Малага, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Когато една от най-консервативните и същевременно най-технологични автомобилни марки в света реши да заложи всичко на една карта, резултатът няма как да е посредствен. Качихме се зад волана на новото BMW iX3 модел 2026 – първият „отличник“ от дългоочакваната фамилия Neue Klasse.
И още от пръв поглед стана ясно, че това не е просто поредният електрически SUV; това е финансовото и инженерно спасение на баварците в ерата на доминиращите китайски електромобили. След няколкостотин километра тест, според скромното ни, но експертно мнение на автомобилни журналисти, можем да кажем едно: Мюнхен отново намери пътя към сърцето на шофьора. Ето и първоначалните ни впечатления от новото BMW iX3
Екстериор: Сбогом на гигантските бъбреци
Външният вид на iX3 бележи края на една противоречива ера и началото на по-чист, атлетичен дизайн. Линиите са станали по-остри, а физиономията на колата е някак по-интелигентна. Предната част най-накрая се е отървала от хипертрофираните радиаторни решетки, заменяйки ги с дигитално лице, което буквално „диша“.
Профилът е класически за кросоувър на марката, но аеродинамиката е доведена до съвършенство, за да се постигне тъй желаният абсолютен рекорд за пробег на сериен автомобил. Задната част все още предизвиква леко повдигане на вежди, но като цяло колата изглежда солидна и скъпа – точно каквато трябва да бъде.
Освен изчистените повърхности, впечатление правят и скритите в каросерията дръжки на вратите, които не само подобряват аеродинамиката, но и придават на профила по-монолитно излъчване. Новите джанти, оптимизирани за намаляване на въздушното съпротивление, изглеждат по-скоро като детайл от концептуален прототип, отколкото от сериен модел, а фината игра на светлината върху специфичните баварски цветове подчертава премиум присъствието на пътя.
В заключение ще кажем, че цялостната визия внушава усещане за лекота, което е истинско постижение за масивен SUV, и успешно дистанцира Neue Klasse от по-тежкия визуален език на досегашните електрически версии на марката.
Интериор: Панорамен поглед в бъдещето
Влизайки вътре, първото, което не плени, беше изобилието от светлина благодарение на огромния стъклен покрив. Но истинската магия е в т.нар. Panoramic iDrive. Забравете за традиционните табла пред волана. Сега цялата важна информация се проектира върху тъмна лента в основата на предното стъкло. Изглежда феноменално и, честно казано, е много по-безопасно, защото очите ви не слизат от пътя.
Централният екран е наклонен към водача и реагира по-бързо от най-последните модели смартфони, макар че – признаваме – малко ни издразни фактът, че дори климатикът е скрит в менютата на екрана. Още по-странно е, че от BMW са решили да „затворят“ панорамния дисплей за външни приложения. Искате Apple CarPlay там? Засега – забравете. А гласовият асистент Alexa? Ох, горката... опита се да ме прати на 800 км от дестинацията ми, когато просто поисках да смени крайната точка на навигацията. Всичко това ни подсказва, че тук определено има какво още да се доизкусурява.
Особено впечатление прави и изборът на материали, където BMW категорично е обърнало гръб на традиционната кожа и лъскавата пластмаса в полза на иновативни, рециклирани тъкани с изключително приятна на допир текстура. Седалките не само изглеждат минималистично, но и предлагат ергономия, която сякаш те обгръща, без да натрапва присъствието си.
А липсата на физически бутони е компенсирана от интуитивни сензорни повърхности, интегрирани директно в текстилните облицовки. Цялата архитектура на кокпита е подчинена на концепцията за "дигитален детокс", където техниката остава скрита и ненатрапчива, докато не ви потрябва, превръщайки кабината в уютно и спокойно убежище от шума на външния свят.
Двигател и батерия: Сърцето на радостта от шофирането
Под пода на iX3 се крие шестото поколение eDrive технология. Японските батерии са с нов дизайн, по-леки и с 20% по-висока енергийна плътност. Резултатът? Реален пробег, който в нашия тест достигна близо 560 километра без особени усилия. 800-волтовата архитектура пък позволява зареждане много бързо - за 10 минути получавате заряд за 300 км път.
Най-впечатляващото техническо постижение обаче е централният компютър, наречен Heart of Joy (HoJ). Той контролира всичко – от спирането до сцеплението – и реагира за 1 милисекунда. Това е 20 пъти по-бързо от всичко, което сме виждали до момента. Версията 50 xDrive, която карахме, разполага с мощност 409 к.с. и ускорява до 100 км/ч за по-малко от 5 секунди. Но не мощността, а начинът, по който HoJ маскира теглото от 2.3 тона, е истинското чудо. Колата се усеща лека, повратлива и невероятно стабилна в завоите.
Инженерният отдел е вложил сериозни усилия и в термичния мениджмънт на системата, като е внедрил нов тип термопомпа, която поддържа оптимална температура на клетките дори при екстремни зимни условия. Това не само съхранява капацитета на батерията в дългосрочен план, но и гарантира, че високата мощност на зареждане няма да спадне рязко след първите няколко минути на станцията.
Личното ни мнение по въпроса е, че колкото и да се опитват конкурентите да настигнат баварците, прецизността, с която новите инвертори дозират енергията към двата електромотора, създава усещане за безкраен резерв от тяга, който е на разположение на десния ви крак във всеки един момент.
Ходови характеристики: Плавният полет
На пътя iX3 се държи като истинско BMW. Возията е рафинирана, а преходът между рекуперативно и механично спиране е толкова гладък, че е напълно неосезаем. Баварците са разработили функцията Soft Stop, която спира колата без нито едно потрепване на купето – усещането е по-плавно дори от това в Rolls-Royce Spectre.
Системите за подпомагане на шофирането също са на ниво. Смяната на лентата само чрез поглед в огледалото работи изненадващо интуитивно. Липсата на автономност от Ниво 3 обаче е странно решение за толкова скъпа платформа, но явно BMW залагат на това, че шофьорът все още иска сам да държи нещата под контрол.
Онова, което наистина ни спечели при динамичното каране, е начинът, по който шасито се адаптира към всяка неравност, без да предава излишни вибрации в купето. Благодарение на изключително ниския център на тежестта и интелигентното разпределение на масите между двата моста, iX3 стои като залепен за асфалта дори в тесни завои, където типичните кросоувъри обикновено започват да се накланят неприятно.
Но тук системата HoJ работи в пълен синхрон с кормилната уредба, като коригира траекторията толкова фино, че шофьорът се чувства по-скоро като естествено продължение на машината, отколкото като оператор на сложен компютър. Това е онзи класически баварски баланс между комфорт и директна обратна връзка, който много производители все още се опитват да открият. И ако ускорението от място не е, като на суперкар, то доускорението при изпреварване е феноменално - факт, който според нас е по-важен от това да си първи от светофара.
Заключение и цени в България
Важен за електромобил е и пробегът и разходът на електроенергия. От BMW обещават рекорден пробег до 805 километра, като в реални условия, в каквито премина нашия тест, iX3 се представи изключително зряло, но далеч от пресилените рекламни брошури.
При смесено шофиране, без да се стремите към рекорди по икономичност, колата постига впечатляваща ефективност от около 18-19 kWh на 100 км, което при капацитета на новата батерия гарантира солиден пробег от над 550 километра с едно зареждане.
В заключение ще кажем, че BMW iX3 модел 2026 е триумф на инженерната мисъл над скептицизма. С тази кола, за която са похарчени десет милиарда евро (!) баварците доказват, че могат да направят електромобил, който не само е икономичен и технологичен, но и се управлява с кеф.
Дали това е достатъчно, за да спрат китайската инвазия? Трудно е да се каже, но със сигурност е най-добрият европейски отговор досега. А, що се отнася до цените, то няма как да са ниски. Но по-интересното е, че не са и високи спрямо преките конкуренти, а за тези пари получавате най-доброто от света на електромобилите, правено до момента. Цените започват от малко под 130 000 лева и могат да достигнат до над 150 000 лева с ДДС.