3 Септември, 2024 15:04 4 074 28

Защо шофьорската книжка в Германия е толкова скъпа

  • германия-
  • шофьорска книжка-
  • магистрали

Миналата година около една пета от начинаещите шофьори са платили между 3500 и 4500 евро, а за 4 на сто и тази сума се е оказала недостатъчна

Защо шофьорската книжка в Германия е толкова скъпа - 1
Снимка: Shutterstock

В Германия шофьорската книжка може да излезе по-скъпо от колата: с всяка изминала година шофьорските курсове струват все повече. Има случаи, в които сумата надхвърля 6000 евро. Защо е така?

Да притежаваш автомобил в Германия е скъпо удоволствие. По данни на Германския автомобилен съюз ADAC само получаването на шофьорска книжка излиза между 2500 и 4500 евро. Миналата година около една пета от начинаещите шофьори са платили между 3500 и 4500 евро, а за 4 на сто и тази сума се е оказала недостатъчна.

В Мюнхен е почти два пъти по-скъпо, отколкото в Котбус

В Германия самостоятелната подготовка за изпитите е невъзможна - трябва да се преминат теория и практика в автошкола, след което да бъде положен изпит пред независими инструктори. Що се отнася до цените в отделните градове, през 2023 година преминаването на шофьорски курс в Котбус в Източна Германия е струвало между 2300 и 2500 евро, в Любек - между 3500 и 3800, а в баварската столица Мюнхен - до 4500 евро.

При това в началото на обучението не може предварително да се пресметне колко ще излезе целият процес, тъй като темпото на отделните кандидати силно се различава, а автошколите сами определят цените си. Тоест, може да се получи само приблизителна представа за предстоящите разходи.

Как се образува цената

Стойността на обучението в автошколите силно варира в зависимост от региона. По данни на Германския автомобилен съюз основната такса за теоретичните занимания е между 350 и 570 евро. В нея влизат 12 задължителни двойни часа по 90 минути и два допълнителни по специална тема, например за недопустимостта и последствията от управление на автомобил в състояние на алкохолно или наркотично опиянение. Цената на учебните материали е между 80 и 120 евро.

Най-голямата част от разходите отива за задължителните часове по кормуване, включващи и специални пътувания по тъмно и по магистрала. 45 минути кормуване струват между 55 и 77 евро, а специалните пътувания може да струват почти два пъти повече. Задължителните часове са най-малко 12, но средно се налага да се взимат 24. Има и регионални различия: в градовете начинаещите шофьори обичайно имат нужда от повече практически занимания, отколкото в селските райони.

Освен това автошколите взимат между 60 и 137 евро за теоретичния изпит и между 160 и 289 за практическия. Изпитващите инспектори също си имат цена - 25 евро за теорията и 130 за практиката.

Изискват се и задължителни курсове по първа помощ (20-40 евро), очен преглед (7-10 евро) и биометрична снимка (10 евро). В зависимост от региона заявката за издаване на шофьорска книжка струва между 38 и 70 евро.

Това не е всичко

Има още една причина, поради която шофьорската книжка понякога се оказва "златна" - големият брой провали на теоретичните и практическите изпити и свързаните с тях "поправки". Неотдавна в германските медии бе описан случаят на 19-годишен младеж, който изхарчил 6800 евро, но така и не получил книжка, тъй като пропадал четири пъти на изпитите.

Постоянното поскъпване на книжките в Германия може да се обясни и с растящите разходи за персонал, застраховки, учебни автомобили и гориво.

Желаещите не намаляват

Въпреки високите цени правоспособните шофьори в Германия стават все повече, гласят данните на Германската статистическа служба Statista. В началото на 2024 година са били регистрирани над 51 милиона шофьорски книжки, като това число не включва някои от хартиените документи, издадени преди 1999 година.

Пак от статистическите данни става ясно, че 20,5 милиона германци имат и свидетелство за управление на мотоциклет, 28,5 милиона имат и книжка за камион, а над 245 000 имат право да управляват и автобус.

Само през 2023 година са били издадени общо над 1,4 милиона шофьорски книжки, като все повече германци взимат заеми, за да могат да покрият високите разходи.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Българин

    31 21 Отговор
    Колкото по-затъпяло е населението, толкова по-скъпи са шофьорските курсове.
    Иначе казано, всичко опира до малоумието, което вече е завладяло Запада, най-голямата причина е моралът, който е сведен до този на Содом и Гомор.

    Коментиран от #4

  • 2 Щот така са решили кукловодите

    16 6 Отговор
    Да е скъпо и недостъпно и да те третира системата като балък са грабеж
  • 3 Зелки и тикви

    31 8 Отговор
    В бг, по времето на тиквените правителства, КАТ въведе системата на купените книжки. Без теоретична и практическа подготовка, се издава свидетелство, срещу определена сума.
    Резултатите се виждат и в момента.

