До коментар #2 от "БялаКраставица":
Ти нищо не каза.Колко трябва да е протектора?
16:20 02.11.2021
13 тези журналя
Коментиран от #14, #17
16:27 02.11.2021
14 Не за всеки
До коментар #13 от "тези журналя":
Моите зимни гуми са R13/h65/ с 5 инча джанта а летните R14/h55, 6 инча джанта. Има таблица за офсета, можеш да изчислиш колко да излезе навън, за да не трият по калника.16:46 02.11.2021
15 Емигрантъ
Коментиран от #24
18:21 02.11.2021
16 Хахах
До коментар #9 от "БМВист":
Пичаго, точно във Ф1 и ВРЦ ползват 13" и 15" съответно. Защото теглото, което мотора трябва да завърти е по-малко. ;)Коментиран от #21
22:52 02.11.2021
17 Хахах
До коментар #13 от "тези журналя":
Обясни на тия от Ф1 защо трябва да махнат 13" и да сложат 20". Явно те са тъпи, а ти умен? Те не са открили алуминиевите джанти или? ХахахКоментиран от #19, #20, #22
22:54 02.11.2021
18 Риналдю
Коментиран от #23
23:32 02.11.2021
19 до хилещия се
До коментар #17 от "Хахах":
Какво искаш да кажеш. Не аз а автора на статията пише че стават по тежки. Явно си доста босичък. Но ми отговори кой комрлект е по тежък? 13" джанта с 65 профил или 14" с 55 профил?23:45 02.11.2021
20 Абе умнико
До коментар #17 от "Хахах":
Прочети хубаво какво съм написал и тогава хахаха. Много хора с гумени кратуни.23:52 02.11.2021
21 БМВист
До коментар #16 от "Хахах":
Пълни глупости, излагаш се. F1 колите освен, че имат 4 гуми и двигател, нямат нищо общо с един нормален автомобил. Като ги даваш за пример, дай да караме на сликове освен. И вземи прочети малко, грам не си в час. По правилник, във WRC, се използват 15" за "черни" пътища и 18" за асфалт.Коментиран от #25
23:55 02.11.2021
22 до хилещия се
До коментар #17 от "Хахах":
13" джанта с 65 профил и 14" с 55 профил имат една и съща обиколка, 14" с 55 профил е по стабилен на завоите. Не се прави на умниче.Коментиран от #33
23:57 02.11.2021
23 БМВист
До коментар #18 от "Риналдю":
Роналдооо, явно си доста незапознат. Не знам защо производителите не преместят спирачките при вътрешните карета, че да може всички коли да са с 13-ки и да спрат да развалят колите с тези големи, лоши, страшни джанти.Коментиран от #26
00:05 03.11.2021
24 емигранте
До коментар #15 от "Емигрантъ":
Ако си прочетеш книжката или отвориш капачето за зареждане ще видиш при различни цолове, профил, широчина и пасажери колко да напомпиш гувата. При мен са 3 размера на цол, профил и широчина. Единствения проблем за широчината е да знаеш колко трябва да са офсета на джантите. Ако разбираш за какво иде реч.Коментиран от #30
00:07 03.11.2021
25 WV Sport
До коментар #21 от "БМВист":
Напълно правилно, профила на гумите са обратно пропорционални на цолажа на джантите. Ама тука едни много знаещи.00:28 03.11.2021
26 Риналдю
До коментар #23 от "БМВист":
Големите джанти вървят със съответните изчисления на всички останали компоненти от автомобила и когато са заводски естествено,че дават предимства.Това важи донякъде и за модификациите от известни тунери,които правят съответните промени професионално и след редица тестове за които се изисква одобрение от официални институции.А това,че някакви родни комплексари са сложили големи джанти на вехтите си каруци е просто един безполезен селски "тунинг",както "кюнеца" отзад и "ангелските очи" отпред.Палячовци.Коментиран от #27, #29
00:46 03.11.2021
27 БМВист
До коментар #26 от "Риналдю":
Безполезен е за некомпетентни шофьори, какъвто изглежда си. Какво се филмираш с изчисления, иснтитуции и какво ли не. Да не правиш кола от нулата. Би ли ми обяснил с твоите извънземни изчисления, ако монтираш джанта с подобно тегло, със същата ширина, същия офсет, и съответния размер гума, че да запазиш оригиналния диаметър, колко отбора учени ти трябват, за да повярваш, че не си влошил нищо в колата? Пък дори и да измениш тези параметри, то много сложно да седнеш 1 час да прочетеш какви ъгли и параметри по окачването трябва да провериш, че да нямаш отрицателен ефект.Коментиран от #28
02:24 03.11.2021
28 Не си хаби думите
До коментар #27 от "БМВист":
За този, който няма да те разбере. Мързела не убива а уморява, като "колегата", вместо да почете 1 час, той се мори да пише глупости. Ама той и автора на статията, по голямата джанта по тежка , да но комплекта за постигане на същия диаметър, е по лек.09:01 03.11.2021
