Във финландската столица Хелзинки измина цяла година без нито един смъртен случай при пътнотранспортно произшествие. Интелигентното градоустройствено планиране има голям принос за този успех.
Нула - толкова са загиналите в пътни произшествия през последните 12 месеца в столицата на Финландия Хелзинки. Други градове също са успявали да постигнат това - например норвежката столица Осло през 2019 година. Хелзинки обаче е един от най-големите градове, който е успявал да сведе до нула смъртоносните инциденти по пътищата. Населението на финландската столица е близо 690 000 души, а последният смъртен случай при катастрофа в града е от юли 2024 година.
До началото на юли 2024 в Хелзинки са регистрирани четири смъртни случая при пътнотранспортни произшествия за годината, което е 0,59 на 100 000 жители. За сравнение: в Берлин са регистрирани 1,45 на 100 000 души, а в Лондон - 110. В Осло, който е само малко по-голям от Хелзинки, този дял е 0,56. Според данни от 2023 г. България е на първо място по брой на загиналите в пътнотранспортни произшествия на 1 милион души население.
Според Рони Утриайнен, инженер и експерт по пътното планиране в Хелзинки, за този успех са допринесли няколко фактора. Начело на списъка са ограниченията на скоростта до 30 километра в час, въведени на повече от половината улици във финландската столица, както и в близост до училищата. "Мисля, че това е една от ключовите мерки. Тя не е достатъчна, но определено е важна", казва експертът.
Амбициозна цел
Успехът на Хелзинки е в съответствие с програмата на ЕС "Визия нула", чиято цел е до 2050 г. да се достигне възможно най-близка до нулата стойност на смъртните случаи по пътищата. За постигането на тази цел градската администрация на Хелзинки започна Програма за развитие на пътната безопасност, за да направи улиците на града по-безопасни и социално отговорни.
Хелзинки иска да идентифицира най-важните маршрути за безопасността на децата, пешеходците и велосипедистите и да преустрои инфраструктурата си по съответен начин. Това включва реконструкция на велосипедните алеи и уличното осветление, подобряване на указанията, съвместна работа в мрежа с други градове и институции. Според експерта Утриайнен приоритет е също така да нарасне използването на обществения транспорт, който премахва в максимална степен автомобилите от пътищата.
За да идентифицира опасни пътни участъци и места с висока честота на произшествията, Хелзинки събира както данни за катастрофите и скоростта на шофиране, така и информация от жителите. Това помага на специалистите по планиране на трафика да разберат как функционира движението в града и къде трябва да се направят промени.
Инженерът по планиране на трафика Хаген Шюлер казва, че при съвременното планиране е важно да се вземат предвид много данни. А това е сложно начинание. "В повечето големи градове има центрове за управление на трафика, където цялото движение в града се наблюдава чрез сензори, камери и детектори. Не можеш да контролираш всеки фактор, като например лошото време, но премахването на поне един от тях създава буфер и инцидентът не се случва", обяснява Шюлер.
Контролът на движението е важна предпоставка за успеваемостта на действията, целящи безопасност на пътя. Координацията между града и полицията позволява на Хелзинки да налага спазването на правилата за движение и да контролира скоростта в града.
"Полицията отговаря за спазването на скоростта във Финландия, но градът е отговорен за изграждането на стационарни контролни точки, които полицията да използва", обяснява Утриайнен. Понастоящем около Хелзинки има 60 такива фиксирани контролни точки с камери за контрол на скоростта - главно по пътища с ограничение на скоростта от 40 км/ч или повече. "Установихме, че контролните точки намаляват дела на прекомерното превишаване на скоростта", казва Утриайнен.
Хелзинки като модел за подражание
Шюлер вярва, че управлението на трафика един ден ще може да бъде автоматизирано и направлявано от изкуствен интелект. Според експерта автоматизацията, която все още е в процес на разработване, ще се появи заедно с автономните превозни средства. Ако бъдат одобрени за използване, тези превозни средства ще изпращат данни за скоростта и местоположението си до центровете за управление на трафика, които на свой ред ще им подават информация за ограниченията на скоростта и смущенията.
Изкуственият интелект, смята Шюлер, би могъл да се използва и за анализиране на снимки от камери за наблюдение на трафика, за да се контролира движението автоматично. Експертът е убеден, че "Визия нула" е възможна - и че усилията на Хелзинки в тази насока са модел за подражание за всички средно големи градове. "Повечето градове, които са постигнали нулева смъртност, са по-малки, много по-малки. Затова вниманието, което Хелзинки получава, е напълно оправдано", казва Шюлер.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 шопар блеефски
20:51 22.08.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Хахахаха
До коментар #3 от "Сталин":
И българите са малко, за това катастрофи няма.20:54 22.08.2025
6 Ивелин Михайлов
20:55 22.08.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Живков
20:56 22.08.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Един
Годишните данъци за автомобил може да стигнат 30 000 евро!
Забранете колите в София и ще имате същия "велик" резултат!
Гнусната пропаганда, която оправдава полицейския рекет по пътищата продължава с пълна сила и медиите не се севенят да си искат 30те сребърника. Тази безумна статия я препечатват вече 2-3 седмици.
20:58 22.08.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Да,бе
21:00 22.08.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Какъв
До коментар #17 от "Германец":
Германец си ти бе, столипиновец?21:37 22.08.2025
20 Пилотът Гошу
21:39 22.08.2025
21 уйко калеко
До коментар #12 от "Хахахаха":
Ще бъдеш разочарован.За твое съжаление РАШКИТЕ СА СТЪПВАЛИ ВЪВ ФИНЛАНДИЯ ЗА ИМА НЯМА 200 ГОД. Финландия получава независимост през 1917.г.Между другото има сериозно участие на филандци като войници на РУСИЯ през РУСКО ТУРСКАТА ВОЙНА от 1877-1878 г.за което можем само да сме им благодарни.Коментиран от #22
21:41 22.08.2025
22 Хахахаха
До коментар #21 от "уйко калеко":
Така е. А най-много войници за нашето освобождение е имало от батальони и отряди от Мариупол, Харков, Херсон, Запорожие, Киев, Николаев, Одеса и други градове, на територията на днешна Украйна, за което ти желаеш сега смъртта на украинците. Наследниците на нашите освободители.21:46 22.08.2025
23 Моше Честния с "Чесна 208 В"
Да ИМАШ автомобил е СКЪПО много скъпо в Амстердам.
50 ,€ на ДЕН а някой частни 75€ да паркираш в централната част.
Така МАСОВО хората карат ВЕЛОСИПЕДИ или ползват градския транспорт.
Който иска да е ГЪЗАР бърка са с едн
и 1000 €-1500/€ на месец
Коментиран от #26
22:02 22.08.2025
24 Възпитание
22:04 22.08.2025
25 МаДа
Население: 740 133 (2024 г.)
22:53 22.08.2025
26 Хмм
До коментар #23 от "Моше Честния с "Чесна 208 В"":
в Дания също, вали дъжд, те на велосипедите на работа, децата в рикши към велосипедите01:51 23.08.2025