    Коментиран от #14

  • 4 Така де

    28 4 Отговор

    До коментар #1 от "Българин":

    Днешна Германия е бледа сянка на някогашната ГФР. ГФР беше велика държава.
  • 5 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    9 8 Отговор
    Скъпа е наистина,но и там обучението не е качественно.Всъщност кормуването е някаква форма на ентелект и концентрация,както и баланс.забелязал съм,че повечето млади шофьори не знаят какво има под капака на автомобилът им.също се забелязва и по начинът на кормуване....когато си Шофьор ти трябва да си на ТИ ...със себе си и до голяма степен да познаваш автомобилът ,който управляваш!Едно време освен на полигон запознаваха и елементарно с усройство автомобила с електрическата част и двигателя...това,което виждам на пътя ,освен това ,че сте неподготвени от курсовете сте и с високо самомнение,което е много опасно за вас младежи ,а и за тези,които срещат вас на пътя.......

    Коментиран от #17

  • 6 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    2 6 Отговор
    Скъпа е наистина,но и там обучението не е качественно.Всъщност кормуването е някаква форма на ентелект и концентрация,както и баланс.забелязал съм,че повечето млади шофьори не знаят какво има под капака на автомобилът им.също се забелязва и по начинът на кормуване....когато си Шофьор ти трябва да си на ТИ ...със себе си и до голяма степен да познаваш автомобилът ,който управляваш!Едно време освен на полигон запознаваха и елементарно с усройство автомобила с електрическата част и двигателя...това,което виждам на пътя ,освен това ,че сте неподготвени от курсовете сте и с високо самомнение,което е много опасно за вас младежи ,а и за тези,които срещат вас на пътя.......
  • 7 Боруна Лом

    14 3 Отговор
    ЗАТОВА ВСИЧКИ РИМЛЯНИ СА С ЖЕРМАНСКИ КНИЖКИ! В ЛОМ ПРЕД Т МАРКЕТ ВСИЧКИ ШОФЬОРИ БЯХА БЛЕДОЛИКИ И ПИТАХ ЕДНА ПОЛИЦАЙКА ДА ИМ ПРОВЕРИ ВАЛИДНОСТ НА КНИЖКИТЕ ЗАЩОТО НЕ СЪМ ВИЖДАЛ ТЕЗИ ИНДИВИДИ В УЧЕБНА КОЛА,А ТЯ САМО МИ СЕ ИЗСМЯ!
  • 8 Берлинската стена

    11 7 Отговор
    "В Мюнхен е почти два пъти по-скъпо, отколкото в Котбус."
    Ами щото в Мюнхен е BMW , а в Котбус- Лада Нива.
  • 9 хъхъ

    23 4 Отговор
    В Дойчланд немеца изкарва книжка и после си взима форд ескорт или киа.
    Мерцедес, БМВ и Ауди карат само турските гастербайтери в страната.
  • 10 И така

    21 4 Отговор
    трябва стане и у нас, не сульо и пульо с килийно обрзование и интелект на мамуна, да се качва на кола и да си прави каквото си иска на пътя!
  • 11 Емили Тротинетката

    3 11 Отговор
    На кого му пука ?! Интелигентните хора карат тротинетки !
  • 12 Мойсея Света Троица идеален център

    3 1 Отговор
    Тук взех със рушвети черпня без основа съм със фалшива диплома
  • 13 Хаха

    7 0 Отговор
    Спомням си преди да завърша училище
    Повечето от класа не бяха на училище, защото бяха на кормуване 🤣
    Но тогава през 2005-та курсовете бяха 200-300лв
  • 14 Христо Мравояда

    9 2 Отговор

    До коментар #3 от "Зелки и тикви":

    Във Франция заловиха на времето цветнокож футболист с българска шофьорска книжка. След разследване се оказа, че същият не говори български. После се оказа че Шкембе войвода е замесен в далаверата.
  • 15 Аталай

    7 1 Отговор
    Не са скъпи шофьорските книжки в Германия. Заплатите са ви малки.
  • 16 ха ха

    6 1 Отговор
    Защото Деду Шваб каза, че ще живеете в 15 минутни градове, няма да притежавате нищо и ще сте щастливи... като щастливи кокошки, само дето клетката няма да е толкова тясна. Ама, знае ли се...
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Някой разбра ли нещо

    7 3 Отговор
    от това - защо са им скъпи книжките.

    Аз разбрах само че са скъпи, защото били скъпи:)

    Дойче Веле са топ журналисти!

    Коментиран от #27

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Никой

    3 1 Отговор

    До коментар #25 от "Някой разбра ли нещо":

    не разбра защо са скъпи тези пусти книжки. Но иначе внушението в "материала", е че е по-добре да са скъпи, а ние тук все изоставаме от модерността.....и като и тук станат скъпи, "като в Германия" всичко ще се оправи.... Това е внушението.
  • 28 И защо

    1 0 Отговор
    Трябва да са скъпи? За да нямат всички ли? Или да се теглят заеми за книжки като в Германия. Много странна история.
Новини по държави: