Punto е името на най-продавания модел на концерна FIAT. Дебютът му бе през 1993 година, а през 1999-та италианският автомобилен производител представи второто поколение на най-тиражирания си автомобил. Сега на ход е третото поколение, което е значително по-голямо и с доста промемен дизайн. Именно заради нарасналите си габарити и увеличеното междуосие италианците са сложили обозначението Grande. Моделът вече се продава и на територията на България, като моторизацията включва набор от два бензинови и два дизелови агрегата. Вариантите на хечбека са с три и пет врати. Автомобилът, на който акцентираме сега, представлява петврата модификация с 1.4-литров бензинов агрегат и най-високо ниво на оборудване или иначе казано FIAT Grande Punto 1.4 8V Dynamic.
Екстериор
Още на пръв поглед по-запознатите с темата автомобили ще забележат сходства с култови возила от новата линия на Maserati. В цялостния облик се долавят и черти, характерни за модерните напоследък миниванове, като това обаче не намалява динамичната визия на колата. Линията на предния капак почти се слива с тази на ветруопорното стъкло. Предните светлини и ефектната радиаторна решетка са причина Grande Punto да изглежда динамичен и дори агресивен автомобил. За този, доста сполучлив дизайн главна заслуга има маестро Джурджето Джуджаро и неговото студио ItalDesign. Всъщност автомобилът е разработен на базата на новата платформа на Opel, на която съвсем скоро ще се прави и новата Corsa. Междуосието, сравнено с предшественика, е нарастнало от 2460 до 2520 мм, а дължината на автомобила вече е 4030 мм, което превръща Grande Punto в един от най-големите хечбекове в субкомпактния клас. Гледайки цялостната осанка на новото Punto, човек спокойно би помислил, че става дума за автомобил от т.нар. Голфов клас.
Интериор
“Голямата точка” (“Punto” в превод означава точка) оправдава името си не само по отношение на външни габарити, но и що се касае до простор в салона. Арматурното табло е още по-ергономично. Много добра идея е поставянето на радиото под отворите на парното, което всъщност е на едно ниво със средната линия на волана и намалява риска при налучкване на станциите да отклоните сериозно вниманието си от пътната обстановка. Една от силните страни на Grande Punto е богатият избор на места, където можете да подслоните неизбежните дреболии. Новото Punto предлага и много други оригинални идеи, като регулиране на подглавниците на височина с бутон, вместо остарялата “фиба”. Сравнено с предшественика, а и с алтернативите, вътрешното пространство е доста по-голямо.
На двата реда седалки пасажерите пътуват доста комфортно. Високият таван на каросерията и достатъчното място за краката е оптимален вариант за автомобил от този сегмент. Вместимостта на багажника не е рекордно голяма, но пък от друга страна функционалността му е на ниво. Седалките са с мека подплата, което ги прави доста удобни. Все пак биха могли да предлагат по-добра странична опора. Използваните материали в купето са на високо ниво. Подобрено е и качеството на изработката, но то все още отстъпва много на германските аналози. Особено сполучлива е изолацията. Външните шумове почти не проникват в купето на Punto.
Двигател и ходови характеристики
Гамата от двигатели на италианския автомобил включва два бензинови (работен обем 1.2 л и мощност 65 к. с.; 1.4 л/87 к. с.) и два дизелови Common Rail с обем 1.3 и 1.9-литра. 8-клапановият 1.4-литров мотор е с доста поостаряла концепция, но въпреки това притежава номинална максимална мощност от 87 конски сили. В действителност броят им изглежда по-малък. Това не означава, че тази модификация е муден автомобил. Напротив. Punto 1.4 8V притежава отлично ускорение до 100 км/ч. Максималната скорост също е сравнително висока. Много добър е и въртящият момент от 115 Нм. Достига се при конвенционалните за бензинов агрегат 3 000 об/мин. Слабостта на мотора идва от предавателните числа на четвърта и пета предавки. Те са твърде малки, което прави автомобила тромав при по-висока скорост. Ускорението от 60 до 100 км/ч на четвърта трае цяла вечност, а ускорението от 80 до 120 км/ч на пета изобщо не е препоръчително. Най-доброто качество на двигателя е неговата икономичност. Най-вече в градско движение той демонстрира добри показатели.
Окачването спокойно може да се класифицира като спортно. Въпреки че задният мост е модифициран и като цяло му е придаден по-голям комфорт, малките пътни неравности се предават почти без промяна към пасажерите. Возията е още по-твърда при пълен товар. За сметка на това стабилността в завои е превъзходна. Общото впечатление за добрата сигурност, която предлага автомобила се подсилва и от резултатите на краштестовете, на които Grande Punto получава максималните пет звезди.
Цена
Като цяло може да се определи като атрактивна. Базовото оборудване е абсолютно достатъчно, даже богато, а качеството на използваните материали е на ниво. Сглобката обаче е един от основните минуси, а като се прибави към това и недотам добрата надеждност на автомобилите с марка FIAT везните се изравняват. От италианския гигант обаче се надяват “Голямата точка” да излезе наистина голяма работа.
FIAT Grande Punto 1.4 8V Dynamic
|
Плюсове
|
1. Базовото оборудване на новото Punto е абсолютно достатъчно. 2. 1.4-литровият двигател впечатлява с икономичност. 3. Заради нарасналите габарити салонът е функционален и просторен. 4. Активната и пасивна безопасност са на доста високо ниво. 5. Дизайнът на Джурджето Джуджеро е достоен за възхищение. |
Минуси
|
1. Возията не е от най-комфортните и става още по-твърда при пълен товар на автомобила. 2. Качеството на изработката отстъпва на германските аналози. 3. Ускорението от 60 до 100 км/ч на четвърта трае цяла вечност, а ускорението от 80 до 120 км/ч на пета изобщо не е препоръчително. |
FIAT Grande Punto 1.4 8V Dynamic
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Редови четирицилиндров два клапана на цилиндър
|
Работен обем
|
1 368 куб. см.
|
Максимална мощност
|
57 Kw/78 к.с. при 6 000 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
115 Нм при 3 000 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
11.0:1
|
Маса на единица мощност
|
14.3 кг/к.с. (19.6 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 030 1 687 1 490 |
Междуосие
|
2 510
|
Маса, кг
|
1 115
|
Допустимо натоварване, кг
|
385
|
Обем на багажника,л.
|
275
|
Вместимост на резервоара, л
|
45
|
Разход на гориво: |
7.7 л/100км
5.2 л/100км 6.1 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
13.2
|
Максимална скорост
|
165 км/ч.
|
Гуми
|
175/65R15
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови, вентилирани барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 22 890 |
Базово оборудване
|
Предпазна въздушна възглавница за водача, Предпазна въздушна възглавница за пътника до водача, ABS+EBD, Централно заключване на вратите, Електроуправляеми предни стъкла, Електроуправляеми външни огледала, Eлектроусилител на волана, Регулируем по височина и дълбочина волан, Задни подглавници, Борд компютър, Оборотомер, Брони в цвета на купето, Имобилайзер с променлив код, Резервна гума с нормален размер, Противопожарна система (FPS), Регулируеми по височина фарове от мястото на водача, Трета "стоп" светлина, Запалка, Дистанционно управление на централното заключване, Климатична инсталация с поленов филтър, Радио със CD и управление на радиофункциите от волана, Регулируема седалка на водача по височина, Външни огледала в цвета на купето, Асиметрично делима задна седалка в съотношение 40/60, Фарове за мъгла и др.
|
Гаранция
|
Две години без ограничение на пробега
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
FIAT Grande Punto 1.4 8V Dynamic
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
CITROEN C3
|
|
Работен обем
|
1 360 см3
|
Мощност
|
55 кВт/75 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
118 Нм при об/мин 3 300
|
Габарити, мм
|
3850/1667/1519
|
Ускорение
|
14.2 сек
|
Максимална скорост
|
168 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.7 л/100 км 5.5 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: SX BVA
|
25 018 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 4 бр. |
серийно
|
Климатик
|
няма
|
NISSAN MICRA
|
|
Работен обем
|
1 386 см3
|
Мощност
|
65 кВт/88 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
128Нм при об/мин 3 200
|
Габарити, мм
|
3715/1660/1540
|
Ускорение
|
11.9 сек
|
Максимална скорост
|
172 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
7.9 л/100 км 5.4 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Tekna
|
105 615 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 6 бр. |
серийно
|
Климатик
|
няма
|
OPEL CORSA
|
|
Работен обем
|
1 389 см3
|
Мощност
|
66 кВт/90 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
125Нм при об/мин 4 000
|
Габарити, мм
|
3817/1646/1440
|
Ускорение
|
11.5 сек
|
Максимална скорост
|
180 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.8 л/100 км 5.7 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Cosmo
|
22 062 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр. |
серийно
|
Климатик
|
няма
|
Радослав СЛАВЧЕВ
rslavtchev@avto.bg