Ако трябва да се посочи година, която бе преломна за битката между Mercedes-Benz и BMW за лидерство във висшия клас, това несъмнено е 1986-а. Дотогава баварци безуспешно се опитваха да оспорват трона на трилъчната звезда, а по-вещите в историята на синьо-белия пропелер с мъка си спомняха за едно почти митично събрание на акционерите на компанията през 1951 г., когато е поставен въпросът за продажбата є на Daimler-Benz. 35 години по-късно BMW успя да прати вечните си конкуренти ако не в нокаут, то поне в тежък нокдаун. Оръжието, с което бе нанесен решаващият удар, носеше краткото обозначение Е32. Зад тези три символа стоеше новият суперлуксозен седан от седма серия. Той се появи на бял свят във внимателно подбран момент. В Щутгарт спокойно се радваха на лаврите, които тяхната S-класа обираше необезспокоявана по пазарите от двете страни на океана. На инженерите на Mercedes-Benz трябваха цели пет години преди да се окопитят и да отговорят по подобаващ начин с конкурентен в технологично, конструктивно и дизайнерско отношение модел през 1991-ва. Всичко в новата седма серия на BMW беше на качествено различно ниво - от непознатия до този момент стандарт за управляемост и почти спортна динамика до първия в следвоенната история на Германия 12-цилиндров двигател, монтиран във върховата версия 750i.
Почти две десетилетия след шамаросващия си дебют най-голямото BMW повече от всякога изкушава мераклиите за луксозен, супермощен и престижен седан от висш клас. Причините за това са две. На първо място качеството на баварския флагман е толкова високо, че дори след толкова време огромна част представителите на модела изглеждат и вървят прекрасно. Другият повод за обилно слюноотделяне са цените на старо, които са направо неприлично ниски за подобен род возило (вж. таблицата вляво). Фрашкан с екстри, просторен, меко казано бърз и евтин автомобил, при това BMW... Каквъв по-добър масаж за самочувствието на един мъж?
Точно тук обаче се крие един от най-опасните подводни камъни в иначе прелестното езерце. Независимо колко запазен и грижливо поддържан изглежда немският седан, кандидат-собственикът трябва да се приготви за разходи по любимеца си, чийто размер понякога добива колосални параметри.
Макар да се слави с безупречна сглобка и изключителна здравина,
каросерията
на Е32 не е вечна. За десетилетие и отгоре нито едно возило не може да се запази в заводския си вид.
Притчите за "дядката, от който е купена колата в някакво германско селце" спокойно могат да се пуснат покрай ушите. Автомобили като седмицата се карат, при това активно. Да се запази състоянието на купето на практика е невъзможно. Ето защо, колкото и парадоксално да звучи, наличието на драскотини, патина, бубунки и даже малки вдлъбнатини звучи по-успокоително от идеалната външност. Тя говори по-скоро за предпродажбено разкрасяване, а понякога и за събирането на кола от няколко други подобни. Заводската антикорозионна обработка на каросерията - за разлика от предшествениците на Е32 - е толкова добра, че даже след 18 години съхранява метала отдолу в отлично състояние. За сметка на това излъсканото до блясък купе подсказва за допълнителни подобрения, а оттам - и за рискове да избие ръжда на най-невероятни места.
Разбира се, както при всеки автомобил, недостатъци по каросерията все пак има. Така например, в колите от първите две години на производството понякога се появява слаб теч в горната част на уплътнителя на ветроупорното стъкло, а при по-висока скорост възниква шум от уплътненията на вратите. В екземплярите от 1987-1988 г. се разцентроват бравите и не работи устройството за регулировка на фаровете заради течове на работна течност от хидравликата на механизма. Проблемът кара BMW да спре предлагането на тази опция след 1989 г.
През 1986-а новото BMW 7 впечатли всички с изпипания си до най-дребните подробности
салон
и изключителните ергономични решения. Изглежда невероятно, но качествата на интериора предизвикват същия ефект дори днес. Салонът практически не остарява, а да се открият недостатъци в сглобката или използваните материали е почти невъзможно, независимо от възрастта на автомобила. Само в колите от най-ранните партиди рядко възниква луфт в предните седалки. Просторът, както се полага при седан от висшия клас, е в изобилие, а разположението на уредите за управление - образцово. Дребен недостатък, с който се свиква, е ограничената видимост назад заради масивните задни колонки и вирнатата задница.
Както при всяко друго BMW, голямото съкровище на Е32 се крие под предния капак. При дебюта си седмицата стартира със стария шестцилиндров
двигател
М30, използван и при старата серия Е23. Година по-късно е внедрен и вече легендарния 12-цилиндров петлитров М70 с мощност 300 к.с. Единственото модернизиране на моторната гама е проведено през 1992 г., когато шестаците отстъпват на ново поколение осемцилиндрови мотори с обем 3.0 и 4.0 литра и мощност съответно 218 и 286 к.с. Репутацията на тези агрегати е известна отдавна. В допълнение само може да се добави, че тя е напълно заслужена. Всеки от тях разполага с ресурса да навърти по половин милион километра без особени проблеми. При покупка все пак не е излишна известна предпазливост. Двигателят трябва да работи равномерно и без странични звуци. Неустойчивите обороти на празен ход свидетелстват за предстояща замяна на дюзи на инжекциона или разпределител на налягането. Свистене на помпата също предвещава инвестиции, а охладителната система задължително трябва да се прегледа из основи - особено ако работната течност изглежда прекомерно "прясна". Качеството на горивото е от особено важно значение не само за горивната система. Твърде често то става причина за проблеми с кислородния датчик, известен също като ламбда сонда. В общи линии обаче грижите за всички двигатели, монтирани на Е32, се изчерпват със смяната на масло и... наливането на бензин. Уви, прекрасните ходови характеристики имат своята цена и разходът на гориво рядко пада под 15 л/100 км.
Практиката показва, че е за предпочитане да се избере седмица с механична
трансмисия
Цената на автомата, с който се екипира Е32, е съпоставим със стойността на целия автомобил, а поддръжката е по-сложна и скъпа. При ръчните скорости трябва да се обърне внимание как се превключват предавките. Ако това става трудно или неточно, вероятно предстои замяна на работен цилиндър на сцеплението. Понякога възникват течове на масло от трансмисията. То попада върху изпускателния колектор, което предизвиква буйни кълба синкав дим. Иначе трансмисиите са изключително здрави и безпроблемни механизми, чийто ресурс е напълно съпоставим с този на двигателите.Повече грижи може да създаде
ходовата част
която е подложена на тежки натоварвания. В повечето случаи заради душманско каране са сдали багажа амортисьорите, централната кормилна щанга, накрайниците на кормилните щанги и различни втулки по задния и предния мост, които заявяват за състоянието си доста шумно. Специално внимание заслужава и спирачната система. Качествата й са превъзходни, но кандидат-собственикът трябва да се подготви за обновяване на накладките едва ли не при всяка смяна на масло - данък маса на автомобила.
Заради сложното си устройство, грижи създава
електрическата система
на Е32. Дефектите засягат предимно коли от първите две години на производството и се изразяват главно в откази на осветителните уреди и индикации по арматурното табло, фаровете и стоповете.
Както може да се предположи, въпреки примамливата си цена BMW 7 съвсем не е кола за всеки. Германският седан притежава невероятни качества, но се поддържа трудно, а цените на някои резервни части могат да докарат инфаркт.
Справка за модела
|
|
BMW 7er (E32)
|
|
История
|
|
Септември 1986 | BMW представя новата седма серия с вътрешнозаводски индекс E32. Монтира се старият шестцилиндров двигател от предшественика Е23 с мощност 211 к.с. |
Август 1987 | Започва оборудването на Е32 с първия 12-цилиндров германски двигател след Втората световна война. Петлитровият алуминиев агрегат развива 300 к.с. Стартират продажбите на удължената версия L |
Септември 1989 | В серийното оборудване на топверсията 750i е включена стабилизираща система ASC (Anti Slide Control) |
Април 1992 | Започва монтирането на нови V-образни осемцилиндрови двигатели във версиите 730i (218 к.с.) и 740i (286 к.с.) |
Юни 1994 | Новата седма серия с индекс Е38 заменя Е32 |
Цени на резервни части
|
|
Двигател
|
8 311 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 407 EUR
|
Динамо
|
429 EUR
|
Стартер
|
322 EUR
|
Водна помпа
|
189 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
1 205 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
157 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
76 EUR
|
Фар (комплект)
|
218 EUR
|
Преден калник
|
194 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел BMW 730i V8 /218 к. с./, произведен 1992 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА BMW 7
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1996
|
1995
|
1994
|
1993
|
1992
|
BMW 730i
|
4
|
138/188
|
37 324
|
-
|
-
|
2 750
|
1 950
|
1 450
|
BMW 735i
|
4
|
155/211
|
42 693
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1 750
|
BMW 735iL Automatik
|
4
|
155/211
|
47 550
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 050
|
BMW 730i V8
|
4
|
160/218
|
43 204
|
-
|
-
|
3 400
|
2 750
|
1 550
|
BMW 740i V8
|
4
|
210/286
|
52 663
|
-
|
-
|
4 450
|
3 500
|
2 150
|
BMW 740iL V8
|
4
|
210/286
|
57 776
|
-
|
-
|
4 600
|
3 550
|
2 100
|
BMW 750i Automatik
|
4
|
220/300
|
68 513
|
-
|
-
|
4 800
|
3 500
|
2 050
|
BMW 750iL Automatik
|
4
|
220/300
|
78 739
|
-
|
-
|
5 200
|
3 700
|
2 050
|
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg