Отидете към основна версия

15 439 0

Hyundai Elantra

  • hyundai-
  • elantra-
  • hyundai elantra

Ако в началото на 90-те години някой бе прогнозирал, че корейската автомобилна промишленост ще се нареди на пето място по брой произведени возила, а Hyundai ще влезе в челната десетка по същия параметър, вероятно щеше да получи немалко предложения за безплатна консултация с психиатър. Икономическите статистики за 2005-а обаче са безпощадни към някогашните скептици, към които се числи общо взето целокупното здравомислещо човечество. С деветата си позиция в класацията за продажби Hyundai все още е далече от трона, но оставя далеч зад себе си марки като Renault, BMW, Mazda и някогашните си технологични партньори Mitsubishi Motors. Корейците се оказаха по-добри в следването на японската рецепта за автомобилостроене дори от самите й създатели и уверено напредват все по-нагоре, което в условията на жестока конкуренция няма как да се нарече случайност. В световен мащаб има само една компания, която предлага петгодишна гаранция за возилата си и това е Hyundai. Само този факт е достатъчен, за да илюстрира не само увереността на корейците, а и качеството на автомобилите й в последните години.Производителят, който преди 30 години продаваше един-единствен модел на цената на количка за голф, завладява все повече територии. Подемният ход започна през 1991-ва, когато на сцената се появи Lantra. Без да претеднира за дизайнерски овации, седанът от горния сегмент на компактния клас се наложи като евтина, но достатъчно качествена алтернатива на европейските и японските предложения. За 15 години моделът спечели интереса на немалко купувачи, в чиято ценностна система имиджът отстъпва място на далеч по-практични добродетели като надеждност, комфорт и липса на желание за самоизтъкване. България също не остана встрани от експанзията на Hyundai, чиято Lantra доказа качествата си като такси.

През 2000 г. моделът претърпя третото си издание и добави едно "Е" пред името си. Простата сметка показва, че уникалният гаранционен срок на Hyundai все още "покрива" по-голямата част от продадените автомобили, с което Elantra се превръща в още по-интересен вариант покупка на старо. Това обаче съвсем не изчерпва причините за такъв избор. Експлоатационните качества на корейката и статистиките за дефекти определено говорят в нейна полза.

Едно от положителните качества на Elantra е фактът, че не се опитва да бъде автомобил, какъвто не е. На съвсем прилична цена купувачът получава грамотно конструирано и качествено изработено возило без напъни за имидж и престиж. В консервативните възгледи на европейците това обикновено би лишило Elantra от внимание, но цифрите говорят съвсем друго. Все повече купувачи предпочитат анонимността и липсата на интерес у крадците, без да правят компромиси с качеството. Моделът може и да не виси в плакати по стените на детските стаи, но пък разполага с практична

каросерия

и сглобка, от която някои европейски производители има какво да понаучат. За разлика от предишното поколение на Elantra в гамата вече няма комби. Функциите му са поети от хечбек с 415-литров багажник, чиито обем лесно нараства на 1 222 л. До 2003 г., когато моделът претърпя модернизация, известни упреци можеха да се отправят към използваните материали. Ниската им себестойност си личи, но пък качеството на сглобката и цената на автомобила отново компенсират недостатъците. Критиките се топят и на фона на пребогатото серийно оборудване, с което корейците по принцип не се скъпят. Добрата новина е, че всичко работи с азиатска преданост. Единственият отбелязан дефект, който статистиките споменават, са спорадичните проблеми с фабричния имобилайзер.

Скромният избор от лицензни

двигатели

които някога намираха място под предния капак на Hyundai, вече е част от миналото. Корейците набраха достатъчно опит, за да произвеждат собствени силови агрегати и трябва да им се признае, че са доста напред с материала. От март 2001-ва дори започнаха да монтират двулитров Common Rail с мощност 113 к.с., който откри неподозирани възможности пред модела на европейския пазар. Този мотор не отстъпва пред германските, френските и японските си аналози по отношение на ходови характеристики и рафинираност, но покрива само екологичната норма Euro3, което спъва леко продажбите в Западна Европа. Притежава достатъчно мощ и се задоволява с оскъдно количество нафта, а единственият му недостатък от първите месеци на производството са течовете от тръбите на системата за впръскване. Дефектът се отстранява безплатно от производителя, а причините за него са елиминирани още през есента на същата година.

Без да бъде разточително голяма, моторната гама на Elantra покрива практически всички вкусове и изисквания на потенциалните купувачи. Бензиновите двигатели са само два, но мощностният им диапазон достига до впечатляващите 143 к.с. за двулитровата машина след 2003 г. Иначе и базовият агрегат с обем 1.6 литра и 105 или 107 к.с. се справя безпроблемно с купето на корейката. Elantra няма амбициите да бъде оръжие за улични състезания и точно затова мнозина препоръчват именно малкия бензинов мотор за оптимален. За предназначението му за по-спокоен стил на шофиране сведетелства и фактът, че при по-ниски обороти почти не се чува, но ако бъде "настъпен", чудесната иначе шумоизолация няма никакъв шанс срещу децибелите.

По-големият бензинов двигател определено разполага с повече потенциал - само допреди десетина години на задния капак на коли с подобна мощност обикновено имаше емблема с абревиатура GTi. Силата му обаче също не е в "дърпането" по светофарите, а по-скоро в увереното и комфортно препускане по магистралите. Консумира литър и половина-два повече от 1.6-литровия агрегат, но е също толкова надежден и качествен.

