В много от броевете на АВТО пазар, когато е ставало дума за италианския концерн FIAT, сме ви запознавали с историята на фирмата от създаването и до ден днешен. Сега отново ще спрем вниманието ви на модел, който е дело на италианците, но по разбираеми причини ще пропуснем интродукцията. Спортният автомобил - тема на този материал, е произведен през 1971 г., а точното му моделно обозначение е 124 Sport Coupe 1800. От названието може би се досещате, че иде реч за спортно ориентирано возило, което за времето си е спирало дъха на всеки маниак на тема състезателни цивилни коли. Днес обаянието на това четириколесно е още по-голямо, защото култовата италианска резачка е със значителна ретро стойност. 33-годишното купе впечатлява с автентичен външен вид и завидно техническо състояние.
Двете врати, намръщената “муцуна” и големите четири фара придават на автомобила агресивна осанка, а хромираните елементи по екстериора допринасят за луксозното излъчване. Масивните брони са излъскани до блясък и ефектно контрастират с бежовия металик. Между другото, единствената реставрация по автомобила се заключава в пребоядисване на купето.
Боята обаче е същата като оригиналната. Останалите възли и агрегати са перфектни, тъй като автомобилът е само на 80 000 километра и е идеално поддържан. Купен е от България, от веригата “Кореком”, а Валери го спазарява с първия собственик. Колата винаги е била “гаражна”, с поддръжката и не са правени компромиси и именно поради тези причини и днес състоянието й е повече от прилично.
Двигателят е 4-цилиндров, с два разпределителни вала. Интересното е, че този агрегат е най-мощният от серията и най-редкият. Стандартно повечето FIAT-ове 124 sport coupe са оборудвани с 1.4 и 1.6-литрови мотори. Към мощния двигател е монтирана петстепенна, напълно синхронизирана механична скоростна кутия. Междуосието на резачката е 2 420 мм, а габаритите са 4 115/1 670/1 340 мм, съответно дължина, ширина и височина. Масата на автомобила е точно един тон. Всички спирачки са дискови, а твърдото окачване е пружинно, независимо. Така комплектовано, купето е в състояние да развие скорост от 185 км/ч. Въпреки вече преклонната си възраст.
Салонът същое подчертано спортен. Арматурното табло е осеяно с множество аналогови уреди, като те са концентрирани на две основни места - фронтално пред водача и в горната част на средната конзола. Седалките са твърди със силно изразена странична поддръжка. Части от салона са тапицирани с кожа, а допълнителните хромирани елементи подсилват усещането за спорт. С други думи резачката изглежда доста екстравагантно и модерно и именно затова само истинските ретро специалисти могат да оценят по подобаващ начин този класически автомобил от началото на 70-те.
Технически характеристики
|
|
FIAT 124 Sport Coupe (1971 г.)
|
|
Двигател
|
редови четирицилиндров
|
Работен обем
|
1756 см3
|
Мощност
|
118 к.с. при 6 000 об./мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Диаметър на цилиндъра и ход на буталото
|
84/79.2 мм
|
Габарити
|
4 115/1 670/1 340 мм
|
Междуосие
|
2 420 мм
|
Колея
|
1 422 мм
|
Спирачки отпред/отзад
|
дискови/дискови
|
Максимална скорост
|
185 км/ч.
|
Окачване
|
пружинно независимо
|
Радославъ СЛАВЧЕВЪ
rslavtchev@avto.bg