29 Риналдю,чо
До коментар #26 от "Риналдю":
Не знам какво имаш в предвид за голяма джанта. Ако е цола, монтираш гума с по нисък профил да запазиш диаметъра. Ако е за широчина на гумата там трябва да се съобразиш с J на джантата колко инча е и от където трябва да се изчисли и офсета. Не се шашкай, в интернет пространството има калкулатор и какво можеш относно джанти и гуми за твоята марка и модел на автомобил. Ама пустия му навик да не се чете. Почети и се върни.09:30 03.11.2021
30 Емигрантъ
До коментар #24 от "емигранте":
Ако прочетеш внимателно поста ми ще проумееш, че не можеш да промениш нищо по автомобила си ОСВЕН ако не е изрично указано от производителя или имаш неговото писмено разрешение. Получава се глупав диалог. Човек в желанието си да опонира не чете и не мисли.Коментиран от #32
09:33 03.11.2021
31 Това нали ти си го написал?
10:04 03.11.2021
32 Това нали ти си го написал?
До коментар #30 от "Емигрантъ":
"В Германия не може да си смениш цолажа на гумите без да имаш документ от TÜV." И аз ти казвам че без TÜV можеш да смениш цолажа и широчината на джантите. Производителите са посочили опции. Възползвай се от съвета си и чети постовете.10:11 03.11.2021
33 Състезател
До коментар #22 от "до хилещия се":
Това изобщо не е вярно. При реални други условия, ако твърдостта на борда е същата като при 13/65 и 14/55 , 13-ката ще е много по-добра. Не случайно формулите карат на 13" , а тази година като тестваха 18" със същите коли бяха много по-бавни.Коментиран от #40
11:15 03.11.2021
34 КонТрол
До коментар #9 от "БМВист":
Гледам, че ги разбираш нещата. Ако може да ми отговориш защо във Формула1 са с тринайски???Коментиран от #38, #39
11:27 03.11.2021
35 smeh
11:48 03.11.2021
36 qwerty
Коментиран от #37, #44
11:53 03.11.2021
37 smeh
До коментар #36 от "qwerty":
И аз съм забелязал по груби бакалски сметки, че всеки цол качва грубо около 3кг тегло на джанта+гума. А разхода с колко мърда?Коментиран от #41, #42
11:59 03.11.2021
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 БМВист
До коментар #34 от "КонТрол":
Ще пиша бавно, че гледам бавно схващаш. Даваш крайно нерелвантни сравнения. Какво е общото между Ф1 кола и шосеен автомобил? Пропорции ли са, тегло ли е, условия ли са? Ти на 13-ки сликове ли караш? Не случайно дадох за пример WRC, защото състезанията се провеждат и на обществени пътища със шосейни автомобили. Давам друг жокер, защо всички суперколи са с големи джанти? Защо в DTM карат на 18ки? Ако 13-ката беше универсалният отговор, със сигурност щяха да проектират по друг начин спирачките и да слагат 13-ки то F1 на всичко. Жалко е как не може да се аргументирате.Коментиран от #45, #51
12:27 03.11.2021
40 състезательо, пишман
До коментар #33 от "Състезател":
Не вникваш в детайлите. При 13"h65 и 14"h55 диаметара /обиколката/ е един и същ. За каква по бързина пишеш. А колкото до F1 с 18" развиваха по голяма скорост но по бавно се ускоряваха.Коментиран от #54
12:39 03.11.2021
41 до smehчо
До коментар #37 от "smeh":
Не цола качва , а широчината. Ако увеличиш цола и намалиш профила на гумата без да увеличаваш ширината на гумата и джантата е с едно и също J и офсет. Комплекта / при правилен избор, на профила за да запазиш диаметъра/ с по големия цол ще е полек пак при условие че джантите да са от един и същи производител, както и гумите.Коментиран от #55
12:51 03.11.2021
42 Бакалска сметка
До коментар #37 от "smeh":
Разхода се качва от широчината на гумата, има по голямо триене с асфалта.12:54 03.11.2021
43 какъв спор
13:03 03.11.2021
44 Това не е база за сравнение
До коментар #36 от "qwerty":
Гумите са с различна ширина това са плюс гр., джантите за тези гуми са с различно J още плюс гр. и офсета е по голям още гр. Джантите не са от един и същи производител както и дизайн, гумите и те от различен производител. И какво сравнение можем да направим. Направи си справка в интернет.13:37 03.11.2021
45 Механик
До коментар #39 от "БМВист":
Ми те във ВРЦ карат и с други масла. Съеднителите им са коренно различни също. Окачването, приборите, седалките, коланите и те.За това какво ще кажеш "релативно"?Чувал ли си думата "хомологация"? Знаеш ли какво означава?Знеш ли колко години е живота на един колан или седалка във ВРЦ? Ти сменяш ли си твоите според тия правила?
А какво ще се случи, ако "стабилната" ти кола с нископрофилната гума се цапардоса в ръба на бордюра? По-безопасна ли става?
Всяко изменение на гуми, джанти, ходова част,управление, спирачки, осветление, чистачки и изобщо на неща, които са свързани с безопасността на движение са ЗАБРАНЕНИ според закона (и не само в БГ). Това, че катаджиите и на прегледа не те спират от движение е просто защото "тук така си правим".
Да, с големите джанти и нископрофилните гуми, колата добива по-хищен и спортен вид, но това не означава, че е правилно.
Ако колата ти става по-стабилна с тия джанти, що не ни задължават да си ги сменяме, а ни задължават за зимни гуми, например?
Коментиран от #46, #47, #53
14:28 03.11.2021
46 Какъв механик си? на каруци
До коментар #45 от "Механик":
Отвори капака за гориво и там пише колко да е налягане на гумите при различните гуми по цол, протектор и широчина. Същото пише и в книжката. Каква теория развиваш? Производителя е дал опции за нисък и висок профил на гумата. При мен има 13" и 14", профил на гумата h55 и h65, широчина 175 и 185. Какви ги пишеш?Коментиран от #48
14:42 03.11.2021
47 Какъв механик си? на каруци
До коментар #45 от "Механик":
Отвори капака за гориво и там пише колко да е налягане на гумите при различните гуми по цол, профил и широчина. Същото пише и в книжката. Каква теория развиваш? Производителя е дал опции за нисък и висок профил на гумата. При мен има 13" и 14", профил на гумата h55 и h65, широчина 175 и 185. Какви ги пишеш?14:44 03.11.2021
48 механик
До коментар #46 от "Какъв механик си? на каруци":
Абе аз какъв съм механик е едно на ръка, ама ти, че не можеш да осмисляш прочетеното е ясно, което говори зле.Аз съм писал за "промени свързани с безопасността на движение". Тоест, всичко, КОЕТО Е ИЗВЪН ПРЕПОРЪКИТЕ НА ПРОИЗВОДИТЕЛЯ. Това схващаш ли го или да обяснявам като за особено надарени?
Не случайно попитах дали знаете какво е "хомологация", ама явно и там няма кой да чете и най-вече да схваща.
Коментиран от #50
14:47 03.11.2021
49 Къде в коментар #39
15:01 03.11.2021
50 Къде в коментар #39
До коментар #48 от "механик":
Прочете за промени свързани с безопасността на движение, Тоест, всичко, КОЕТО Е ИЗВЪН ПРЕПОРЪКИТЕ НА ПРОИЗВОДИТЕЛЯ. Това схващаш ли го или да обяснявам като за специални потребности?15:07 03.11.2021
51 КонТрол
До коментар #39 от "БМВист":
Толкова си далече от истината, че години да ти се обяснява няма да разбереш. Ти ми даваш пример с WRC където колите са съвсем различни от тези които се движат по пътищата. И аз ти дадох подобен пример. Обаче твоя бил верен, а моя не ! Говориш за устойчивост, добре, кое ще вземе по-бързо завоя F1 или WRC и кое развива по-висока скорост. За едно си прав, не съм карал с 13ки сликове, но съм карал 13ки и 18ки полусликове и мога да ти кажа, че като поведение са почти същите. Но при 18ки имаш повече място за СРИРАЧКИ. И това е една от най-важните причини на мощните коли да се слагат по големи джанти.Коментиран от #52
15:13 03.11.2021
52 БМВист
До коментар #51 от "КонТрол":
Разбира се, че WRC колите са различни, въпросът е, че са базирани на шосейни автомобили. F1 колата няма никакви допирни точки с една шосейна кола. Какво да сравняваме F1 предвид скоростта, която развиват, пистите, на които карат, температурите, които развиват гумите за да имат нужното сцепление, окачванята, изпипаната аеродинамика и т.н. и т.н. Там да се мине от 13 на 18 ще доведе до толкова много изменения, че няма накъде. Отделно, че гумите, които ползват във F1 нямат нищо общо с тези, които са за нормалните коли. Аз от самото начало говоря за това например да се мине от 16 цола на 18 цола, като не се изменя драстично офсет, ширина и се подбере качествена джанта, която не е много по-тежка. Хубави, оригинални 18-ки са по-леки от много заводски 16-ки. Отделно, че с по-бързо каране по завои, гумите с по-висок профил почват да стъпват по страничния борд, а не на грайфера. Въобще не може да и да става на въпрос за сравнение между 13-ката от F1 и 13-ката, която ще си я сложиш на колата. Стотици хиляди километри имам вече на нископрофилни гуми по нашите пътища и нямам никакъв проблем с това. Да, по-лоши вози колата, да повече се разбива окачването, но поведението на колата е значително по-добро и аз го предпочитам.15:56 03.11.2021
53 БМВист
До коментар #45 от "Механик":
Майстореее... бордюр с каквто и да го целиш, резултатът е горе долу един. Ти с 16-ката да не ги къртиш, като ги целиш? Ясно е, че всяко едно нещо в тези коли е модифицирано и то си има причина за това. Ти може ли да ми кажеш защо 18-ката е предпочитана за асфалт във WRC, пък на шосейна кола влошава поведението? Свържи се с "балъците" и ги светни да сложат 13-ки. Спирачките може да ги направят като в хамъра, при вътрешните карета, така могат да си слагат всякакви цолажи и да спрат да съсипват колите с тия 18-ки. И последно, колата става по-стабилна при определени условия. Като си караш бавно или градско, или пък гониш икономия, няма смисъл. На всеки според нуждите и стила на каране. Аз така или иначе не мога да сложа по-малка джанта от 17-ка заради спирачките.16:05 03.11.2021
54 Състезател
До коментар #40 от "състезательо, пишман":
Това също изобщо не е вярно, магнезиеви джанти които ползват Ф1 са по-леки от гумите им и следователно по-леко ускоряват. Проблема е с устойчивостта на гумите във високо натоварване. Високия профил се гъне много и много размества площта на която седи. Ниския профил няма такава възможност и в един момент просто изпуска директно. Пробвай да вземеш една кола на задно и да я дрифтиш с 18-ки с нисък профил и с 15-ки 65-ци и ще видиш, коя по-лесно тръгва. Гледай теглото гума+джанта да им е еднакво за да са ти акуратни резултатите.Коментиран от #57
16:06 03.11.2021
55 smeh
До коментар #41 от "до smehчо":
Не винаги е така, има един показател свързан със съпротивлението на гумата при търкаляне. За жалост колкото по-добро сцепление има една гума, толкова е по-висок Rolling Resistance-a и съответно разхода. Иначе съм съгласен, че зависи И от ширината, но моите сметки пак казвам са Мноого бакалски...имам едни 19-ски, които са по-леки от стандартни 17-ки/със същата ширина 8.5j/, но трябва да намеря и леки 19-ки гуми с които да ги обуя. А А4-ката тежи близо 1700кг и не знам дали няма да кривя джанти или да направя балони в първата по-сериозна дупка...та така пълно щастие няма :)16:31 03.11.2021
56 волен сидеров
16:49 03.11.2021
57 БМВист
До коментар #54 от "Състезател":
Как хубаво засегна темата за дрифта. Я кажи, коя е по предвидима и е по-лесна за контрол, 18-ката или 15-ката (на един диаметър)?18:10 03.11.2021
58 Кацаров
01:16 04.11.2021
59 фффф
13:37 04.11.2021
60 пътища и пътища
10:17 05.11.2021