Хронични болести по бензиновите двигатели не са известни. В състояние са да навъртят огромен пробег без абсолютно никакви неизправности, за което свидетелства и широкото им използване за таксиметрови услуги. Ако правилата за поддръжка се спазват, собственикът може да разчита на дълги години спокойствие. Допълнителна тежест в полза на Elantra добавя и почти пълната липса на дефекти по спомагателните възли и агрегати. Ако се изключат редките случаи на повреди по динамото, статистиките отчитат само един по-характерен недостатък - виещият ремък на алтернатора, който има нужда от обтягане и смяна по-често от обичайното.

Трудно може да се определи дали става дума за конструктивен пропуск или дефект, който засяга само някои коли, но в резултат от работата на климатичната инсталация понякога в салона се образува конденз. Във всеки случай обаче би било добре при покупка да се внимава за овлажнени постелки по пода, които рано или късно ще доведат до по-сериозни последствия по купето.Hyundai Elantra може да се похвали с относително комфортна возия с превес на твърдостта.

Окачването

се справя успешно с българските пътни реалии, но въпреки това не търпи издевателства и стилът на шофиране определено влияе върху продължителността на живота му. Водачи с опит по темата съветват при смяна на амортисьори да се предпочетат маркови изделия на реномирани производители вместо оригиналните на Hyundai, които са скъпи и отстъпват като качество и надеждност.

Стара болежка на компактния кореец са не особено ефективните и бързо износващи се

спирачки

Капацитетът им определено не е съобразен достатъчно с масата и мощността на автомобила, което налага по-често обслужване и смяна на дискове от обичайното. Както и по въпроса с окачването обаче, и тук състоянието на спирачната система зависи доста от стила на шофиране. Elantra не толерира състезателите и ги наказва с удар по джоба.

Според статистиките

електрическата система

показва само една слабост. Малкият 45-амперов акумулатор се изтощава прекалено лесно заради множеството консуматори. При експлоатация преимуществено в града, където разстоянията са къси, той не успява да се зареди достатъчно. Често това става причина за проблеми с паленето в по-студено време и - което е най-неприятно - през зимата.

Ако се изключат тези дребни недостатъци, Hyundai Elantra се оказва доста коварна алтернатива на европейските и японските си конкуренти. Доказват го пазарните резултати на модела и задоволството на всички онези, за които имиджът играе поддържаща роля.

Справка за модела
Hyundai Elantra (XD)
История
Септември 1991 Hyundai стартира продажбите на Lantra - седан от горния сегмент на компактния клас - в Европа.
Септември 1995 Представено е второто поколение на модела.
Август 2000 Дебютира наследникът Elantra с вътрешно заводски код XD. Автомобилът се предлага с каросерия седан и хечбек с пет врати. Серийното оборудване включва ABS, предни и странични спасителни възглавници. Задвижването е поверено на 1.6- и 2.0-литрови бензинови двигатели с мощност 107 и 139 к.с. съответно.
Март 2003 В гамата е включен нов 2.0-литров турбодизел със система за впръскване Common Rail и мощност 113 к.с.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
2 200 EUR
Скоростна кутия (автоматична)
2 010 EUR
Динамо
360 EUR
Стартер
380 EUR
Водна помпа
200 EUR
Ауспух (комплект)
210 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
200 EUR
Накладки (предни дискови)
100 EUR
Фар (комплект)
140 EUR
Преден калник
400 EUR
Цените са за оригинални резервни части
/без ДДС/ за модел Hyundai Elantra 1.6i
/107 к. с./, произведен през 2001 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА HYUNDAI ELANTRA (XD)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
2004
2003
2002
2001
2000
Hyundai Elantra 1.6i GLS
5
77/105
17 490
10 850
9 750
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition
5
77/105
17 850
-
9 950
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition+
5
77/105
17 490
10 850
-
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS
5
79/107
17 190
-
9 100
8 000
6 750
5 500
Hyundai Elantra 2.0i GLS
5
102/139
18 290
-
9 600
8 350
6 950
5 450
Hyundai Elantra 2.0i Worldcup
5
102/139
18 560
-
9 750
8 650
-
-
Hyundai Elantra 2.0i GLS
5
105/143
19 390
12 150
10 950
-
-
-
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
5
83/113
19 790
-
10 250
8 850
7 400
-
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
5
83/113
20 790
12 800
11 400
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS
4
77/105
16 990
10 300
9 300
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition
4
77/105
17 350
-
9 550
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition+
4
77/105
16 990
10 300
-
-
-
-
Hyundai Elantra 1.6i GLS
4
79/107
16 690
-
8 650
7 550
6 250
5 150
Hyundai Elantra 2.0i GLS
4
102/139
17 790
-
9 250
8 050
6 700
5 450
Hyundai Elantra 2.0i GLS Worldcup
4
102/139
18 060
-
9 350
8 400
-
-
Hyundai Elantra 2.0i GLS
4
105/143
18 890
11 450
10 400
-
-
-
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
4
83/113
19 290
-
9 800
8 450
6 900
-
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
4
83/113
20 290
12 200
10 950
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Hyundai Elantra (XD)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Hyundai Elantra (XD)
Работен обем
1 599-1 991 куб. см
Мощност

105-143 к. с.

Максимална скорост
170-208 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.0-9.0 сек.
Daewoo Nubira (KLAJ)
Работен обем
1 598-1 998 куб. см
Мощност

103-133 к. с.

Максимална скорост
175-195 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
11.5-9.0 сек.
Kia Shuma II (FB)
Работен обем
1 594-1 794 куб. см
Мощност

102-114 к. с.

Максимална скорост
186-196 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.5-10.6 сек.
Renault Megane (DA/BA/LA/KA)
Работен обем
1 390-1 998 куб. см
Мощност

64-140 к. с.

Максимална скорост
156-215 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.1-8.6 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини