Отидете към основна версия

2 918 1

Citroёn Saxo

  • citroёn-
  • saxo-
  • citroёn saxo

Ако някой в Европа може да претендира за традиции в конструирането на сполучливи автомобили от най-малките класове, това несъмнено са французите. "Петлите" могат да се похвалят с буквално вековен опит в създаването на моторизирани джуджета, а един от пионерите в тази област става Citroёn. Всички помнят "Грозното пате" 2CV, изиграло за Франция същата роля, с която се нагърбва Бръмбара на Volkswagen за Германия.Дребосъците винаги са заемали централно място в моделната гама на Citroёn. В определени периоди от историята си компанията дори произвежда няколко возила с еднакво предназначение и технически параметри едновременно, за да задоволи в максимална степен изискванията на клиентите си. Онова, което ги обединява неизменно, е простотата на конструкцията и евтината поддръжка. В края на 80-те и началото на 90-те години тези качества помогнаха и на АХ да се превърне в един от най-масовите мъници в Европа. Макар да не беше лишен от недостатъци, дребосъкът си спечели множество почитатели с практичността и икономичността си.

През 1995 г. обаче АХ вече беше видимо остарял и в PSA се заеха да му намерят заместник. Съвсем логично инженерите на концерна се опряха на опита си от близкото минало и през 1996 г. представиха Saxo, чиято конструкция представляваше почти пълно технологично копие на Peugeot 106 от 1991-ва. Това можеше да означава само едно - известната с нетрадиционния си подход марка беше поела курс към по-обикновени, но по-практични и надеждни возила. Девет години след премиерата на Saxo това се оказва правилното решение. Напредъкът на Citroёn по отношение на изработката и експлоатационните качества на возилата на "Двата шеврона" е несъмнен. Дебютът на новите С2 и С3 пък превръща миниатюрния "саксофон" в напълно постижима покупка заради намаляването на цените на употребяваните екземпляри.

Роднинската връзка между Saxo и 106-ицата на Peugeot лесно се долавя и с невъоръжено око. Макар да е само няколко сантиметра по-дълга обаче,

каросерията

на Citroёn-а изглежда някак по-масивно. Платформата, на която са изработени и двата автомобила, вече е доста стара, което не пречи на французите да дават 12-годишна гаранция срещу корозия. Ръждата е непознато явление дори при най-старите "саксофони", стига да не се брои задното ауспухно гърне, което рано или късно се нуждае от смяна заради конденза на влага вследствие рядкото достигане на нормална работна температура в градски условия. В някои случаи се налага и "освежаване" на уплътненията на вратите, които остаряват и не изпълняват функциите си.

Обикновено "Citroёn" и "комфорт" се смятат за синоними. Дребното франсе радва собственика си с уютен

салон

проектиран и сглобен изключително грамотно. Подобно на много свои "колеги" от същия клас, Saxo се води петместен само на хартия. За сметка на това, четирима души могат да пътуват дори на по-дълги дистанции при напълно задоволително ниво на комфорта. Оборудването също си го бива - много от модификациите разполагат с електрически пакет и климатик. Прогресът в сравнение с АХ се усеща и в интериора, макар че с течение на времето тук-там от салона започват да се чуват поскръцвания от разместени или поостарели пластмасови детайли. Размерите на багажника също не са особено вдъхновяващи, макар че при нужда обемът му достига почти 1 000 литра след сваляне на облегалката на задната седалка. Хвалби заслужава нивото на пасивната безопасност. “Саксофонът” се комплектова серийно с два еърбега от самото начало на производството.През Април 1996 г. Saxo дебютира с четири бензинови

двигагателя

с впечатляващия диапазон от мощности между 45 и 118 к.с. Французите очевидно бяха решили да не експериментират и на този фронт, защото три от тези агрегати бяха познати отдавна на почитателите на марката. Базовото 954-кубиково моторче например се монтира на различни модели на PSA още от средата на 70-те години на миналия век. Макар да е претърпял множество модернизации от тогава насам, този двигател ще се стори достатъчен само на водачи с будистко спокойствие, за които икономичността е от първостепенно значение. Не по-лаком обаче е и агрегатът с работен обем 1 124 см3, известен също от миналото на PSA. Надеждността и приличните динамични характеристики правят модификациите, оборудвани с него, най-масови и разпространени. Оптимален като параметри и експлоатационни разходи все пак се оказва 1 360-кубиковият двигател - отново стар познойник на феновете на френски коли.

Отделно внимание заслужава 1.6-литровият мотор, с който Citroёn оборудва наточените версии на Saxo - VTR и VTS. Във вариант с 8-клапанова глава този изключително приятен агрегат развива 88 к.с., а във вентилираната модификация - 118 коня. Те са напълно достатъчни, за да причислят френския дребосък към клуба на джобните ракети с потенциал да се справят с лекота с далеч по-претенциозни и скъпи бегачки. Във Великобритания например, където Saxo се радва на особена почит, са продадени над 8 000 екземпляра от версията VTS, което подрежда Citroёn-чето на първо място по популярност сред спортните хечбекове.

От Август 1996 г. Saxo се оборудва и с 1 500-кубиковия дизел на Peugeot 106. За жалост икономичността изчерпва почти напълно преимуществата му пред останалите мотори. От друга страна, какво по-важно от нея за един малък градски автомобил?Механиката на Saxo има шанса да е преминала проверката на времето в 106-ицата. Благодарение на това силовата част е практически имунизирана към сериозни проблеми. При спазване на правилата за поддръжка дребосъкът може да изненада само с течове на масло от гарнитурите на двигателя и трансмисията, които почти винаги са с козметичен характер. Неприятното в случая е, че отстраняването им не е така евтино, както при модели на други марки.

Едно от безспорните достойнства на Saxo в сравнение с флотилията минита по улиците е великолепната за толкова малък автомобил возия. Citroёn отдавна определя стандартите по отношение на

окачването

и в този смисъл управляемостта и комфортът на Saxo не изненадват особено. По-впечатляващи са надеждността и ресурсът на ходовата част, на която дори скептичните немци се затудняват да намерят кусури. Отделни проблеми създава само задният мост, където с времето се износват някои опорни втулки.

Доста повече неизправности тормозят

електрическото оборудване

Макар и значително по-съвършена в сравнение с АХ, инсталацията определено се явява недостатък на Saxo. Възли като фабричния имобилайзер или динамото, чието разположение го излага на постоянен "обстрел" с кал и нечистотии, дефектират по-често от обичайното. Крайно неприятно явление - особено през зимата - е пълното изтощаване на акумулатора.

Въпреки изброените недостатъци, според много специалисти и собственици Saxo е най-удачният и качествен малък Citroёn, правен някога. Макар все още да не успява да мери сили с японците или германците в субкомпактния клас, "саксофонът" притежава други качества, с каквито споменатите конкуренти никога не са разполагали. Сред тях е и цената.

Справка за модела
Citroёn Saxo (S/S HFX/S KFW)
История
Април 1996 Конструираният на базата на Peugeot 106 Citroёn Saxo наследява АХ в субкомпактния клас. Новият мъник се оборудва с четири бензинови двигателя с мощносп от 45 до 118 к.с.
Август 1996 Започва монтирането на 1.5-литров дизел (54 к.с.).
Септември 1997 По желание на клиента Saxo 1.4 (75 к.с.) може да се оборудва с автоматична скоростна кутия.
Юни 1998 Мощността на 1.1-литровия агрегат нараства на 60 к.с.
Октомври 1999 Saxo претърпява фейслифт. Мощността на базовия мотор е повишена на 50 к.с.
Август 2003 Citroёn C2 заменя Saxo.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
2 213 EUR
Скоростна кутия (механична)
1 778 EUR
Динамо
118 EUR
Стартер
129 EUR
Водна помпа
67 EUR
Ауспух (без катализатор)
287 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
125 EUR
Накладки (предни дискови)
50 EUR
Фар (комплект)
71 EUR
Калник
62 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Citroёn Saxo 1.1 X/60 к. с./, произведен 1997 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Citroёn Saxo (S/S HFX/S KFW)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
2001
2000
1999
1998
1997
Citroёn Saxo 1.0 X
3
33/45
8 743
-
-
3 050
2 750
2 400
Citroёn Saxo 1.0 Tonic II
3
33/45
8 176
-
-
2 900
2 600
-
Citroёn Saxo 1.0 X
5
33/45
9 254
-
-
3 300
2 950
2 600
Citroёn Saxo 1.0 Tonic II
5
33/45
8 687
-
-
3 100
2 750
-
Citroёn Saxo 1.0 X
3
37/50
8 743
-
3 650
3 200
-
-
Citroёn Saxo 1.1 X
3
40/54
10 083
-
-
-
3 300
2 800
Citroёn Saxo 1.1 SX
3
40/54
10 753
-
-
-
3 500
2 950
Citroёn Saxo 1.1 Tonic
3
40/54
8 691
-
-
-
2 800
-
Citroёn Saxo 1.1 X
5
40/54
10 598
-
-
-
3 450
3 000
Citroёn Saxo 1.1 SX
5
40/54
11 269
-
-
-
3 750
3 150
Citroёn Saxo 1.1 X
3
44/60
9 715
-
-
3 800
3 250
-
Citroёn Saxo 1.1 SX
3
44/60
10 251
-
-
4 000
3 450
-
Citroёn Saxo 1.1 Tonic II
3
44/60
9 198
-
-
3 650
3 100
-
Citroёn Saxo 1.1 X
3
44/60
10 225
4 900
4 200
3 700
-
-
Citroёn Saxo 1.5 D X
3
40/54
10 942
-
-
4 200
3 550
3 050
Citroёn Saxo 1.5 D SX
3
40/54
11 453
-
-
4 450
3 750
3 250
Citroёn Saxo 1.5 D X
3
40/54
11 300
-
5 100
4 300
-
-
Citroёn Saxo 1.5 D SX
3
40/54
12 118
-
5 100
-
-
-
Citroёn Saxo 1.5 D X
5
40/54
10 732
-
-
-
3 350
2 950
Citroёn Saxo 1.5 D SX
5
40/54
11 964
-
-
4 700
4 000
3 450
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
Citroёn Saxo (S/S HFX/S KFW)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Citroёn Saxo
Работен обем
954-1 588 куб. см
Мощност

45-118 к. с.

Максимална скорост
149-205 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
19.1-8.7 сек.
Volkswagen Polo
Работен обем
999-1 896 куб. см
Мощност

50-125 к. с.

Максимална скорост
151-205 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.5-8.7 сек.
Renault Clio
Работен обем
1 149-1 870 куб. см
Мощност

55-107 к. с.

Максимална скорост
155-195 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.8-8.9 сек.
Nissan Micra
Работен обем
998-1 275 куб. см
Мощност

55-75 к. с.

Максимална скорост
155-180 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
16.9-10.5 сек.


Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Баш майстор

    Новата рубрика  "Баш майстор" стартира с една наша лична автомобилна драма, но има за цел да информира за това в кои сервизи трябва и в кои не тр ...
    19.11.2010
    33 542
    183
  • Citroёn DS3

    Серийната версия на Citroen DS3 се характеризира с минимални разлики в сравнение с концептуалната разработка, която видяхме в Женева тази година. След ...
    19.09.2009
    1 291
    1
  • Citroёn DS Inside

    Световният икономически климат трудно може да се нарече подходящ за нови и скъпоструващи авантюри от имиджов и продуктов тип. Марката Citroёn обаче ня ...
    14.02.2009
    1 112
    0
  • Една богиня в Калифорния

    Джеф Мейър от Уиндзър, Калифорния, имал сериозен вътрешен конфликт. От една страна, като всеки добър американски момък, бил луд по хот род. От друга, ...
    24.05.2008
    2 264
    4
  • Citroёn

    Французите от Citroёn показаха пред родна публика един от основните си козове за разширяване на пазарния си дял. Това беше моделът C3 Picasso, който п ...
    11.10.2008
    1 176
    1